Gaz wobec wyzwań

Obsługa klienta, liberalizacja i zarządzanie rozproszoną infrastrukturą to główne obszary wykorzystania rozwiązań IT w sektorze gazowym. Najbliższe lata to czas sporych inwestycji w informatykę.

Obsługa klienta, liberalizacja i zarządzanie rozproszoną infrastrukturą to główne obszary wykorzystania rozwiązań IT w sektorze gazowym. Najbliższe lata to czas sporych inwestycji w informatykę.

Pod wieloma względami wymogi spółek gazowych, jeżeli chodzi o zastosowanie nowoczesnych rozwiązań IT, zbliżone są do energetyki. Obszarami, które wyróżniają sektor gazowy, są więc obsługa klienta, zarządzanie majątkiem, budowa sieci inteligentnych oraz sprostanie zmieniającym się regulacjom europejskim i wynikającym stąd zmianom rynkowym.

- Jednak w przeciwieństwie do energetyki, w przypadku sektora gazowego zadania z tym związane spoczywają przede wszystkim na barkach jednej organizacji, spółek i Grupy PGNiG, które obsługują zdecydowaną większość sprzedaży i dystrybucji gazu w Polsce - wskazuje Andrzej Chabrzyk, architekt rozwiązań biznesowych SAP. - Ta sytuacja stwarza ogromne możliwości zbudowania spójnego biznesowo i technologicznie rozwiązania informatycznego i ukierunkowanej na efektywność standaryzacji kluczowych procesów biznesowych.

Reklama

Sektor gazowy stawia również szczególne wymagania w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji sieci. Przedsiębiorstwa borykają się z problemami związanymi z zasilaniem urządzeń w energię elektryczną, co dotyczy szczególnie gazociągów niskich ciśnień.

- Rozwiązania informatyczne stosowane w gazownictwie muszą odpowiadać na zapotrzebowanie w zakresie usuwania awarii sieci gazowej, a zwłaszcza szybkiego wykrycia awarii przez operatora, wyizolowania tego elementu sieci oraz szybkiego usunięcia uszkodzenia - uważa Andrzej Janowski, principal consultant, Oracle Utilities Global Business Unit.

Wśród głównych wyzwań stojących przed systemami informatycznymi wykorzystywanymi w gazownictwie wymienia się w pierwszej kolejności stworzenie przyjaznego środowiska obsługi odbiorców oraz przygotowanie do innego sposobu rozliczania gazu i bilansowania jego zużycia. To również wsparcie współpracy i wymiany danych pomiędzy podmiotami działającymi na rynku sprzedaży, dystrybucji i przesyłu gazu oraz przygotowanie do wprowadzania kolejnych elementów inteligentnych pomiarów (Smart Metering).

Andrzej Chabrzyk z SA P do dotychczasowych sukcesów zalicza zbudowanie spójnej wymiany danych pomiędzy obrotem i dystrybucją oraz postęp prac nad informatycznym wsparciem procesów back-office (wewnętrznych), stosowanych w tym zakresie m.in. przez PGNiG i część podmiotów zależnych.

Nadchodzi rynek

W najbliższych latach krajowy sektor gazowy czeka zmierzenie się z wzrastającą konkurencyjnością na rynku obrotu gazem. Urynkowienie jest ważnym czynnikiem sprzyjającym informatyzacji. Niezbędne inwestycje obejmą m.in. konieczność porządkowania danych, procedur i procesów, ujednolicenie baz danych klientów i tworzenie kompleksowych systemów obsługi klienta.

IT dla sektora to także pomoc w zarządzaniu majątkiem sieciowym, serwisem technicznym oraz w rozliczaniu obrotu i dystrybucji na otwartym rynku gazu. Na poziomie zarządzania wewnętrznego efektywne wykorzystanie systemów ERP pozwoli natomiast unowocześniać sposoby działania i ściśle kontrolować koszty.

Nasi rozmówcy wskazują na 2007 r. i regulacje nakazujące firmom gazowniczym rozdzielenie działalności handlowej od działalności dystrybucyjnej jako na cezurę, od której ten segment gospodarki intensywniej inwestuje w rozwiązania IT.

- Konieczne stało się rozdzielenie infrastruktury informatycznej obydwu obszarów - wyjaśnia Piotr Durzyński, dyrektor sprzedaży w sektorze przemysłowym CompFort Meridian Polska. - Znalazły więc zastosowanie zarówno rozwiązania w zakresie automatyzacji usług IT, jak i monitoringu infrastruktury serwerowej oraz sieciowej komputerów i systemów.

Na dynamikę inwestycji IT w gazownictwie wpływają też spore projekty inwestycyjne w tym obszarze w ostatnich latach. Można wymienić chociażby poszukiwania i odkrycie gazu łupkowego, budowę terminalu gazu skroplonego, rozbudowę powierzchni magazynowych czy nowe międzynarodowe połączenia sieciowe.

Piotr Rek, dyrektor centrum APUS Comarch, dodaje do tej listy oczekiwania UE w zakresie realizacji dyrektywy energetycznej, zwłaszcza w obszarze wymiany danych pomiędzy uczestnikami rynku, a co za tym idzie konieczność ich standaryzacji oraz wdrożeń w zakresie inteligentnego opomiarowania.

- Przewiduję rozpoczęcie masowych wdrożeń systemów BPM (Business Process Management) i ESB (szyna integracyjna), a w dalszej perspektywie budowę kolektorów danych pomiarowych, konsolidację systemów telemetrycznych z systemami biznesowymi oraz wdrożenie systemów inteligentnego opomiarowania - prognozuje Rek.

Ludzie, struktura, informacja

Specyfiką sektora gazowego jest także skomplikowanie procesów logistycznych i silnie rozproszona struktura, co również znajduje odzwierciedlenie w stosowanych rozwiązaniach informatycznych. Dotyczy to zwłaszcza konieczności szybkiej wymiany informacji z pracownikami, szczególnie osobami pracującymi w terenie, czyli technikami, monterami, kierowcami czy firmami dystrybucyjnymi.

- Branżę tę wyróżnia również złożoność obsługi procesu budowy instalacji gazowych oraz złożona wycena towarów gazowych ze względu na wysoki poziom zróżnicowania kosztów pośrednich i reguł alokowania kosztów w K WS (koszt własny sprzedaży) - zwraca uwagę Janusz Małgorzaciak, ekspert rozwiązań ERP Microsoft Dynamics. - Systemy informatyczne klasy ERP mają za zadanie wspierać realizację wszystkich tych działań.

Stąd też najpopularniejszymi funkcjonalnościami wykorzystywanymi przez firmy sektora gazowego są m.in. system billingowy, aplikacje do zarządzania relacjami z klientem (CRM), prognozowania i planowania dystrybucji gazu, planowania inwestycji w budowie rurociągów gazu czy zarządzania dyspozytornią.

Jeżeli chodzi o obsługę klienta, spółki gazowe w oparciu o scentralizowane bazy klientów i kontrahentów mogą wykorzystywać zaawansowane systemy CRM w sposób zbliżony do sektora użyteczności publicznej. Wśród użytecznych rozwiązań wymienia się takie funkcjonalności, jak wsparcie odczytów i rozliczeń, lepsze dostosowanie taryf, obsługę płatności i reklamacji, kontraktów, zamawianie i obsługę przyłączy.

Dużym obszarem do informatycznego zagospodarowania jest sprzedaż, gdzie wyspecjalizowane systemy do precyzyjnego rozliczania ilości dostarczonego gazu, rozliczeń z odbiorcami i obsługi oraz windykacji należności będą miały coraz większy wpływ na poprawianie wyników finansowych.

Szczególnego znaczenia nabiorą też rozwiązania informatyczne w obszarze dystrybucji gazu. Wyzwaniami będą zwłaszcza budowa środowiska obsługi i rozwoju majątku sieciowego nastawionego na bezpieczeństwo i efektywność kosztową, przygotowanie do rozliczania wielu dostawców gazu i rozliczeń kalorymetrycznych, inteligentne liczniki, wymiana danych i obsługa procesów pomiędzy podmiotami, ujednolicenie standardów i formatów danych oraz ujednolicenie procesów obsługiwanych wspólnie, takich jak np. zmiana dostawcy gazu, przyłączanie nowych odbiorców czy bilansowanie dostaw gazu.

Mobilni w sieci

Na znaczeniu zyskiwać będzie mobilna obsługa utrzymania sieci. Mam zwłaszcza na myśli wykorzystanie przez pracowników w terenie urządzeń mobilnych z dostępem do aplikacji biznesowych integrujących procesy utrzymania zasobów technicznych z procesami, takimi jak gospodarka magazynowa i zaopatrzenie, zarządzanie urządzeniami, harmonogramowanie zasobów czy finanse i kontroling.

Przedstawiciel SAP zwraca również uwagę na konieczność integracji rozwiązań IT z systemami orientacji przestrzennej, czyli GIS. Jego zdaniem, wciąż dosyć powszechna w Polsce wiara, że paszportyzacja (inwentaryzacja obiektów sieci) dokonana przy pomocy GIS załatwia problem zarządzania zasobami technicznymi z pewnością nie wytrzyma próby czasu i wymogów efektywności gospodarowania.

Konsolidacja na poziomie oddziałów handlowych w Grupie PGNiG spowoduje większe zainteresowanie rozwiązaniami związanymi z monitorowaniem infrastruktury IT oraz automatyzacją centrum przetwarzania danych.

Andrzej Garbacki z firmy Astor wskazuje na systemy nadzorujące procesy technologiczne (SCADA) jako rozwiązania, po które będzie sięgał sektor. Integrują one i centralizują wiele typów aktywności realizowanych w rozproszonych geograficznie sieciach dystrybucji. Na znaczeniu będą także zyskiwać systemy automatyzacji i monitoringu odwiertów.

Jarosław Maślanek

Dowiedz się więcej na temat: wyzwania | rozwiązania IT | Gazy | obsługa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »