Dzień Dziecka 2023. Ile Polacy wydadzą na prezenty w tym roku?
Z okazji Dnia Dziecka prezent kupi 56 proc. Polaków. Przeznaczymy na to średnio 278 zł - wynika z cyklicznego Barometru Providenta. Nominalnie to więcej niż przed rokiem, ale jest przecież inflacja.
- 56 proc. Polaków obchodzi w tym roku Dzień Dziecka
- Na prezenty dla dzieci wydamy w tym roku średnio 278 zł
- To podobny wydatek jak w ub.r. jeśli uwzględnić inflację
- Dzień Dziecka częściej obchodzą kobiety (62,9 proc.)
- Panowie są hojniejsi (średnio wydadzą na prezenty 340 zł)
Dzień Dziecka zamierza obchodzić 56 proc. Polaków. Na tę okazję planują oni przeznaczyć średnio 278 zł - jeśli uwzględnić inflację to podobna kwota jak w zeszłym roku (wtedy 250 zł). Większość badanych (36,1 proc.) deklaruje wydatki w przedziale 101-200 zł. Podobny odsetek (31,7 proc.) mówi że nie przekroczą one 100 zł. 17,7 proc. dysponuje budżetem w wysokości ok. 201-400 zł, a 14,5 proc. powyżej 400 zł. Ta ostatnia grupa wyraźnie się powiększyła. 1 czerwca częściej celebrują kobiety (62,9 proc. vs. 48,3 proc. mężczyzn), ale to panowie są hojniejsi (średnio 340 zł na prezenty vs. 233 zł ze strony pań).
Ciekawe jak wiele zależy tu np. od miejsca zamieszkania. Dzień Dziecka obchodzi zdecydowanie więcej mieszkańców dużych miast (ponad 500 tys. osób) - 62,1 proc., a tylko 52,4 proc. mieszkańców wsi. Istotny jest też poziom wykształcenia - święto celebruje mniej niż połowa (49,4 proc.) osób z wykształceniem podstawowym i zasadniczym, ale nawet 61,6 proc. Polaków z wykształceniem wyższym. To ważna okazja dla mieszkańców zwłaszcza województw kujawsko-pomorskiego (83,1 proc.), łódzkiego (65,8 proc.) i pomorskiego (63,2 proc.), mniej istotna w województwach warmińsko-mazurskim (42,9 proc.), lubelskim (44,8 proc.) i świętokrzyskim (46,6 proc.)
- Na Dzień Dziecka wydamy podobne kwoty jak w ubiegłym roku. W 2023 powiększyła się jednak grupa osób deklarująca wydatki ponad 400 zł (aż 14,5 proc.). Takie koszty deklaruje najwięcej rodziców w wieku 35-44 lata, częściej też są to panowie - mówi Interii Biznes Paulina Szybowska, ekspertka Provident Polska.
Wojciech Szeląg