Cena i ubezpieczenie

Wybierając określoną imprezę turystyczną, należy dokładnie sprawdzić jej cenę - czy obejmuje wszystkie usługi, czy tylko niektóre - np. czy wycieczki fakultatywne są płatne na miejscu, czy bilety wstępów są wliczone w cenę.

Warto również dowiedzieć się o, z pozoru drobne, opłaty, które w praktyce mogą znacznie podrożyć cenę wyjazdu - np. czy płacimy za leżaki na hotelowej plaży, czy klimatyzacja jest wliczona w cenę, czy napoje do posiłków są bezpłatne albo z czego nieodpłatnie mogą korzystać dzieci. W przypadku ceny podawanej w walucie obcej, należy sprawdzić według kursu jakiego banku jest ona przeliczana na złotówki i z jakiego dnia brany jest kurs (z dnia wpłaty zaliczki, czy całej kwoty).

Cena ustalona w umowie nie może zostać podwyższona, chyba że sama umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyżki. Ponadto, organizator może podwyższyć cenę tylko na skutek niektórych okoliczności, do których należą: wzrost kosztów transportu, wzrost opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za usługi takie jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe (w portach morskich i lotniczych) oraz wzrost kursów walut. Biuro podróży ma obowiązek udokumentować wpływ tych okoliczności na podwyższenie ceny.

Reklama

Warto wiedzieć

Niezależnie od wszelkich okoliczności, biuro podróży nie ma prawa podwyższyć ceny wycieczki na 20 dni przed datą wyjazdu

Jeśli cena imprezy nie obejmuje wszystkich związanych z nią opłat, biuro podróży powinno to wyraźnie określić - np. "cena nie obejmuje opłaty lotniskowej w wysokości 50 euro".

Dowiedz się o ubezpieczenie

Biuro podróży musi posiadać gwarancję bankową lub ubezpieczeniową lub umowę ubezpieczenia na rzecz klientów. Służą one pokryciu kosztów powrotu klienta do kraju, a gdyby organizator, wbrew obowiązkowi, nie zapewniał takiego powrotu, także pokryciu zwrotu wpłat wniesionych przez klientów w razie niewykonania zobowiązań umownych (np. gdy wycieczka nie dojdzie do skutku).

W przypadku, gdy wpłata lub zaliczka dokonana przez klienta na poczet imprezy turystycznej przekroczy 10 procent należności za imprezę, wówczas organizator turystyki powinien wydać klientowi pisemne potwierdzenie posiadania gwarancji lub ubezpieczenia. Zarówno w gwarancji, jak i w umowie ubezpieczenia zawartej na rzecz klientów, powinien zostać wskazany sposób ubiegania się o wypłatę środków na tej podstawie.

Minimalną suma gwarancyjna z tytułu umowy ubezpieczenia określa rozporządzenie ministra finansów w sprawie ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Natomiast wysokość sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej - rozporządzenie ministra finansów. w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwa i adres ubezpieczyciela, muszą znaleźć się w umowie zawieranej z klientem.

Biuro podróży, które organizuje imprezy turystyczne za granicą, ma również obowiązek zawarcia na rzecz uczestników imprezy umów ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Klient powinien również zostać poinformowany, przed zawarciem umowy, o możliwości ubezpieczenia się od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej.

INTERIA.PL/Gazeta Prawna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »