Zrealizuj swoje marzenie o biznesie w turystyce. Liczy się pomysł

Park rozrywki, stadnina koni, wypożyczalnia sprzętu rowerowego lub wodnego... A może park linowy, organizacja spływów kajakowych, skansen historyczny... Turystyka to nie tylko gastronomia i zakwaterowanie.

Potencjał jest znacznie większy. Dzięki projektowi "Przedsiębiorcza Polska Wschodnia - Turystyka" dostępne są pieniądze na to, by urzeczywistnić marzenia o własnym biznesie w branży.

Marzysz o własnym hoteliku, który będzie przyjmować zmęczonych turystów po całodniowej wyprawie w góry? A może planujesz zbudować własny skansen historyczny na terenie pierwszych osad powstających w regionie i na żywo pokazywać turystom, jak wyglądało życie w dawnych czasach? Masz pomysł na to jak zainteresować i przyciągnąć tłumy gości nie tylko z Polski, ale również zagranicy? Nie wiesz jednak, jak wdrożyć swoje plany w życie i zastanawiasz się skąd wziąć pieniądze na niezbędne inwestycje? Właśnie dlatego powstał projekt Przedsiębiorcza Polska Wschodnia - Turystyka, by wychodząc naprzeciw potrzebom drobnych przedsiębiorców, pomagać im rozwijać turystyczny biznes.

Reklama

Na pożyczkę na rozwój turystyki, którą uruchomiło Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju (operatorem jest Bank Gospodarstwa Krajowego) zdecydował się Adam Rudawski. - Do tej pory zajmowaliśmy się przede wszystkim edukacją - usługami przewodnickimi, lekcjami muzealnymi w Muzeum Narwi, rejsami przyrodniczymi. Teraz, po zakupie mobilnego parku linowego, oferujemy zarówno strawę dla ducha, jak i ciała, co w efekcie przyciąga zdecydowanie więcej grup zorganizowanych - mówi Rudawski, przedsiębiorca z województwa podlaskiego, który podjął decyzję o rozwoju biznesu i wyjściu z nową ofertą do klientów. Skorzystał z pożyczki na rozwój turystki z projektu Przedsiębiorcza Polska Wschodnia - Turystyka, gdyż jak mówi: ze względu na sezonowość działalności trudno było pozyskać pieniądze z innego źródła.

Nietrudno bowiem o turystów w tramwaju wodnym "Malinka" pana Adama latem. Na rejs po Narwi ustawiają się kolejki. Trasa jest niezwykle urokliwa: najpierw wzdłuż zabytkowej części miasta Tykocina, a następnie przez pełne ptaków przyrodnicze zakątki Podlasia. Zimą jednak, atrakcja ta traci na popularności, a biznes zamiera.

Sezonowość bywa nie lada problemem dla przedsiębiorców aktywnych w branży turystycznej. Ogranicza przychody jedynie do kilku miesięcy w roku, co stanowi także problem z pozyskaniem środków na rozwój. Dotyczy to tak kredytów bankowych, jak i funduszy europejskich. - Początkowo starałem się - tłumaczy Rudawski - o dotacje unijne. Okazało się, że nie ma wtedy możliwości zawieszania działalności, co podniosłoby znacznie koszty działalności. Warunkiem otrzymania bezzwrotnych środków było również zatrudnienie pracowników, co też było problematyczne - dodaje przedsiębiorca.

Przykład pana Adama jest jednym z wielu. Rodzaje inwestycji, na które można otrzymać dofinansowanie z projektu Przedsiębiorcza Polska Wschodnia - Turystyka jest znacznie więcej. W projekcie nie sprecyzowano dokładnie celów, na które można przeznaczyć pieniądze, a jedynie wskazano zakres, w ramach którego przedsiębiorca powinien działać. Dlaczego? Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju nie chce krępować pomysłowości mikro- i małych przedsiębiorców. Daje im narzędzie, dzięki któremu będą mogli zrobić pierwszy krok i zacząć realizować swoje plany. Tym samym, pieniądze można otrzymać tak na rozbudowę bazy noclegowej lub gastronomicznej, jak i na nietypowe pomysły, dla których wspólnym mianownikiem jest turystyka. Jeśli marzysz o własnej stadninie koni, planujesz wybudować specjalną zagrodę, zacząć świadczyć lekcje jeździectwa a dla bardziej wprawionych konne wycieczki - złóż wniosek do regionalnej instytucji finansującej, współpracującego z BGK i pomyśl o rozwoju.

Liczy się pomysł. Tym bardziej, że turyści z każdym rokiem stają się coraz bardziej wymagający i poszukują nowych sposobów na aktywne spędzanie czasu. Dla rodzin z dziećmi spacer po skansenie historycznym to sposób na wspólne spędzenie czasu, ale również połączenie przyjemności z edukacją. A samodzielnie wybita moneta będzie pamiątką na długie lata. Po sezonie odpowiednio przygotowany teren sprawdzi się jako przestrzeń dla zwolenników wspólnego przeżywania opowieści, w odpowiednio wykreowanym świecie (live action role-playing - LAPR). LARP-y również w Polsce zyskują na popularności. Park linowy, infrastruktura dla wspinaczki - przyciągać będą zorganizowane grupy na wyjazdy zapoznawcze lub biznesowe. Sprawdzą się również przy organizacji lokalnych zawodów.

Na koniec najważniejsze: Kto może starać się o pożyczkę? Projekt Przedsiębiorcza Polska Wschodnia - Turystyka kierowany jest do małych przedsiębiorców z całego kraju. Wystarczy, by ich działalność realizowana była na terenie Polski Wschodniej. Czy warto? Przykład pana Adama pokazuje, że to szansa na rozwój i zwiększenie skali działalności. Pożyczka na rozwój turystki jest przede wszystkim niskooprocentowana (do 1,85 proc.), a przedsiębiorcy którzy działają na rynku krócej niż 2 lata lub ich obiekt posiada certyfikat miejsca przyjaznego rowerzystom w ramach Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo - mogą liczyć na preferencyjne warunki - 0,925 proc. rocznie i brak wymogu wkładu własnego.

mk

Tekst powstał przy współpracy z BGK

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »