Zmiany w specjalnych strefach ekonomicznych
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra gospodarki dokument - Efekty funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych oraz propozycje zmian obszarów.
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra gospodarki dokument Efekty funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych oraz propozycje zmian obszarów.
W latach 1995 - 1997, realizując ustawę z 20 października 1994 roku o specjalnych strefach ekonomicznych ustanowiono na obszarze 6330 ha 17 stref, które będą funkcjonować przez 20 lat.
W marcu tego roku Rada Ministrów zlikwidowała strefy mazowiecką i częstochowską oraz zdecydowała o powiększeniu starachowickiej.
Przedsiębiorcy działający w SSE mają prawo do korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnień podatkowych. Po przekroczeniu określonego dla każdej strefy minimalnego progu inwestycji (od 350 tys. do 2 mln euro) lub minimalnego progu zatrudnienia (od 40 do 100 osób) dochód przedsiębiorcy jest całkowicie zwolniony z podatku dochodowego przez 10 lat, a później zwolnione jest 50 proc. dochodu do końca funkcjonowania strefy. Takie zasady obowiązują przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie wydane przed 1 stycznia 2001 roku.
W znowelizowanej ustawie o SSE dopuszczono możliwość likwidacji stref, ich łączenia oraz zmiany obszarów pod warunkiem, że łączny obszar wszystkich stref nie przekroczy całkowitego obszaru stref ustalonego na 1 stycznia 2001 roku.
Od 1 stycznia 2001 roku obowiązują nowe zasady udzielania pomocy regionalnej w specjalnych strefach ekonomicznych, zgodne z zasadami Unii Europejskiej.
Planowane efekty realizacji zezwoleń.
Do końca 2000 roku udzielono 715 zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w strefach, w tym 469 zezwoleń udzielono w roku ubiegłym.
Deklarowane nakłady inwestycyjne wynoszą 10,7 mld zł i w stosunku do końca 1999 roku wzrosły o 69 proc.
Również zwiększyło się zatrudnienie z 33756 osób do 61093, tj. o 80 proc.
Średni stopień zagospodarowania gruntów wynosi 57 proc., a stopień realizacji planów rozwoju stref jeśli chodzi o tworzenie nowych miejsc pracy - 46,8 proc., co jest wynikiem zadowalającym. Planowane zatrudnienie obejmowało okres 20 lat, tak więc niemal 50 proc. wykonanie założeń, po 3 latach realnego funkcjonowania stref, świadczy o skuteczności tego instrumentu.
Prawie 2/3 inwestycji stanowi kapitał zagraniczny, dominuje: amerykański, niemiecki i japoński.
Najwięcej zainwestowano w branżę motoryzacyjną, natomiast udział pozostałych jest równomierny.
Oszacowana na podstawie biznes planów pomoc publiczna dla przedsiębiorców posiadających ważne zezwolenia do końca 2017 roku wyniesie 15,5 mld zł. Wskaźnik pomocy będący ilorazem pomocy publicznej do 2017 roku i wielkości inwestycji przewidzianych w biznes planach jest wysoki dla stref, w których dominują inwestycje małych przedsiębiorców o szybkim zwrocie kapitału. W przypadku stref, w których zezwolenia posiadają duże firmy (katowicka, krakowska, kamiennogórska, wałbrzyska) wskaźnik pomocy kształtuje się poniżej średniej.
Z bilansu dla budżetu państwa wynika, że przy założeniu, iż w SSE zatrudnionych jest 60 tys. osób przez 15 lat to tylko z podatku od osób fizycznych do budżetu wpłynie 3,7 mld zł. Podatek dochodowy od osób prawnych i fizycznych w latach 2010 - 2017 można oszacować na 5,57 mld zł. Pomniejszając wpływy o wielkość pomocy publicznej efekt bilansu będzie dodatni i wyniesie 66,3 mld zł.
Rzeczywiste efekty.
W strefach rozpoczęło działalność 239 przedsiębiorców.
Przewidywane efekty to:
- zrealizowane inwestycje na koniec 2000 roku o wartości prawie 6,6 mld zł i 7,2 mld zł na koniec marca br.;
- 28,6 tys. miejsc pracy na koniec 2000 roku i 32 tys. miejsc na koniec marca br.;
- średni stopień zagospodarowania stref wynosi 57 proc.
Głównym celem ustanowienia stref było tworzenie miejsc pracy i prawie połowę zaplanowanych w zezwoleniach efektów już osiągnięto (46,8 proc.).
Ponieważ w SSE dopiero teraz obserwuje się intensywny rozwój, więc rzetelna ocena skuteczności tego instrumentu będzie możliwa co najmniej pod koniec 2004 roku.
Inwestycje w strefach przyczyniły się do znacznego ożywienia działalności przede wszystkim firm budowlanych, a także z innych gałęzi przemysłu realizujących zamówienia firm działających w strefach.
Funkcjonowanie stref spowodowało także zwiększone zapotrzebowanie na energię elektryczną, gaz, wodę i usługi telekomunikacyjne. Nastąpiło ożywienie rynku usług. Miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne stworzyły nowe linie łączące centra miast ze strefami. Istnienie stref ma też wpływ na rozwój placówek oświatowych. Lokalni przedsiębiorcy informowani są o potrzebach inwestorów związanych z budową mieszkań pod wynajem, hoteli czy restauracji. Podpisano np. umowy kontraktowe między jedną z firm a lokalnymi producentami drobiu.
Proponowane zmiany obszarów stref co prawda powodują ich rozproszenie, ale są szanse utworzenia około 40 tys. miejsc pracy.
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra gospodarki Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zmiany obszaru Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Celem proponowanej zmiany granic jest optymalne dostosowanie terenów do potrzeb inwestycyjnych, co w konsekwencji pozwoli na utworzenie około 10 tys. nowych miejsc pracy.
Obecnie strefa zajmuje 874 ha, z czego 38,9 ha przeznaczonych do wyłączenia nie spełnia w dostatecznym stopniu wymogów inwestorów.
Proponuje się powiększyć strefę o 146,85 ha.
KERM przyjął i rekomendował przedłożony przez ministra gospodarki Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zmiany obszaru Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Mielcu.
Celem proponowanej zmiany jest umożliwienie realizacji zadań określonych w planie rozwoju strefy oraz wsparcie regionów, które bez szczególnych zachęt nie mają perspektyw rozwoju.
Aktualny obszar SSE Mielec wynosi 627,1 ha i jest w 96 proc. zagospodarowany, a więc nie ma tam możliwości tworzenia nowych miejsc pracy. Do pełnej realizacji założonego planu brakuje 1400 nowych miejsc pracy, jednak w związku z rosnącym bezrobociem nie jest to liczba wystarczająca.
Z mieleckiego rynku pracy wynika, że zachodzi konieczność utworzenia od 10 000 do 11 000 nowych miejsc pracy, czyli o 3000 - 4000 więcej niż wcześniej zaplanowano. Wystąpiły większe niż przewidywano redukcje zatrudnienia w WSK i jej spółkach córkach.
Podobnie trudna jest sytuacja w Chełmie i Gorlicach. W pierwszym z wymienionych miast bezrobocie wynosi 19,7 proc. W powiecie gorlickim jest najwyższe w województwie małopolskim i osiągnęło poziom 19,4 proc. (z tendencją zwyżkową).
Dotychczasowe efekty funkcjonowania strefy potwierdzają skuteczność tego instrumentu jako stymulatora rozwoju inwestycji.
Proponuje się włączenie do SSE w Mielcu 103,3 ha, z czego 30 ha w Chełmie i 22 ha w Gorlicach.
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra gospodarki Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zmiany obszaru Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Proponuje się włączenie do strefy 146 ha i wyłączenie 50,4 ha. Per saldo SSE zwiększy się o 95,6 ha.
W efekcie tych zmian powstanie 2 tys. nowych miejsc pracy i około 1 tys. w bezpośrednim otoczeniu strefy. Nakłady inwestycyjne wyniosą około 190 mln zł. Pomoc publiczną szacuje się na 95 mln zł. Wpływy do budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych po wyczerpaniu pomocy ocenia się na 320 mln zł. Ponadto do budżetu wpływać będą podatki VAT.
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra gospodarki Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zmiany obszaru ?Kostrzyńsko - Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej?.
Województwo lubuskie zajmuje drugie miejsce w kraju od końca pod względem stopy bezrobocia, która w końcu kwietnia wyniosła ponad 21 proc. Ze względu na pogarszającą się z dnia na dzień sytuację gospodarczą województwa i rosnące lawinowo bezrobocie włączenie nowych terenów do strefy jest uzasadnione.
Proponuje się włączenie 136,46 ha i wyłączenie 131,17 ha. Per saldo SSE zwiększy się o 5,29 ha.
W efekcie zmian granic strefy w ciągu najbliższych 7 lat w nowych podstrefach zostanie utworzonych około 3,5 tys. nowych miejsc pracy i około 3 tys. w ich otoczeniu. Nakłady inwestycyjne szacuje się na około 350 mln zł. Do końca funkcjonowania SSE budżet państwa uzyska około 500 mln zł.
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra gospodarki Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zmiany obszaru Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Celem zwiększenia powierzchni podstrefy w Złotoryi o przylegający do niej teren o powierzchni 24,74 ha jest optymalne wykorzystanie istniejącej przy granicy infrastruktury technicznej. W rejonie Złotoryi bezrobocie sięga 28,8 proc., co stanowi 180,5 proc. średniej krajowej. Inwestycjami w tej podstrefie jest zainteresowana firma kanadyjska z branży elektronicznej.
W efekcie zmiany granic zatrudnionych zostanie 700 osób, a w otoczeniu 1000 osób. Planowane nakłady wyniosą około 150 mln zł. Wpływy do budżetu państwa szacuje się na 1,12 mld zł, a pomoc publiczną na 70 mln zł.
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra gospodarki Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zmiany obszaru Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Specjalna Strefa Ekonomiczna miała stworzyć warunki odpowiedniego rozwoju inwestycji w rejonie Warmii i Mazur, co jednak nie do końca się udało. Poważną barierę stanowi ochłodzenie stosunków handlowych ze wschodnimi sąsiadami, którzy w założeniach mieli stanowić główne rynki zbytu dla inwestorów strefy.
Drugim istotnym czynnikiem hamującym rozwój jest nieodpowiednia dla inwestycji jakość gruntów. Natomiast nowo włączane tereny są dogodnie położone pod względem komunikacyjnym, z dobrym dostępem do mediów i w większości są wyposażone w infrastrukturę techniczną.
Teren w Pasłęku położony jest centralnie, w jednakowej odległości od Elbląga i Morąga, co stwarza szansę rozwoju zarówno dla miasta i gminy Pasłęk, jak również dla mieszkańców terenów położonych w promieniu kilkudziesięciu kilometrów. W pobliżu znajduje się ciepłownia, oczyszczalnia ścieków, wodociąg i linia energetyczna. Działka położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej E 7 (Warszawa - Gdańsk), na skrzyżowaniu z drogą dojazdową do Pasłęka, co czyni ją szczególnie atrakcyjną inwestycyjnie.
Proponuje się włączyć do strefy:
- podstrefę Bartoszyce - 53,20 ha;
- podstrefę Dobre Miasto - 22,10 ha;
- podstrefę Pasłęk -40 ha.
Razem 110 ha.
Planowane zatrudnienie wyniesie dodatkowo 2,5 tys. osób.
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra gospodarki Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zmiany obszaru Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Rozszerzenie strefy pomorskiej o grunty w Starogardzie Gdańskim ma na celu przeciwdziałanie rosnącemu bezrobociu w rejonie tego miasta. Jednocześnie chodzi o stworzenie możliwości rozwoju inwestycji w tej części województwa pomorskiego. Podstrefa tczewska została już całkowicie zagospodarowana w sposób bardzo efektywny, zarówno pod względem atrakcyjności prowadzonych branż (przemysł elektroniczny) jak też liczby utworzonych miejsc pracy i wielkości nakładów inwestycyjnych.
Na terenach proponowanych do włączenia ulokowani zostaną inwestorzy, którzy byli zainteresowani rozpoczęciem działalności na terenie podstrefy tczewskiej, lecz z powodu braku wolnych terenów nie mogliby realizować inwestycji.
Zarządzający strefą przewiduje - w oparciu o dotychczasowe efekty - że w wyniku objęcia obszarem SSE terenów w Starogardzie Gdańskim inwestorzy poniosą nakłady inwestycyjne w wysokości 650 mln zł oraz zatrudnią do końca 2005 r. nie mniej niż 1.500 osób.
Proponowane zmiany obejmują włączenie działki w obszarze Czatkowy - 3,3 ha oraz gruntu w Starogardzie Gdańskim - 28,9 ha, razem 32,2 ha.
Grunty włączane do obszaru Czatkowy to ?green field? przylegający do nieruchomości Flextronics International Poland sp. z o.o. Ma on dobry dostęp do infrastruktury technicznej, korzystne położenie komunikacyjne - bliskość portów morskich, portu lotniczego oraz dogodne połączenie z planowaną autostradą A-1.
Grunty w Starogardzie Gdańskim to w części ?green field" z przylegającą do granic nieruchomości infrastrukturą (25,95 ha) oraz w pełni uzbrojona i częściowo zabudowana działka o powierzchni 2,92 ha.
Efektem włączenia terenów w Starogardzie Gdańskim będzie:
- zatrudnienie ok. 1350 osób,
- nakłady inwestycyjne ok. 240 mln zł.
Przewiduje się, że łączne wpływy do budżetu wyniosą ok. 484 mln zł, zaś pomoc publiczna ok. 120 mln zł.
Poszerzenie strefy pomorskiej nie powoduje zwiększenia całkowitego terenu stref ekonomicznych określonego na 31 grudnia 2000 r. Wyłączany w ramach przedłożonych zmian obszar wynosi 519,4 ha, co łącznie z wcześniej zniesionymi terenami mazowieckiej i częstochowskiej strefy (1400 ha) daje rezerwę terenu w wysokości 1919,4 ha. Suma włączanych obszarów wynosi 1583,5 ha, a więc globalny teren stref będzie mniejszy od ustalonego na koniec ub. roku o 335,9 ha.
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra gospodarki Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zmiany obszaru Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Celem proponowanej zmiany obszaru Wałbrzyskiej SSE jest wsparcie regionów województwa dolnośląskiego, gdzie występuje szczególnie trudna sytuacja społecznoekonomiczna spowodowana restrukturyzacją sektora węglowego. Istotnym argumentem za zwiększeniem obszaru strefy jest prawie całkowite jej zagospodarowanie - 80,2 proc. przy czym podstrefy w Kłodzku i Dzierżoniowie zostały w pełni zagospodarowane, podstrefa Wałbrzych w 76,9 proc., a podstrefa Nowa Ruda w 75,5 proc. Niewielka pozostała jeszcze powierzchnia nie nadaje się do inwestycji o istotnym znaczeniu, ponieważ poszczególne działki nie przekraczają 5 ha.
Wyboru nowych gruntów dokonano wg kryteriów jakimi kieruje się przedsiębiorca przy podejmowaniu decyzji o lokalizacji inwestycji, a więc :dobre ukształtowanie terenu, dogodne połączenia komunikacyjne, dostęp do mediów i odpowiednie uzbrojenie techniczne. Dla terenów wymagających pewnych nakładów wynegocjowano z aktualnymi właścicielami satysfakcjonujące warunki odpowiedniego przygotowania gruntów. Dotychczasowe efekty funkcjonowania strefy świadczą o efektywności SSE jako instrumentu rozwoju inwestycji, a zaangażowanie i skuteczność spółki zarządzającej w pozyskiwaniu projektów do strefy gwarantują, realność zamierzeń.
Proponowane zmiany:
Włączenia:
Wałbrzych - 92,0 ha;
Dzierżoniów - 26,85 ha;
Nowa Ruda - 10,3 ha;
Jelcz-Laskowice - 60,7 ha;
Żarów - 68,2 ha.
Razem zostanie włączone - 258,05 ha.
Wyłączenia:
Wałbrzych - 29,73 ha;
Nowa Ruda - 9,73 ha.
Razem zostanie wyłączone - 39,46 ha.
Saldo wyniesie - 218,59 ha.
Wszystkie dołączane tereny są typu ?green field?, z których większość położona jest bezpośrednio przy granicy istniejących obszarów strefy z dotychczasowym wykorzystaniem tylko pod produkcję rolniczą, z pełną dostępnością do mediów. Każdy obszar położony jest bezpośrednio przy istniejącej lub będącej właśnie na ukończeniu drodze, przystosowanej do ciężkiego ruchu samochodowego, wpinającej się do dróg wylotowych z miast.
W wyniku dokonanych zmian przewiduje się wzrost zatrudnienia do 7.600 osób, zaś nakładów inwestycyjnych do 970 mln zł.
Przewidywane wpływy do budżetu państwa wyniosą ogółem 806 mln zł, a pomoc publiczna wyniesie 484 mln zł.
Poszerzenie strefy wałbrzyskiej nie spowoduje zwiększenia całkowitego terenu stref określonego na 31 grudnia 2000 r. Wyłączany w ramach przedłożonych zmian obszar wynosi 519,4 ha, co łącznie z wcześniej zniesionymi terenami mazowieckiej i częstochowskiej strefy (1400 ha) daje rezerwę terenu w wysokości 1919,4 ha. Suma włączanych obszarów wynosi 1583,5 ha, a więc globalny teren stref będzie mniejszy od ustalonego na koniec ub. roku o 335,9 ha.
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra gospodarki Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zmiany obszaru Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Kamiennej Górze.
Celem proponowanej zamiany terenów Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości jest umożliwienie realizacji zadań wynikających z planów rozwoju strefy oraz spowodowanie obniżenia poziomu bezrobocia w powiatach, w których nie ma możliwości rozwoju bez dodatkowych zachęt dla inwestorów.
Obszar KSSEMP wynosi obecnie 226,42 ha, a po zamianach będzie 258 ha. Proponuje się w miejsce mało atrakcyjnych terenów włączenie w obszar strefy dobrze zlokalizowanych nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych, które już dzisiaj budzą zainteresowanie inwestorów. Część z nich to nieruchomości po upadłych zakładach produkcyjnych.
Na terenach powiatów, w których położone są proponowane do zamiany tereny, poziom bezrobocia wykazuje silną tendencję wzrostową i kształtuje się na poziomie, w powiatach: Bolesławiec - 23,3 proc., Lubań - 26,0 proc., Kamienna Góra - 28,0 proc., Jawor -26,2 proc.
Nieruchomości stanowiące własność komunalną będą wniesione do strefy w formie aportu, a nieruchomości osób fizycznych oraz przedsiębiorstw będących w upadłości zostaną zakupione z udziałem środków gminnych. Gminy deklarują partycypację w kosztach uzbrojenia terenu.
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra gospodarki Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zmiany obszaru Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Rozszerzenie Łódzkiej SSE ma wesprzeć rozwój inwestycji w regionie, który szczególnie dotkliwie odczuł skutki transformacji gospodarczej. Ograniczenie produkcji, upadek wielu przedsiębiorstw i związane z tym zwolnienia grupowe przyczyniły się do znacznego zubożenia mieszkańców.
Obecny obszar strefy wynosi 208,5 ha, dzięki proponowanym zmianom zwiększy się do 270,6 ha. Wyłączenia ze strefy obejmą 38,0 ha (Łódź - Nowy Józefów Srebrna, Zgierz-Boruta, Pabianice-Porszewice).
Regiony Łęczycy, Kutna, Radomska, Łodzi i Rawy Mazowieckiej (100 ha) są atrakcyjne inwestycyjnie. Charakteryzują się znaczną nadwyżką wykwalifikowanej kadry, bogatą tradycją przemysłową i dobrym dostępem do dróg dojazdowych. Objęcie tych terenów specjalną strefą ekonomiczną pozwoli wykorzystać ich walory inwestycyjne i umożliwi zaktywizowanie gospodarcze regionu.
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra gospodarki Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zmiany obszaru Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Tereny proponowane do włączenia (Redzikowo, gmina Słupsk - 58,86 ha) są atrakcyjne inwestycyjnie. Decydują o tym: dostęp do drogi międzynarodowej E 28 Berlin - Królewiec, linia energetyczna 110 kV i uregulowana gospodarka wodno-ściekowa.
Włączenie proponowanych terenów do Słupskiej SSE podniesie atrakcyjność oferty inwestycyjnej i umożliwi bardziej racjonalne wykorzystanie obszarów pozostałych do wykorzystania.
Możliwe będzie zatrudnienie 1000 osób. Wpływy do budżetu państwa mają wynieść 600 mln zł. Wartość przewidzianej pomocy publicznej oszacowano na 20 mln zł. Nakłady inwestycyjne - 40 mln zł.
Wyłączenia obejmą dotychczasowy teren strefy - 27,73 ha. Po zmianach jej obszar wyniesie 167 ha.
Ze względu na wyjątkowo korzystne warunki do rozwoju przetwórstwa rybnego w subregionie słupskim, można przypuszczać, że treny strefy będą nadal cieszyły się zainteresowaniem firm z tej branży.
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra gospodarki Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zmiany obszaru Specjalnej Strefy Ekonomicznej ?Starachowice?.
Rozszerzenie granic SSE ?Starachowice? ma stymulować rozwój gospodarczy północnej części województwa świętokrzyskiego. Jest tam szczególnie trudna sytuacja społeczno-ekonomiczna spowodowana restrukturyzacją hutnictwa, przemysłu motoryzacyjnego i branży metalowej.
Treny strefy w obecnych graniach są praktycznie całkowicie zagospodarowane. Obecnie jej obszar wynosi 129 ha, a stopień jego zagospodarowania - 81,9 proc. Proponowane do włączenia tereny są wyposażone w niezbędną infrastrukturę techniczną oraz mają dogodne połączenia komunikacyjne. Niewielka odległość między obecnymi i proponowanymi do włączenia obszarami pozwoli stworzyć nowe więzi kooperacyjne z istniejącymi firmami w regionie oraz umożliwi swobodny przepływ potencjalnych pracowników do nowo tworzonych przedsięwzięć.
Do strefy ma być włączone 52,3 ha gruntów (Brody Iłżeckie, Stąporków). W ten sposób państwo będzie realizować politykę wyrównywania poziomu rozwoju gospodarczego regionów w Polsce oraz likwidacji bezrobocia strukturalnego. W efekcie powinno dojść do zatrudnienia 3 000 osób.
Obszar strefy wyniesie 181,3 ha.
KERM przyjął i rekomendował Radzie Ministrów przedłożony przez ministra gospodarki Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zmiany obszaru Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Krakowie?.
Zaproponowane zmiany polegają na włączeniu do SSE w Krakowie 41,4 ha terenów obejmujących: Park Technologiczny Huty im. T. Sendzimira (PT HTS), grunty w Tarnowie. Obszar strefy wyniesie 121,6 ha.
Celem włączenia do strefy proponowanych gruntów jest stworzenie możliwości lokowania w niej inwestycji produkcyjnych. Obecnie 2/3 możliwych do zagospodarowania terenów jest już zajęte.
W dotychczasowych granicach strefy jedynym miejscem, w którym inwestorzy mogli podejmować działalność produkcyjną bez żadnych ograniczeń był PT HTS. Obejmuje on 14,3 ha i jest w całości zagospodarowany przez 7 inwestorów. Wśród nich jest m.in. amerykańska firma RR Donnelley budująca dużą drukarnię, w której ma znaleźć zatrudnienie 600 osób. Pozostali inwestorzy rozpoczną działalność w ciągu następnych 2-3 lat. Po zagospodarowaniu PT HTS Krakowska SSE nie dysponuje żadnymi wolnymi terenami, które można by wykorzystać do produkcji. Ogranicza to poważnie krąg potencjalnych inwestorów. Rozszerzenie granic PT HTS o ok. 20 ha gruntów stworzy szansę dalszego rozwoju strefy.
Propozycja włączenia do SSE Krakowski Park Technologiczny obszarów położonych w Tarnowie i utworzenia tam parku przemysłowego wymaga stworzenia warunków umożliwiających restrukturyzację przemysłu w tym mieście. Tarnów - drugi po Krakowie ośrodek przemysłowy Małopolski - przeżywa poważne problemy społeczno-gospodarcze, związane m.in. ze wzrostem bezrobocia. Konieczna też będzie dywersyfikacja dominującej w tym mieście branży chemicznej.
Efekty zmiany granic strefy:
a) Park Technologiczny HTS:
- zatrudnienie: 1 200 - 2 400 osób;
- nakłady inwestycyjne: 380 mln zł;
- wpływy do budżetów: państwa - 300 mln zł, gmin - 44 mln zł;
- przewidywana pomoc publiczna: ok. 170 mln zł;
b) Park Przemysłowy w Tarnowie:
- zatrudnienie: 600 -700 osób;
- nakłady inwestycyjne: 105 mln zł;
- przewidywana pomoc publiczna: ok. 52,5 mln zł.