Binarny świat konsumenta

Świat binarnej logiki to nie tylko, jakby się wielu zdawało, świat technologii cyfrowych. Binarne opozycje inaczej binarne przeciwstawności pomagają nam na co dzień nadać sens i znaczenie rzeczom i zdarzeniom towarzyszącym nam w życiu.

Świat binarnej logiki to nie tylko, jakby się wielu zdawało, świat technologii cyfrowych. Binarne opozycje inaczej binarne przeciwstawności pomagają nam na co dzień nadać sens i znaczenie rzeczom i zdarzeniom towarzyszącym nam w życiu.

Semiotyka czyli logiczna teoria języka rozumianego jako system znakowy, zajmująca się językiem w aspekcie jego racjonalności i sprawności w aktach poznania i komunikowania, uważa, że binarne opozycje odgrywają ważną rolę w tym procesie.

Notness

Zgodnie z zasadą notness najważniejsze w procesie poznawczym i nadawaniu sensu przedmiotom jest to, aby zrozumieć iż coś nie jest niż jest. Ludzie rozumieją dobro tylko przez to, że nie jest ono złem, życie nie jest śmiercią, ląd - wodą, hałas - ciszą i na odwrót.

Reklama

Binarne opozycje są specyficzne dla danej kultury i subkultury. Dawniej binarne przeciwstawności ujawniały się w mitach i opowieściach przekazywanych sobie ustnie z dziada pradziada. Dziś takie pary opozycyjne widoczne są w mediach. Do źródeł komunikacji, w której ujawniają się binarne opozycje zaliczyć można filmy i seriale, reklamy i opakowania, wszelakie programy i kolorowe magazyny.

Badania semiotyczne pozwalają na zidentyfikowanie opozycji binarnych i posłużenie się nimi w celu rozwiązania problemu marketingowego, ma to kluczowe znaczenie dla konstruowania marki czy produktu. Konsumenci są uczestnikami kultury i porządkują świat według binarnych przeciwstawień. Dlatego też ich decyzje są efektem zaprogramowania przez zestawy tych binarnych opozycji.

Opozycje uniwersalne

Jak wcześniej wspomniano binarne opozycje są charakterystyczne dla danej subkultury. Mając na myśli subkulturę mówimy o pewnej grupie zjawisk i zachowań w obrębie danej kultury. Przykładem są subkultury mody, gotowania czy tez subkultura grupy rówieśniczej.

Konstruując strategie komunikacji dla danej subkultury trzeba wziąć pod uwagę, które z binarnych opozycji należy tu wyodrębnić. W przypadku konstruowania marki czy produktu o charakterze globalnym ważniejsze jest tym razem nie wyodrębnianie par opozycji lecz znalezienie tego, co wspólne.

Brytyjska firma Semiotic Solutions, która zajmuje się już 10 lat badaniami nad binarnymi opozycjami, stworzyła listę opozycji wspólnych dla różnych kultur. Przykładem są: własny - obcy, domowy - odległy, przyjemność - cierpienie, miłość- nienawiść, szczęście - smutek, ludzie - zwięrzęta, umysł - ciało i wiele innych. Binarne przeciwstawności w różnych kulturach przyjmują różne formy i zrozumiałe jest, że np. piękno i brzydota inaczej będą rozpatrywane w Polsce a inaczej w Japonii.

Lista ta jest przydatna w konstruowaniu globalnego produktu i marki, gdzie dla produktów o charakterze międzykulturowym ważne jest, aby znaleźć te pary opozycji, które są wspólne dla różnych kultur.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »