Biznes zafascynowany nauką

W listopadzie w siedzibie głównej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS) w Warszawie odbyła się konferencja pod hasłem: "Psychologia w biznesie. Biznes w psychologii." Zorganizowały ją wspólnie firma reklamy zewnętrznej oraz SWPS.

W listopadzie w siedzibie głównej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS) w Warszawie odbyła się konferencja pod hasłem: "Psychologia w biznesie. Biznes w psychologii." Zorganizowały ją wspólnie firma reklamy zewnętrznej  oraz SWPS.

W imieniu organizatorów gości powitali dr hab. Jerzy Karyłowski, Dziekan Wydziału Psychologii SWPS oraz Marcin Stan, członek zarządu Cityboard Media. W części merytorycznej spotkania zaprezentowano wykłady dotyczące wybranych zagadnień ze styku psychologii i biznesu. Dyskutowano także o możliwościach współpracy pomiędzy światem nauki i biznesu. Konferencji towarzyszyła sesja posterowa, w ramach której zaprezentowano najlepsze prace studentów SWPS z zakresu psychologii marketingu i reklamy.

Reklama

Psychologia fundamentem marketingu

W części merytorycznej jako pierwszy swój wykład "Szanse i zagrożenia kampanii marketingowych: perspektywa psychologiczna" wygłosił dr hab. Wojciech Cwalina z SWPS. Starał się on przekonać zebranych do tego, że wszystkie elementy komunikacji powinno się opierać na badaniach marketingowych. Podkreślił także, że psychologia społeczna to fundament marketingu, w którym wykorzystywane są przecież stereotypy, teorie perswazji, teorie uczenia się czy techniki autoprezentacyjne. - Składając obietnicę firma może przyciągnąć do siebie nowych konsumentów i rozpocząć budowanie z nimi relacji opartej na wzajemnym zaufaniu. Zaufanie to podstawa dla większego zaangażowania - mówił Wojciech Cwalina. Dodał również, że w momencie nie dotrzymania przez firmę złożonych wcześniej w reklamie obietnic, nietrudno o utratę zaufania. Istnieje jednak kilka sposobów na naprawę nadszarpniętego w ten sposób wizerunku.

Dr Kinga Padzik z SWPS wyjaśniła w ramach swojego wystąpienia "W czym tkwią zasadnicze problemy porozumiewania się w biznesie". Jej zdaniem słowa stają się coraz mniej ważne, a forma przerasta treść. Współczesny człowiek doskonale wie "jak" mówić, ale zapomina o znaczeniu tego "co" mówi i to jest jego największym problemem. Dr Padzik wyjaśniła również dlaczego rozgraniczanie komunikacji biznesowej od interpersonalnej jest błędne. Zwróciła też uwagę na to, że niemożliwe jest postrzeganie rzeczywistości w sposób obiektywy i ujednolicony, bo każdy komunikat, który odbieramy jest filtrowany przez nasz indywidualny system poznawczy.

Formuła sukcesu

Marta Bryła, pełnomocnik zarząduCityboard Media podczas swojej prezentacji "Co naprawdę działa i co decyduje o przewadze konkurencyjnej organizacji w XXI wieku" zapoznała gości konferencji z tzw. "formułą trwałego sukcesu", na którą składają się cztery stałe kompetencje oraz dwie dodatkowe. Wśród stałych znajdują się: jasna i precyzyjnie ukierunkowana strategia firmy, bardzo wysoka sprawność operacyjna, kultura organizacji nastawiona na wysoką efektywność oraz dynamiczna, elastyczna i płaska struktura. Z przedstawionego przez Martę Bryłę raportu agencji badawczej "ARC Rynek i Opinia" wynika, że stosunkowo mało polskich firm ma świadomość potencjalnych korzyści, jakie mogą płynąć ze współpracy biznesu z ośrodkami naukowymi.

Agnieszka Sora z instytutu badawczego Gfk Polonia, omówiła znaczenie badań dla biznesu w kontekście pytania: "Badania marketingowe - koszt, inwestycja czy może niezbędna część biznesu?". Opisując wybrane przykłady udowodniła, że w dobie silnej konkurencji badania mają realny wpływ na biznes oraz mogą stać się przepustką do sukcesu, gdyż umożliwiają zdobycie kompleksowej wiedzy o rynku i szczegółowych warunkac,h w jakich działa dany przedsiębiorca. Minimalizują tym samym ryzyko biznesowe, a także umożliwiają uzyskanie przewagi konkurencyjnej.

Ostatni wykład zatytułowany: "Badania dla prezesa. Kto i czego oczekuje od badań zachowań konsumenckich" wygłosił dr Robert Mackiewicz z Katedry Psychologii Marketingu SWPS. Podjął w nim problematykę efektywności badań oraz przełożenia ich wyników na realia. Proces badawczy może podlegać różnego rodzaju zniekształceniom. Zdarza się, że zlecający badanie bardziej lub mniej świadomie oczekuje określonych rezultatów, a respondenci z kolei nie do końca odczytują intencje pytań. Stąd mogą wynikać nieporozumienia skutkujące wynikami odbiegającymi od rzeczywistości.

Innowacyjna współpraca

Spotkanie podsumowała dyskusja, która wykazała potencjał współpracy światów: nauki i biznesu, a także wzajemne zainteresowanie stron. - W takiej relacji drzemie ogromny potencjał. Strony muszą jednak najpierw dobrze poznać siebie nawzajem i swoje potrzeby, nabrać zaufania, określić swoje oczekiwania wobec drugiej strony i to, co mogą sobie wzajemnie zaoferować - reasumuje Marta Bryła, pełnomocnik zarządu Cityboard Media.

Współpraca Cityboard Media i Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej trwa od września 2006 roku. W marcu 2009 roku podpisana została umowa partnerska, która zakłada organizację wykładów, warsztatów i badań poświęconych reklamie zewnętrznej, konsultację projektów badawczych oraz wsparcie projektów dydaktycznych. Konferencja "Psychologia w biznesie. Biznes w psychologii" to kolejny krok we wspólnych działaniach.

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »