Reklama

Zapach luksusu

Nowoczesne rozwiązania audio, video oraz aromamarketingu coraz częściej wykorzystywane są wewnątrz placówek handlowych. Działania tego typu nie tylko budują atmosferę w miejscu sprzedaży, ale także podnoszą wydajność pracowników i umożliwiają efektywne przekazywanie wiedzy klientom.

Dzięki muzyce, konsumenci czują się bardziej komfortowo, a oczekiwanie w kolejce wydaje się być krótsze. Informacje głosowe z kolei podpowiadają im, jakie produkty będą dla nich odpowiednie. W lokalu nie czuć zapachów niepożądanych, a jedynie indywidualnie dobrane aromaty. Ekrany wizualizacyjne przydają się natomiast do skutecznej prezentacji nowości produktowo-usługowych, a także w celach typowo rozrywkowych. Odpowiednio dobrane rozwiązania poszerzają świadomość marki, co pozytywnie przekłada się na liczbę odwiedzin danego lokalu i lojalność klientów.

Reklama

W krajach Europy Zachodniej czy w Ameryce Północnej trend wprowadzania marketingu sensorycznego stał się już powszechny. W Polsce dopiero zaczyna raczkować, aczkolwiek widać coraz większe zainteresowanie tym tematem. Ze względu na dużą konkurencję w poszczególnych branżach na rynku, popularność z pewnością będzie dalej wzrastała.

Badania Mood Media

Jak wynika z najnowszych analiz Mood Media Corporation, marketing sensoryczny nabiera coraz większego znaczenia. Umiejętnie dobrane bodźce dźwiękowe, zapachowe i wzrokowe wpływają na decyzje zakupowe klientów, poprawiają percepcję i procesy pamięciowe. W konsekwencji konsumenci łatwiej zapamiętują daną markę i częściej do niej wracają.

Badania pokazują, że dwie trzecie decyzji podejmowanych przez konsumentów ma miejsce w punkcie handlowym lub usługowym. Jednocześnie ponad 50 proc. konsumentów deklaruje, że jest skłonnych dłużej zostać w lokalu, którego atmosfera sensoryczna im odpowiada. To pokazuje, jak duże znaczenie ma marketing sensoryczny, który w Polsce jest wciąż stosunkowo mało popularny.

Celem działań marketingu sensorycznego jest stworzenie przyjemnej atmosfery, budującej pozytywne skojarzenia z określonym miejscem lub marką. Konsument, który dobrze się czuje w lokalu czy sklepie, chętniej podejmuje spontaniczne decyzje zakupowe i jest bardziej skłonny do ponownego odwiedzenia danego punktu.

Zgodnie z wynikami badań konsumenckich na temat marketingu sensorycznego, największą moc oddziaływania na klientów ma muzyka. Odpowiednio dobrane utwory do charakteru lokalu, typu klientów, a nawet pory roku jaka panuje, w istotny sposób przekładają się na decyzje klientów. Precyzyjne dobranie utworów jest szalenie ważne.

Dobór muzyki

Oddziaływanie na zmysł słuchu wzmacnia postrzeganie marki i jednocześnie wpływa na klimat panujący w budynku. Niezmiernie ważną rolę odgrywa dobór odpowiedniej muzyki, a także właściwe ustawienia akustyczne. Wybór muzyki powinien nie tylko harmonizować się z otoczeniem i kolorystyką lokalu, ale także relaksować klientów i wspomagać personel w jego codziennej pracy. Wszystko powinno być zatem poprzedzone profesjonalnymi testami, które pozwolą dokonać trafnego doboru repertuaru. Inna muzyka będzie w punkcie zlokalizowanym w ruchliwym centrum handlowym, a inna w osiedlowej placówce. Chodzi tu o różniące się profile klientów, a także grupy docelowe i ruch w obiekcie.

Istotną kwestią jest zapewnienie odpowiedniej akustyki w lokalu. W niektórych przypadkach, takich jak na przykład apteki, warto położyć nacisk na to, aby przy okienku, gdzie kupowane są produkty, muzyka charakteryzowała się cichą emisją, co sprzyjać będzie komunikacji pomiędzy kupującym a sprzedającym. Nieco dalej dźwięki powinny być głośniejsze, aby relaksować ludzi stojących w kolejce. Są to tak zwane kurtyny dźwiękowe. Dodatkowym plusem takiego rozwiązania jest komfort osoby, która w danym momencie kupuje produkty, których nazw często wstydzi się wymawiać głośno, ponieważ nie chce, aby jej intymna rozmowa prowadzona ze sprzedawcą była słyszana w całym lokalu.

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Badania przeprowadzone w krajach gdzie taki marketing stosuje się już od dawna pokazują, że klienci chętniej odwiedzają miejsca cechujące się większą prywatnością podczas składnia zamówień.

Jeśli lokal jest w trakcie budowy, najlepiej od razu zaplanować system dźwiękowy. Warto w tej kwestii skorzystać z pomocy fachowców profesjonalnych firm audio marketingowych i nagłośnieniowych. Tacy specjaliści doradzą, jak zmierzyć poziom akustyki w lokalu i zarazem stworzą dostosowany do panujących warunków system i zminimalizują ryzyko pojawienia się niechcianych efektów.

Dowiedz się więcej na temat: marketing | zakupy | Ale | handel | nowoczesne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »