Zmiana terminu odliczania VAT z tytułu importu usług
Zmiana terminu odliczania VAT z tytułu importu usług, polegająca na określeniu tego momentu jako pierwszy miesiąc po miesiącu, w którym powstał obowiązek z tego tytułu, z tym że w przypadku zakładów pracy chronionej lub zakładów aktywności zawodowej obniżenie podatku następowałoby w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu usług.
Obecnie importerzy usług odliczają podatek z tego tytułu w
rozliczeniu za ten sam miesiąc, w którym powstał obowiązek
podatkowy. Kwoty podatku należnego i naliczonego są zatem
wyzerowane. Jest to wykorzystywane przy okazji transferowania
środków za granicę w związku z tzw. importem usług i unikaniem
płacenia podatku dochodowego w kraju. Operacje te nie powodują
praktycznie żadnego realnego obciążenia podatkami pośrednimi.
Przesunięcie terminu odliczania zmieni tę sytuację i umożliwi
organom podatkowym kontrolę podmiotów dokonujących takich
transferów.
12. Zmiana terminu odliczania VAT w przypadku stosowania w
imporcie towarów procedury uproszczonej, o której mowa w art. 80
par. 1 pkt 3 Kodeksu celnego (wpis do rejestru).
Obecnie importerzy stosujący ww. procedurę uproszczoną odliczają
podatek z tytułu importu towarów w rozliczeniu za miesiąc, w
którym otrzymują zgłoszenie celne uzupełniające, a nie za miesiąc,
w którym dokonują wpisu do rejestru. Uwzględniając to, że
podatnicy ci płacą należności w ciągu 7 dni od dokonania wpisu do
rejestru, uzasadnione jest, aby za ten właśnie miesiąc mogli
odliczać podatek.
13. Uściślenie przepisów art. 21 ust. 5, zgodnie z którymi zwrot
podatku jest dokonywany bez ograniczeń, m.in. w sytuacji, gdy jest
uzasadniony charakterem działalności podatnika lub jej
sezonowością. Zgodnie z projektem ustawy, przepis ten odnosiłby
się do przypadków, gdy wysokość zwrotu byłaby uzasadniona:
a) sezonowością produkcji rolnej, w tym również sezonowością
zakupu (skupu) produktów rolnych i sezonowością produkcji rolno-
spożywczej,
b) odliczaną od podatku kwotą akcyzy, naliczoną przy nabyciu lub
imporcie wyrobów akcyzowych.
14. Wprowadzenie ograniczeń w uzyskiwaniu zwrotu podatku z urzędu
skarbowego poprzez wydłużenie terminu zwrotu do 60 dni, a dla
rzetelnych podatników ? do 40 dni. Zachowany zostałby 25-dniowy
termin zwrotu dla tych podatników, którzy dokonali zapłaty kwoty
należności łącznie z podatkiem bezpośrednio na rzecz sprzedawcy.
Powyższa zmiana wynika z tego, że w Polsce ? w porównaniu z
krajami UE ? obowiązują najkrótsze terminy zwrotu podatku VAT,
które uniemożliwiają urzędom skarbowym weryfikację prawidłowości
wykazanych kwot zwrotu przez podatników.
Wydłużenie terminu zwrotu wyeliminuje przypadki wyłudzania kwot
oraz umożliwi organom podatkowym dokonywanie krzyżowych kontroli
podatników w sytuacjach budzących wątpliwości. Takiej możliwości
nie daje termin 25-dniowy.
Zmiana ma również na celu eliminację nieprawidłowości związanych
z wypłacaniem z budżetu kwot podatku, które nie zostały przez
sprzedawców wpłacone do budżetu z uwagi na istniejące zatory
płatnicze.
15. Uściślenie przepisów dotyczących kas rejestrujących poprzez
wyraźne wskazanie, że z budżetu dofinansowany jest jedynie zakup
tzw. pierwszych kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia
ewidencjonowania.
16. Umożliwienie podatnikom odliczania podatku naliczonego w
dłuższym niż obecnie okresie (przez korektę swoich zobowiązań).
Obecnie obowiązujące przepisy nie dają podatnikowi możliwości
odliczenia podatku wynikającego z faktur lub dokumentów celnych,
jeśli nie dokonał on tego w miesiącu otrzymania tych dokumentów
lub w miesiącu następnym.
W projekcie założono, że jeśli podatnik nie dotrzymał tych
terminów, to ma prawo odliczyć podatek z takiej faktury lub
dokumentu celnego przez korektę deklaracji. Mogłoby to nastąpić w
ciągu roku pod warunkiem, że należność wynikająca z takiej faktury
została zapłacona.
W późniejszym okresie ? nie dłuższym jednak niż 5 lat - korekta
mogłaby być dokonana tylko w przypadku potwierdzenia faktury przez
sprzedawcę.
Korekty byłyby możliwe jedynie w przypadku, gdy nie wszczęto
kontroli u podatnika.
17. Dostosowanie przepisów do wymogów Konstytucji RP.
18. Zmiany w podatku akcyzowym.
Założono zmianę dotyczącą kształtowania podstawy opodatkowania w
imporcie wyrobów akcyzowych w celu wprowadzenia analogicznych
zasad jak przy kształtowaniu podstawy opodatkowania podatkiem VAT.
Polega to na włączeniu do podstawy opłat i należności, pobieranych
przez organy celne, oraz niektórych usług związanych z dowozem
towarów do miejsca przeznaczenia w kraju, jeżeli ich wartość nie
powiększyła wartości celnej towaru. Zaproponowano również zmiany w
załączniku nr 6 do ustawy z 8 stycznia 1993 roku o podatku od
towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. W efekcie energia
elektryczna objęta będzie wykazem wyrobów akcyzowych.
Opodatkowanie 1 Kwh energii elektrycznej akcyzą w wysokości 1
grosza zapewni wzrost wpływów budżetowych o ok. 1,2 mld zł w skali
roku, a przy 2 groszach o - 2,4 mld zł.
Ustawa wprowadza również techniczną zmianę polegającą na
zwolnieniu podatników, którzy nie płacą podatku akcyzowego, z
obowiązku składania deklaracji podatkowej.
x x x
KRM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez
ministra finansów Projekt ustawy o zwrocie osobom fizycznym
niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.
Projekt ustawy dotyczy zwrotu części wydatków poniesionych przez
osoby fizyczne w związku z:
- nabyciem lokalu lub budynku mieszkalnego;
- rozbudową lub nadbudową budynków przeznaczonych na cele
mieszkaniowe;
- otrzymaniem przydziału spółdzielczego lub własnościowego prawa
do lokalu spółdzielczego.
Przepisy projektowanej ustawy określają, że osoba fizyczna może
ubiegać się o kwotę równą ok. 68 proc. kwoty podatku zawartego w
cenie nabywanego lokalu (budynku, inwestycji budowlanej na cele
mieszkaniowe itp.), bądź w związku z ustanowieniem na rzecz
członków spółdzielni prawa do lokalu lub odrębnej jego własności.
Kwota, o której mowa, jest różnicą pomiędzy kwotą podatku, jaka
wynika z zastosowania 22 proc. stawki VAT (15 punktów
procentowych). Należy dodać, że do końca 2001 roku materiały
budowlane oraz budynki mieszkalne podlegają opodatkowaniu według 7
proc. stawki VAT.
Zwrot wydatków przysługiwałby w sytuacji, gdy od daty uzyskania
pozwolenia na budowę do daty oddania budynku do użytkowania nie
upłynęło więcej niż 3 lata. Maksymalna kwota ulgi ograniczona
została do kwoty stanowiącej iloczyn powierzchni użytkowej lokalu
mieszkalnego (nie większej niż 100 m kw. ) i średniej ceny
rynkowej na 1 m kw.
Wnioskodawcy szacują, że w 2002 r. z tej formy ulgi skorzysta ok.
10 ? 15 tys. osób, a kwoty zwrotu wyniosą odpowiednio 223 ? 335
mln zł.
x x x
4. KRM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez
ministra finansów Projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach
do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego
transportu zbiorowego.
Aktualny system funkcjonowania ulg w przejazdach środkami
publicznego transportu zbiorowego opiera się na dwóch kryteriach:
- w transporcie kolejowym ulgi pokrywa się z dotacji
przedmiotowej, której stawki są corocznie określane przez ministra
finansów w postaci rozporządzenia;
- w transporcie autobusowym przewoźnicy mają obowiązek honorowania
bezpłatnych i ulgowych przejazdów osób uprawnionych, budżet
państwa natomiast jest zobowiązany do uzupełnienia im ubytku
wpływów.
Takie rozwiązanie oznacza, że budżet państwa nie może weryfikować
zapłat za rachunki przedstawiane przez przewoźników autobusowych.
W latach 1999-2001 wydatki budżetowe na ten cel wzrosły aż
trzykrotnie. Zmiana przepisów w tej dziedzinie jest więc konieczna.
W projektowanej nowelizacji ustawy uwzględniono również zmiany
organizacyjne dotyczące przewoźników, w tym szczególnie PKP SA.
Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie w miejsce dotychczasowych
biletów bezpłatnych ? biletów z ulgą 78 proc., a w przypadku
biletów z 50 proc. ulgą - odpowiednio 37 proc. Zmiana ta jest
uzasadniona potwierdzoną przez kontrole opinią, że najczęstszym
źródłem nadużyć jest sprzedaż biletów bezpłatnych, które w
transporcie kolejowym nie są w ogóle rejestrowane i
ewidencjonowane. Podobnie jest w transporcie autobusowym ?
przewoźnik, wystawiając bilet bezpłatny, otrzymuje z budżetu
państwa równowartość ceny tego biletu, bez ponoszenia dodatkowych
kosztów, jest więc tym samym bezpośrednio zainteresowany w
wystawianiu ich w maksymalnej ilości.
Wprowadzenie biletów z 78 proc. ulgą zamiast dotychczasowych
bezpłatnych biletów zobliguje przewoźników do wprowadzania kwoty
pobranej do kasy oraz do odprowadzania podatku VAT od ceny
sprzedanego biletu. Pozwoli to ograniczyć dotychczasowe
nieprawidłowości i nadużycia.
Ze względu na specyfikę pracy służb mundurowych pozostawiono im
ulgę 100 proc. obowiązującą wyłącznie w przejazdach koleją.
Natomiast żołnierze odbywający niezawodową służbę wojskową (z
wyjątkiem służby okresowej i nadterminowej) będą uprawnieni do
korzystania z ulgi do 78 proc.
Kolejna zmiana przepisów wiąże się z tym, że ulgi wprowadzone
przez przewoźników nie mogą pokrywać się ani stanowić krotności
ulg ustawowych. To rozwiązanie wyeliminuje możliwość domagania się
zwrotu dotacji do ulg wprowadzonych przez przewoźników, ponieważ
będą oni mieli obowiązek stosowania kas rejestrujących, co
skutecznie zapobiegnie wydrukowaniu w miejsce pełnopłatnego biletu
dwóch biletów ulgowych.
x x x
KRM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez
ministra gospodarki Projekt rozporządzenia prezesa Rady Ministrów
w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń wzorów przemysłowych.
Ustawa z 30 czerwca 2000 roku Prawo własności przemysłowej
zobowiązuje prezesa Rady Ministrów do określenia szczegółowych
wymogów, jakim powinno odpowiadać zgłoszenie wzoru przemysłowego
oraz szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń.
W rozporządzeniu określono je tak, by nie powodowały
niepotrzebnych utrudnień. Szczegółowo sprecyzowano przebieg
załatwiania sprawy w Urzędzie Patentowym. Sformułowano wymogi
dotyczące podania i opisu wzoru przemysłowego. Określono wszelkie
czynności Urzędu Patentowego, związane z procedurą rozpatrywania
zgłoszenia wzoru przemysłowego.
Opracowano alfabetyczny wykaz klas oraz towarów, bowiem Urząd
Patentowy decydując o rejestracji wzoru przemysłowego,
jednocześnie przyporządkowuje go do odpowiedniej klasy. Wykazy
klas oraz towarów są zgodne z międzynarodową klasyfikacją wzorów
przemysłowych.