Reklama

Zapach luksusu

Muzyka dla pracownika

Zdaniem badaczy, dźwięki o odpowiedniej częstotliwości ładują "baterie mózgowe", kiedy to inne dźwięki o niskiej częstotliwości, takie jak hałas ruchu ulicznego, lotnisk czy placów budowy, potrafią destrukcyjnie wpływać na pracę mózgu. Udowodniono również, że spokojna muzyka o wysokich częstotliwościach dostarcza mózgowi energii, pobudza umysł i pamięć, niweluje zmęczenie i przyspiesza procesy związane z uczeniem się oraz koncentracją potrzebną do pracy. Ma również korzystny wpływ w nawiązaniu kontaktu między świadomością a podświadomością. Doskonałym przykładem może być Mozart i muzyka grana w tempie bicia serca człowieka. Uspokaja ona organizm i powoduje, że szare komórki pracują lepiej.

Reklama

Wielu ekspertów sądzi, że muzyka powstała dlatego, że sprzyjała jednoczeniu się grupy. Dlatego że ludzie są uzależnieni od więzi społecznych i podatni na nie. Łatwo jest zatem wysunąć wniosek, iż odpowiednia muzyka wspiera pozytywne relacje wśród pracowników i łagodzi ewentualne konflikty powstające wewnątrz załogi.

Jak powszechnie wiadomo, każdy człowiek reaguje na muzykę inaczej, odpowiednio do sytuacji, w której się znajduje. W inny sposób odbiera muzykę podczas jedzenia, a w inny, kiedy jest zmęczony lub poddenerwowany. Warto zatem powierzyć zaprojektowanie odpowiednich programów muzycznych specjalistom w tej dziedzinie, co da gwarancję, że nie osiągniemy odwrotnych efektów w porównaniu z zamierzonymi.

Osobno powinny być rozplanowane wszystkie pomieszczenia biurowe. Inną muzykę zastosujemy w gabinetach, gdzie potrzebne jest duże skupienie, aby wykonywać ważne działania biznesowe, a inną na korytarzu czy w jadalni.

Duży nacisk przy planowaniu działań audiomarketingowych należy także położyć na pory dnia, a nawet roku. W zależności od godziny czy pory roku umysł człowieka działa na nieco różnych obrotach. Dlatego dostosowanie tempa i rodzaju melodii jest niezmiernie ważne pod względem tych kryteriów.

Coraz większą popularnością wśród biurowców cieszą się kompilacje zawierające muzykę relaksacyjną. Pracownicy spragnieni wyciszenia i kontaktu ze sztuką inwestują w składanki muzyczne zawierające spreparowane elektronicznie dźwięki, takie jak odgłosy przyrody, wody czy ptaków. Pozwala to na szybką regenerację umysłu i uprzyjemnia codzienną pracę przy biurku.

Aspekt zapachowy

Dobry projekt komunikacji zapachowej także może spełnić kilka ważnych zadań. Z jednej strony może spowodować wzrost sprzedaży produktów czy pogłębić wizerunek siedziby firmy. Jak dowiedziono, zapach korzystnie wpływa na klientów firmy, co długofalowo ma wpływ na obroty przedsiębiorstwa, stanowiąc tym samym wspomagające narzędzie komunikacji marketingowej. Z drugiej strony aromamarketing może wzbogacić miejsce pracy i zwiększyć komfort psychofizyczny pracowników. Zapachy często opisywane są jako silne narzędzie redukujące subiektywnie odczuwany stres i uczucie przeładowania pracą.

Okazuje się, że umiejętnie dobrane olejki mogą zniwelować poziomu stresu. Ponadto zapachy stymulują proces uczenia się i zapamiętywania. Przykładem może być olejek rozmarynu i cytryny. Takie połączenie ma pozytywny wpływ na zdolności zapamiętywania oraz odtwarzania z pamięci. Relaksacyjne warunki pracy z minimalizacją stresu pomagają w zapamiętywaniu i ułatwiają wykonywanie zadań, wpływając jednocześnie na wydajność pracowników.

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Ważną kwestią jest dobór komunikatu zapachowego do rodzaju, czasu trwania pracy, jak również do momentu, w którym następuje jego sensowne zastosowanie. Jeśli chodzi o rodzaj wykonywanych działań i wpływ zapachu na ich wydajność, cyprys okazuje się skuteczny podczas pracy fizycznej.

Korzystny do zajęć umysłowych natomiast okazuje się być zapach jałowca. Podczas długotrwałych działań skuteczna okazuje się wszystkim dobrze znana lawenda, która pomaga w koncentracji i skupieniu się na danej czynności. Generalizując, do prac wymagających dużego zaangażowania umysłowego lepsze są zapachy uwodzicielskie, takie jak właśnie lawenda. Zapachy stymulujące nie są w tym przypadku tak korzystne. Wynika to z faktu, iż nadmierna stymulacja do działania może spowodować odwrotny skutek. Do zadań o podwyższonym poziomie trudności świetnie nadaje się zapach mięty pieprzowej, która stymuluje szare komórki do bardziej wytężonego wysiłku.

Najbardziej popularnymi zapachami są tzw. zapachy luksusu, czyli mieszanki whiskey, skóry, dobrych perfum męskich lub damskich i tytoniu. Dużym powodzeniem cieszy się również zapach kawy, który znakomicie pobudza zmysły i motywuje do działania.

Wizualizacje

Firmy coraz większą uwagę przywiązują do bieżącej edukacji wewnętrznej swoich pracowników. To ważne, aby każdy miał dostęp do podstawowych informacji o firmie w której pracuje. Staje się wówczas wyedukowanym ambasadorem marki, który posiada najświeższe informacje.

Doskonałym sposobem na przekazywanie tego typu wiadomości są ekrany wizualizacyjne, które montuje się w biurach. Pozwalają one na szybką komunikację z pracownikami. Prezentacja aktualnych komunikatów specjalnych, serwisu informacyjnego czy informacji o firmie, jej osiągnięciach i sukcesach, to tylko niektóre z proponowanych opcji jakie możemy przekazywać. Ponadto, możemy informować osoby znajdujące się w biurze o danych finansowych, które będą podnosić morale załogi.

Montaż ekranów wizualizacyjnych pozwala na wzmacnianie wizerunku firmy bądź instytucji jako placówki nowoczesnej i prestiżowej otwartej na nowe technologie. Tego typu rozwiązania świetnie sprawdzają się w salach konferencyjnych, biurach maklerskich, firmach świadczących usługi finansowe, w pomieszczeniach monitoringu, gdzie szuka się lepszej jakości ekranów. Coraz częściej jednak znajdują zastosowanie w innych pomieszczeniach biurowych, takich jak hole, lobby czy standardowe gabinety pracowników.

Aleksandra Potrykus, Country Manager w Mood Media Poland

Dowiedz się więcej na temat: marketing | zakupy | Ale | handel | nowoczesne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »