Jak żyją zamożni Polacy
Kto jest w Polsce uznawany za zamożnego? Wszyscy, których miesięczny dochód przekracza 5 tys. zł na osobę. Typowa rozrywka zamożnego Polaka to oczywiście zakupy.
Liczba osób z takim dochodami sukcesywnie rośnie, jednak wciąż jest mniejsza, niż powszechne się sądzi. Spośród 32 tysięcy polskich gospodarstw domowych przebadanych w 2003 roku przez GUS zaledwie 108 - a więc 0,3 proc. - spełniło kryteria wyznaczone przez autorów badań nad elitami.
Zamożnego Polaka najłatwiej spotkać w centrum handlowym. Kupowanie to jego ulubiona rozrywka.
JEDZENIE
Elity wydają na jedzenie 30 proc. swoich dochodów. Według raportu SGGW "Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności", im Polak bogatszy, tym częściej zaopatruje się nie w specjalistycznych sklepach firmowych, lecz w tanich i masowych hipermarketach. Z analiz wynika, że wzrost zamożności w niewielkim stopniu prowadzi do poszukiwania wyrafinowanych rozkoszy podniebienia.
OSZCZĘDNOŚCI
Bogaty Polak jest oszczędny. Okazuje się, że w przeciwieństwie do uboższych rodaków, którzy niemal całe zarobki przeznaczają na bieżące potrzeby, elity wydają jedynie trochę ponad połowę dochodów. Pozostałą część oszczędzają lub inwestują. Mają wolne środki, bo wzrost zamożności nie nakręca spirali wciąż zwiększających się potrzeb.
MIESZKANIE
Przeszło połowa zamożnych rodaków ma własne mieszkanie (średnio 70 m2) lub apartament o wysokim standardzie. Ponad 40 proc. dom jednorodzinny (190 m2). Tylko 7 proc. zadowala się mieszkaniem lokatorskim lub wynajmowanym, które jest dobrze wyposażone.
Co może dziwić, tylko połowa zamożnych Polaków ma zmywarki, kuchenki mikrofalowe i odtwarzacze DVD, a domową siłownię ledwie co dziesiąty. Z drugiej jednak strony co dziesiąty z najzamożniejszych Polaków posiada przynajmniej trzy telewizory, co siódmy dwa i więcej komputerów, a mniej więcej co piąty - minimum dwa samochody. Dwie trzecie badanych nie planuje w najbliższych latach kupna czy budowy domu.
CZAS WOLNY
Bogaci Polacy lubią spędzać czas w domu. Tylko połowa elit obcuje z dobrami kultury. Aż 70 proc. ceni sobie przede wszystkim leniuchowanie i bierny wypoczynek. 60 proc. spotyka się ze znajomymi, a 15 proc. aktywnie spędza czas w restauracjach i klubach.
mz