Zielone światło dla wniosku o Trybunał Stanu dla Adama Glapińskiego. Wszystko w rękach Szymona Hołowni
Sejmowa Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej przyjęła opinię, że wstępny wniosek o Trybunał Stanu (TS) dla prezesa NBP spełnia wymagania formalne z ustawy o TS - poinformował przewodniczący komisji Zdzisław Gawlik. Opinia jest niewiążąca dla marszałka Sejmu, który teraz zdecyduje, czy zwrócić wniosek do wnioskodawców, czy skierować go do procedowania.
- Komisja przyjęła opinię, że wstępny wniosek przygotowany przez grupę posłów o pociągnięcie prezesa NBP do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu spełnia wymagania formalne z ustawy o Trybunale Stanu. Opinia zostanie przedstawiona marszałkowi Sejmu i marszałek Sejmu, po zaciągnięciu opinii prezydium Sejmu, podejmie decyzję co dalej z wnioskiem zrobić. Może go zatrzymać u siebie albo skierować do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej i wtedy (...) zacznie się formalne procedowanie wniosku - powiedział dziennikarzom Gawlik.
- Opinia komisji jest niewiążąca. (...) Opinia prezydium będzie decydowała, jaki będzie dalszy los wstępnego wniosku - dodał.
Komisja przyjęła opinię stosunkiem głosów 11 za i 7 przeciw. Posiedzenie komisji odbywało się w trybie zamkniętym.
Pod koniec kwietnia marszałek Sejmu Szymon Hołownia skierował wniosek do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej celem wydania opinii, czy komisja zgadza się z opinią prawników sejmowych, że wstępny wniosek o TS dla prezesa NBP należy odesłać do uzupełnienia pewnych kwestii formalnych do wnioskodawców.
Gawlik informował wcześniej, że wątpliwości marszałka dotyczą tego, czy wstępny wniosek powinien spełniać formalne wymogi aktu oskarżenia w rozumieniu kodeksu postępowania karnego.
Jak wskazał Gawlik, środowa dyskusja sprowadzała się do odpowiedzi na pytanie, czy wstępny wniosek powinien wprost odpowiadać wymaganiom, jakie są stawiane wobec aktu oskarżenia, czy też z uwagi na odpowiedniość stosowania przepisów kpk do ustawy o odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu, wniosek ten może być bardziej ogólny, "między zawiadomieniem o przestępstwie, a aktem oskarżenia".
- Uznaliśmy, że nie musi odpowiadać wymaganiom, które są stawiane wobec aktu oskarżenia, bo czynności tzw. prokuratora będzie wykonywała komisja, która będzie przesłuchiwała świadków (i podejmowała inne czynności - red.) (...). Grupa posłów nie ma dostępu do wszystkich informacji, które pozwolą udokumentować czyny, które są opisane wnioskiem - powiedział Gawlik.
Dodał, że ostateczny wniosek o TS, po przeprocedowaniu przez komisję, będzie miał sformalizowany kształt, zgodnie z wymogami kpk.
W styczniu Trybunał Konstytucyjny (TK) uznał za niezgodne z ustawą zasadniczą przepisy o TS stanowiące, że uchwała Sejmu podjęta bezwzględną większością głosów o postawieniu przed TS prezesa NBP zawiesza go w czynnościach. W ocenie TK, Sejm do czasu zmian w prawie nie może rozpatrywać wniosków o TS dla prezesa NBP.
Gawlik, pytany o zabezpieczenie TK stwierdził, że "TK nie miał do tego legitymacji". - Są opinie Biura Legislacyjnego, że Trybunał Konstytucyjny wyszedł przed szereg i nie ma legitymacji, by coś takiego robić (wydawać zabezpieczenie - red.) - dodał.
W marcu grupa posłów koalicji rządowej złożyła w Sejmie wstępny wniosek o postawienie prezesa NBP Adama Glapińskiego przed Trybunałem Stanu. Zawiera on osiem zarzutów. Glapińskiemu zarzuca się m.in., że w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania dopuścił się naruszenia Konstytucji RP i ustaw.
Zgodnie z ustawą o TS, wstępny wniosek o postawienie w stan oskarżenia lub o pociągnięcie do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu musi spełniać warunki wymagane przez przepisy Kodeksu postępowania karnego w stosunku do aktu oskarżenia.
Jeżeli wstępny wniosek nie odpowiada warunkom określonym w ustawie, marszałek Sejmu, w uzgodnieniu z prezydium Sejmu, po zasięgnięciu opinii Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej, wzywa reprezentanta wnioskodawców do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni, wskazując niezbędny zakres uzupełnienia.
Gdy wniosek zostanie ostatecznie skierowany do komisji w celu wszczęcia postępowania, jej przewodniczący przesyła niezwłocznie osobie objętej wnioskiem odpis wstępnego wniosku, informując ją o prawie do złożenia pisemnych wyjaśnień w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania.