Zapomniany konkret KO powraca. Wiceminister zapewnia: Prowadzone są analizy
Obniżenie VAT na bilety na transport publiczny do stawki 0 proc. było jedną z propozycji zawartych w słynnych już "100 konkretach na 100 dni rządów" Koalicji Obywatelskiej. KO z partnerami rządzi już dłużej niż 100 dni, ale ta obietnica nie doczekała się realizacji. Przez długi czas nie było też słychać nic o jakichkolwiek działaniach w tej sprawie - aż do teraz. Wiceminister finansów Jarosław Neneman poinformował, że jego resort analizuje skutki potencjalnego wprowadzenia 0-proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego.
"Obecnie w Ministerstwie Finansów prowadzone są analizy związane z potencjalnym obniżeniem - z 8 proc. do 0 proc. - stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego, dotyczące m.in. zakresu zmian, korzyści dla poszczególnych uczestników rynku oraz potencjalnych skutków finansowych dla strony dochodowej i wydatkowej budżetu państwa" - napisał Neneman w odpowiedzi na interpelację poselską.
Wiceminister podał, że wynikiem tych prac będą decyzje odnośnie sformułowania ewentualnych propozycji legislacyjnych, jak również sposobu czy terminu ich wdrażania.
"Jednocześnie należy pamiętać, że podatek VAT jest istotnym źródłem dochodów budżetu państwa. Wszelkie zmiany w zakresie wysokości stawek tego podatku powinny być dokonywane z dużą ostrożnością, aby zapewnić stabilność w finansowaniu kluczowych obszarów działania państwa" - zastrzegł wiceszef resortu finansów.
Przypomnijmy, że obietnica dotycząca obniżki VAT na transport publiczny była "konkretem" nr 80, który dokładnie brzmiał następująco: "Wprowadzimy 0 proc. VAT na transport publiczny, aby obniżyć ceny biletów dla Polaków".
Próby obniżenia VAT na usługi transportu publicznego mają w Polsce długą historię - póki co bez szczęśliwego zakończenia.
W 2020 r. prezydent Andrzej Duda zapowiedział nawet, że wystąpi z inicjatywą ustawodawczą ws. likwidacji VAT od biletów kolejowych. Niestety, w tym czasie kraje członkowskie UE nie mogły samodzielnie decydować o obniżkach VAT na przewóz osób i działania rządu PiS w tej sprawie miały utknąć na etapie wewnątrzunijnych uzgodnień. Później, w 2022 r., w życie weszła unijna dyrektywa o VAT, dająca państwom członkowskim możliwość obniżania VAT na transport publiczny na własną rękę - ale do tematu w polskim rządzie nikt nie wracał.
W poprzedniej kadencji Sejmu wysiłki na rzecz obniżenia stawki VAT na transport podejmowała ówczesna opozycja. Na początku 2023 r. Lewica złożyła poselski projekt ustawy zakładający obniżenie VAT dla transportu kolejowego pasażerskiego międzymiastowego do 0 proc., przy szacowanym koszcie dla budżetu państwa ok. 0,4 mld zł. Projekt nie zyskał jednak poparcia parlamentarnej większości. Nieco później grupa posłów KO pod przewodnictwem Franciszka Sterczewskiego złożyła własny projekt zakładający wprowadzenie 0 proc. VAT na bilety kolejowe, a także zniesienie opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej dla spółek świadczących usługi przewozów pasażerskich. Ten projekt też przepadł w Sejmie.