Zapach luksusu

Nowoczesne rozwiązania audio, video oraz aromamarketingu coraz częściej wykorzystywane są wewnątrz placówek handlowych. Działania tego typu nie tylko budują atmosferę w miejscu sprzedaży, ale także podnoszą wydajność pracowników i umożliwiają efektywne przekazywanie wiedzy klientom.

Dzięki muzyce, konsumenci czują się bardziej komfortowo, a oczekiwanie w kolejce wydaje się być krótsze. Informacje głosowe z kolei podpowiadają im, jakie produkty będą dla nich odpowiednie. W lokalu nie czuć zapachów niepożądanych, a jedynie indywidualnie dobrane aromaty. Ekrany wizualizacyjne przydają się natomiast do skutecznej prezentacji nowości produktowo-usługowych, a także w celach typowo rozrywkowych. Odpowiednio dobrane rozwiązania poszerzają świadomość marki, co pozytywnie przekłada się na liczbę odwiedzin danego lokalu i lojalność klientów.

W krajach Europy Zachodniej czy w Ameryce Północnej trend wprowadzania marketingu sensorycznego stał się już powszechny. W Polsce dopiero zaczyna raczkować, aczkolwiek widać coraz większe zainteresowanie tym tematem. Ze względu na dużą konkurencję w poszczególnych branżach na rynku, popularność z pewnością będzie dalej wzrastała.

Reklama

Badania Mood Media

Jak wynika z najnowszych analiz Mood Media Corporation, marketing sensoryczny nabiera coraz większego znaczenia. Umiejętnie dobrane bodźce dźwiękowe, zapachowe i wzrokowe wpływają na decyzje zakupowe klientów, poprawiają percepcję i procesy pamięciowe. W konsekwencji konsumenci łatwiej zapamiętują daną markę i częściej do niej wracają.

Badania pokazują, że dwie trzecie decyzji podejmowanych przez konsumentów ma miejsce w punkcie handlowym lub usługowym. Jednocześnie ponad 50 proc. konsumentów deklaruje, że jest skłonnych dłużej zostać w lokalu, którego atmosfera sensoryczna im odpowiada. To pokazuje, jak duże znaczenie ma marketing sensoryczny, który w Polsce jest wciąż stosunkowo mało popularny.

Celem działań marketingu sensorycznego jest stworzenie przyjemnej atmosfery, budującej pozytywne skojarzenia z określonym miejscem lub marką. Konsument, który dobrze się czuje w lokalu czy sklepie, chętniej podejmuje spontaniczne decyzje zakupowe i jest bardziej skłonny do ponownego odwiedzenia danego punktu.

Zgodnie z wynikami badań konsumenckich na temat marketingu sensorycznego, największą moc oddziaływania na klientów ma muzyka. Odpowiednio dobrane utwory do charakteru lokalu, typu klientów, a nawet pory roku jaka panuje, w istotny sposób przekładają się na decyzje klientów. Precyzyjne dobranie utworów jest szalenie ważne.

Dobór muzyki

Oddziaływanie na zmysł słuchu wzmacnia postrzeganie marki i jednocześnie wpływa na klimat panujący w budynku. Niezmiernie ważną rolę odgrywa dobór odpowiedniej muzyki, a także właściwe ustawienia akustyczne. Wybór muzyki powinien nie tylko harmonizować się z otoczeniem i kolorystyką lokalu, ale także relaksować klientów i wspomagać personel w jego codziennej pracy. Wszystko powinno być zatem poprzedzone profesjonalnymi testami, które pozwolą dokonać trafnego doboru repertuaru. Inna muzyka będzie w punkcie zlokalizowanym w ruchliwym centrum handlowym, a inna w osiedlowej placówce. Chodzi tu o różniące się profile klientów, a także grupy docelowe i ruch w obiekcie.

Istotną kwestią jest zapewnienie odpowiedniej akustyki w lokalu. W niektórych przypadkach, takich jak na przykład apteki, warto położyć nacisk na to, aby przy okienku, gdzie kupowane są produkty, muzyka charakteryzowała się cichą emisją, co sprzyjać będzie komunikacji pomiędzy kupującym a sprzedającym. Nieco dalej dźwięki powinny być głośniejsze, aby relaksować ludzi stojących w kolejce. Są to tak zwane kurtyny dźwiękowe. Dodatkowym plusem takiego rozwiązania jest komfort osoby, która w danym momencie kupuje produkty, których nazw często wstydzi się wymawiać głośno, ponieważ nie chce, aby jej intymna rozmowa prowadzona ze sprzedawcą była słyszana w całym lokalu.

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Badania przeprowadzone w krajach gdzie taki marketing stosuje się już od dawna pokazują, że klienci chętniej odwiedzają miejsca cechujące się większą prywatnością podczas składnia zamówień.

Jeśli lokal jest w trakcie budowy, najlepiej od razu zaplanować system dźwiękowy. Warto w tej kwestii skorzystać z pomocy fachowców profesjonalnych firm audio marketingowych i nagłośnieniowych. Tacy specjaliści doradzą, jak zmierzyć poziom akustyki w lokalu i zarazem stworzą dostosowany do panujących warunków system i zminimalizują ryzyko pojawienia się niechcianych efektów.

Działanie zapachem

Dobry projekt zapachowy także może wpłynąć na kilka istotnych rzeczy. Z jednej strony może utrwalić wizerunek marki i umilić pobyt konsumenta w obiekcie, z drugiej zaś będzie maskował zapachy niepożądane, które często nie są zbyt przyjemne. Zapach zwiększa komfort psychofizyczny zarówno pracowników, jak również klientów. Okazuje się bowiem, że umiejętnie dobrana mieszanka zapachowa może zniwelować stres oczekujących w kolejce, zrelaksować i pozwolić choćby na moment zapomnieć o problemach związanych z codziennością.

Zapachy to kluczowy czynnik, który wpływa na ocenę wrażeń wyniesionych z danego miejsca. Aromat przywołuje przyjemne wspomnienia, kreuje miłe wyobrażenia - to dlatego klienci chętniej odwiedzają lokal, z którym go kojarzą. Badania amerykańskiego Instytutu Zmysłu Węchu ("Sense of Smell Institute") pokazują, że ludzie lepiej zapamiętują zapachy niż obrazy. Po roku aromat pamiętało 65 proc. badanych, podczas gdy zdjęcie zapomniane zostało przez 50 proc. ankietowanych zaledwie po sześciu miesiącach.

Wybór zapachu zależy od efektu, jaki chce się osiągnąć. Istnieje bowiem kilka typów aromatów. Do najpopularniejszych należą zapachy wspierające sprzedaż, harmonizujące, przedłużające pobyt w lokalu lub też zapachy poprawiające koncentrację i samopoczucie pracowników. Za pomocą aromatów można przywołać też obraz konkretnego miejsca.

Pokaż to na ekranie - "Digital Signage"

Doskonałym sposobem na przekazywanie informacji klientom apteki są ekrany wizualizacyjne, które montuje się w widocznych miejscach. Pozwalają one na szybką komunikację oraz łatwe dotarcie do klientów. Zarządzanie ekranem z poziomu komputera PC pozwala na rozpoczęcie lub zakończenie emitowanych treści w dowolnym momencie. Zastosowanie graficznych efektów specjalnych dla wyświetlanych treści czyni emisję bardziej atrakcyjną i przykuwa uwagę konsumentów. Prezentacja aktualnych komunikatów, serwisu informacyjnego, poradników, obecnych promocji produktów to tylko niektóre z proponowanych opcji, jakie można wyświetlać.

Posiadanie takich rozwiązań ułatwia nawiązanie współpracy z partnerami. Wizualizacje to bardzo dobry sposób na pokazywanie oferty określonych producentów. Dzięki czemu to nie małe firmy, tylko same koncerny mogą sponsorować kupno ekranów, a co za tym idzie pokryć koszty, jakie generuje wprowadzenie marketingu sensorycznego do obiektów.

Skuteczność marketingu sensorycznego jest warunkowana oddziaływaniem na zmysły człowieka. Aby uzyskać pożądany efekt, należy obserwować reakcje klientów. Dobrze jest również powoli, w odpowiednich odstępach czasowych, wprowadzać kolejne elementy. Kompleksowe i harmonijne rozwiązania dają pożądane efekty w bardzo krótkim czasie.

Kwestia praw autorskich do muzyki

Lokale publiczne odtwarzające muzykę mogą uniknąć opłat na rzecz organizacji chroniących/działających na rzecz praw autorskich. Wraz z rozwojem firm zajmujących się audiomarketingiem, artyści coraz częściej przenoszą się do nich ze swoimi utworami. Korzystają na tym zarówno właściciele lokali, jak również twórcy muzyki.

Lokale użytku publicznego, wykorzystujące muzykę artystów, którzy przenieśli prawa autorskie i prawa pokrewne do swoich utworów na firmę audiomarketingową oraz nie są członkami żadnej innej organizacji chroniącej prawa autorskie, nie muszą odprowadzać opłat do tych organizacji.

Wiele młodych zespołów zgadza się na odtwarzanie swojej muzyki przykładowo w restauracjach. Dzięki takiej promocji mają szansę zaistnieć i dlatego decydują się na współpracę. Lokale chcą zaskakiwać swoich klientów i odtwarzać muzykę, której nie można usłyszeć w radiu. W ten sposób zyskują zarówno artyści, jak również lokale, których wizerunek się poprawia.

Lokale, wybierając do obsługi muzycznej profesjonale firmy audiomarketingowe, mogą same decydować, jakiego rodzaju muzyki będą używać. Zaletą tego rozwiązania jest również możliwość emitowania własnych reklam czy dżingli.

Marketing sensoryczny w pomieszczeniach biurowych

Nowoczesne rozwiązania audio, video i aromamarketingu można śmiało wykorzystywać także wewnątrz lokali biurowych. Budują atmosferę w miejscu pracy i podnoszą wydajność zespołu pracowników. Odpowiednie bodźce pozytywnie wpływają na załogę oraz motywują ją do bardziej efektywnej pracy. Niejednokrotnie nie mamy pojęcia jak muzyka, wizualizacje i zapach mogą wpływać na koncentrację oraz chęć do kreatywnego działania.

Biura rozbudzające zmysły ludzi tam przebywających dają zaskakujące rezultaty. Oddziaływanie na płaszczyźnie firma/marka-pracownik oraz umiejętne sterowanie tą relacją stanowi o dzisiejszym sukcesie marketingu sensorycznego. Zapach luksusu, rozpoznawalne logo czy poprawiająca koncentrację melodia zapisują w pamięci pracowników, gości i klientów obraz firmy, która dba o dobry wizerunek marki i uprzyjemnia standardowe czynności biznesowe. Dobrze zaprojektowane biuro charakteryzujące się konkretnym planem zawierającym aspekty sensoryczne oraz tworzy przestrzeń do efektywnej i przyjemnej pracy.

Muzyka dla pracownika

Zdaniem badaczy, dźwięki o odpowiedniej częstotliwości ładują "baterie mózgowe", kiedy to inne dźwięki o niskiej częstotliwości, takie jak hałas ruchu ulicznego, lotnisk czy placów budowy, potrafią destrukcyjnie wpływać na pracę mózgu. Udowodniono również, że spokojna muzyka o wysokich częstotliwościach dostarcza mózgowi energii, pobudza umysł i pamięć, niweluje zmęczenie i przyspiesza procesy związane z uczeniem się oraz koncentracją potrzebną do pracy. Ma również korzystny wpływ w nawiązaniu kontaktu między świadomością a podświadomością. Doskonałym przykładem może być Mozart i muzyka grana w tempie bicia serca człowieka. Uspokaja ona organizm i powoduje, że szare komórki pracują lepiej.

Wielu ekspertów sądzi, że muzyka powstała dlatego, że sprzyjała jednoczeniu się grupy. Dlatego że ludzie są uzależnieni od więzi społecznych i podatni na nie. Łatwo jest zatem wysunąć wniosek, iż odpowiednia muzyka wspiera pozytywne relacje wśród pracowników i łagodzi ewentualne konflikty powstające wewnątrz załogi.

Jak powszechnie wiadomo, każdy człowiek reaguje na muzykę inaczej, odpowiednio do sytuacji, w której się znajduje. W inny sposób odbiera muzykę podczas jedzenia, a w inny, kiedy jest zmęczony lub poddenerwowany. Warto zatem powierzyć zaprojektowanie odpowiednich programów muzycznych specjalistom w tej dziedzinie, co da gwarancję, że nie osiągniemy odwrotnych efektów w porównaniu z zamierzonymi.

Osobno powinny być rozplanowane wszystkie pomieszczenia biurowe. Inną muzykę zastosujemy w gabinetach, gdzie potrzebne jest duże skupienie, aby wykonywać ważne działania biznesowe, a inną na korytarzu czy w jadalni.

Duży nacisk przy planowaniu działań audiomarketingowych należy także położyć na pory dnia, a nawet roku. W zależności od godziny czy pory roku umysł człowieka działa na nieco różnych obrotach. Dlatego dostosowanie tempa i rodzaju melodii jest niezmiernie ważne pod względem tych kryteriów.

Coraz większą popularnością wśród biurowców cieszą się kompilacje zawierające muzykę relaksacyjną. Pracownicy spragnieni wyciszenia i kontaktu ze sztuką inwestują w składanki muzyczne zawierające spreparowane elektronicznie dźwięki, takie jak odgłosy przyrody, wody czy ptaków. Pozwala to na szybką regenerację umysłu i uprzyjemnia codzienną pracę przy biurku.

Aspekt zapachowy

Dobry projekt komunikacji zapachowej także może spełnić kilka ważnych zadań. Z jednej strony może spowodować wzrost sprzedaży produktów czy pogłębić wizerunek siedziby firmy. Jak dowiedziono, zapach korzystnie wpływa na klientów firmy, co długofalowo ma wpływ na obroty przedsiębiorstwa, stanowiąc tym samym wspomagające narzędzie komunikacji marketingowej. Z drugiej strony aromamarketing może wzbogacić miejsce pracy i zwiększyć komfort psychofizyczny pracowników. Zapachy często opisywane są jako silne narzędzie redukujące subiektywnie odczuwany stres i uczucie przeładowania pracą.

Okazuje się, że umiejętnie dobrane olejki mogą zniwelować poziomu stresu. Ponadto zapachy stymulują proces uczenia się i zapamiętywania. Przykładem może być olejek rozmarynu i cytryny. Takie połączenie ma pozytywny wpływ na zdolności zapamiętywania oraz odtwarzania z pamięci. Relaksacyjne warunki pracy z minimalizacją stresu pomagają w zapamiętywaniu i ułatwiają wykonywanie zadań, wpływając jednocześnie na wydajność pracowników.

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Ważną kwestią jest dobór komunikatu zapachowego do rodzaju, czasu trwania pracy, jak również do momentu, w którym następuje jego sensowne zastosowanie. Jeśli chodzi o rodzaj wykonywanych działań i wpływ zapachu na ich wydajność, cyprys okazuje się skuteczny podczas pracy fizycznej.

Korzystny do zajęć umysłowych natomiast okazuje się być zapach jałowca. Podczas długotrwałych działań skuteczna okazuje się wszystkim dobrze znana lawenda, która pomaga w koncentracji i skupieniu się na danej czynności. Generalizując, do prac wymagających dużego zaangażowania umysłowego lepsze są zapachy uwodzicielskie, takie jak właśnie lawenda. Zapachy stymulujące nie są w tym przypadku tak korzystne. Wynika to z faktu, iż nadmierna stymulacja do działania może spowodować odwrotny skutek. Do zadań o podwyższonym poziomie trudności świetnie nadaje się zapach mięty pieprzowej, która stymuluje szare komórki do bardziej wytężonego wysiłku.

Najbardziej popularnymi zapachami są tzw. zapachy luksusu, czyli mieszanki whiskey, skóry, dobrych perfum męskich lub damskich i tytoniu. Dużym powodzeniem cieszy się również zapach kawy, który znakomicie pobudza zmysły i motywuje do działania.

Wizualizacje

Firmy coraz większą uwagę przywiązują do bieżącej edukacji wewnętrznej swoich pracowników. To ważne, aby każdy miał dostęp do podstawowych informacji o firmie w której pracuje. Staje się wówczas wyedukowanym ambasadorem marki, który posiada najświeższe informacje.

Doskonałym sposobem na przekazywanie tego typu wiadomości są ekrany wizualizacyjne, które montuje się w biurach. Pozwalają one na szybką komunikację z pracownikami. Prezentacja aktualnych komunikatów specjalnych, serwisu informacyjnego czy informacji o firmie, jej osiągnięciach i sukcesach, to tylko niektóre z proponowanych opcji jakie możemy przekazywać. Ponadto, możemy informować osoby znajdujące się w biurze o danych finansowych, które będą podnosić morale załogi.

Montaż ekranów wizualizacyjnych pozwala na wzmacnianie wizerunku firmy bądź instytucji jako placówki nowoczesnej i prestiżowej otwartej na nowe technologie. Tego typu rozwiązania świetnie sprawdzają się w salach konferencyjnych, biurach maklerskich, firmach świadczących usługi finansowe, w pomieszczeniach monitoringu, gdzie szuka się lepszej jakości ekranów. Coraz częściej jednak znajdują zastosowanie w innych pomieszczeniach biurowych, takich jak hole, lobby czy standardowe gabinety pracowników.

Aleksandra Potrykus, Country Manager w Mood Media Poland

Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Dowiedz się więcej na temat: marketing | handel | nowoczesne | zakupy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »