Zwiększają wydatki na reklamę
Agora szacuje, że całkowite wydatki na reklamę w 2008 roku wzrosną o około 10-11 proc. wobec 13 proc. w całym 2007 roku. Najszybciej rozwijającym się segmentem rynku będzie internet, którego szacunkowe wpływy wzrosną o ok. 35-40 proc.
W opinii spółki, podobnie jak w roku 2007, najważniejszym i największym beneficjentem wzrostu rynku reklamy będzie telewizja, a na reklamę telewizyjną w 2008 r. reklamodawcy przeznaczą o 0,4 mld zł, czyli o 11-12 proc. więcej niż przed rokiem.
Według Agory rynek reklamy prasowej będzie rozwijał się w wolniejszym tempie i w 2008 roku budżety przeznaczone na reklamę w dziennikach wyniosą ok. 1,1 mld zł i będą o 4 proc. większe niż przed rokiem, a w magazynach sięgną 1,15 mld zł, czyli o 5 proc. więcej niż w 2007 roku.
Wydatki na reklamę w reklamie zewnętrznej wzrosną w 2008 roku o 10 proc., a w radiostacjach o 7-8 proc.
Agora podała, że w 2007 roku wydatki reklamowe na wszystkie media w Polsce sięgnęły prawie 6,9 mld zł i były wyższe od zeszłorocznych o 0,8 mld zł (13 proc.).
Największą popularnością w tym okresie cieszyła się telewizja, na którą przypadło około 47 proc. wszystkich budżetów reklamowych. W dziennikach reklamodawcy wydali o 47 mln zł więcej niż przed rokiem.
Wydatki na reklamę zewnętrzną wzrosły o 102 mln zł, a na reklamę radiową o 46 mln zł.
Według szacunków Agory w IV kwartale 2007 roku wartość rynku reklamy wyniosła ok. 2,2 mld zł i była o 19 proc. wyższa niż w IV kwartale 2006 roku.
Wpływy reklamowe telewizji wzrosły o 22 proc. i stanowiły blisko 50 proc. wszystkich wydatków na reklamę w tym okresie.
Wydatki na reklamę w prasie wyniosły 0,6 mld zł, a reklamodawcy wydali o 7 proc. więcej w dziennikach i o 8 proc. więcej w magazynach.
Poziom wydatków w stacjach radiowych wzrósł w IV kwartale 2007 roku o blisko 19 proc. Wpływy stacji ogólnopolskich zwiększyły się o 22 proc., a stacji lokalnych i regionalnych odpowiednio o 12 proc. i 16 proc.
Najszybciej rozwijała się reklama internetowa. W IV kwartale 2007 roku budżety reklamowe on-line wzrosły o ponad 39 proc. Podobnie dynamicznie rosły wydatki na reklamę zewnętrzną (31 proc.).