ZUS: Wniosek o dodatek solidarnościowy tylko elektronicznie

Wniosek o dodatek solidarnościowy dla osób, które straciły pracę można złożyć do 31 sierpnia, ale wyłącznie elektronicznie przez platformę PUE ZUS. Jeśli ktoś nie korzysta z internetu lub ma problem z założeniem konta czy potwierdzeniem profilu zaufanego, pomogą mu pracownicy w oddziałach ZUS.

Osoby, które w następstwie pandemii COVID-19 straciły pracę po 15 marca 2020 lub ich umowa wygasła, a wcześniej były ubezpieczone z tytułu umowy o pracę przez co najmniej 60 dni, mogą  otrzymać dodatek solidarnościowy w kwocie 1400 zł miesięcznie. Przysługuje on od 1 czerwca,  a można go otrzymać maksymalnie przez 3 miesiące: w czerwcu, lipcu i sierpniu. Wypłatę tego dodatku obsługuje ZUS, a złożono już ponad 20 tys. wniosków (dane na środę rano).

Prezes ZUS Gertruda Uścińska szacuje, że prawo do tego dodatku może mieć około 500 tys. osób, a koszt wypłaty świadczenia sięgnie w tym roku około 1,5 mld zł.

Reklama

Wnioski można składać wyłącznie drogą elektroniczną przez PUE ZUS (wniosek EDS). Jednocześnie Zakład deklaruje, że wszystkie osoby, które mają problem z założeniem elektronicznego konta na PUE mogą liczyć na pomoc pracowników w placówkach, gdzie znajdują się stanowiska z dostępem do internetu, przy których można wypełnić wniosek o dodatek.

- Jeżeli ktoś nie ma dostępu do internetu, czy nie korzystał z PUE lub ma inne techniczne problemy czy obawy, może założyć profil na PUE w placówce ZUS. Nasi pracownicy w razie potrzeby pomogą przesłać wniosek elektronicznie, w placówce można też potwierdzić sam profil zaufany, który służy do elektronicznego podpisania wniosku - mówi Interii Paweł Żebrowski, rzecznik prasowy ZUS.

Dokument może być podpisany właśnie profilem zaufanym, ale też kwalifikowanym podpisem elektronicznym czy podpisem osobistym (e-dowód).

Podpis zaufany jest bezpłatny, a do tego by go uzyskać, trzeba złożyć wniosek na stronie internetowej www.pz.gov.pl. Następnie trzeba potwierdzić swoją tożsamość za pośrednictwem bankowości elektronicznej, w placówce ZUS albo w urzędzie miasta lub gminy. Można też złożyć wniosek o tymczasowy profil zaufany na stronie internetowej www.pz.gov.pl. Swoją tożsamość wtedy  potwierdza się za pośrednictwem wideo rozmowy z urzędnikiem. Uzyskany w ten sposób profil jest ważny 3 miesiące. Z kolei podpis kwalifikowany wydają centra certyfikacji, ale jest to usługa płatna. Natomiast podpis osobisty (e-dowód) można uzyskać bezpłatnie przy składaniu wniosku o nowy dowód osobisty.

Informacja o przyznaniu lub odmowie prawa do dodatku solidarnościowego będzie widoczna na profilu ubezpieczonego w PUE ZUS. Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie to dodatek solidarnościowy zostanie przelany na wskazany rachunek bankowy.

Od środy (24 czerwca) wyłącznie elektroniczna droga składania wniosków przez PUE dotyczy też innych świadczeń i ulg antykryzysowych, bo oprócz dodatku solidarnościowego, także m.in. postojowego, zwolnienia ze składek, udzielenia ulgi bez opłaty prolongacyjnej oraz odstąpienia od naliczania odsetek za zwłokę. Takie zmiany wprowadziła tarcza antykryzysowa 4.0.

Monika Krześniak-Sajewicz

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ZUS | koronawirus
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »