Miasta gwiazdorzą w serialach TV?
Już po raz ósmy firma "PRESS-SERVICE Monitoring Mediów" przeanalizowała medialność miast w serialach telewizyjnych. Warszawa okazała się bezkonkurencyjna i zajęła trzy pierwsze miejsca, Sandomierz z trzeciego spadł na miejsce dziesiąte. Silną pozycję Warszawy w Top 5 przełamał Wrocław.
Raport "Miasta w serialach" obejmuje informacje, które ukazały się w Internecie, prasie, radiu i telewizji w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2016. Firma "PRESS-SERVICE Monitoring Mediów" poddała analizie 1100 tytułów prasowych, 5 mln źródeł internetowych oraz 100 stacji radiowych i TV.
Stolica na pudle!
Warszawa zajęła wszystkie miejsca na podium, zrzucając z niego Sandomierz. Najlepszy zwrot medialny stolica uzyskała dzięki wystąpieniom w serialu "M jak Miłość" z łączną liczbą publikacji 1213. Miejsce drugie zapewnił jej "Klan" z sumą informacji 926, a trzecie serial "Na Wspólnej" - 860 informacji. W porównaniu do zestawienia z pierwszego półrocza 2016 liczba wzmianek o Warszawie w odniesieniu do "M jak miłość" wzrosła o 253 informacje. W kontekście serialu "Na Wspólnej" o mieście stołecznym mówiło się 445 razy mniej.
Upadek Sandomierza. "Klan" przeskoczył "Ojca Mateusza"
Miasto, które stało się tłem "Ojca Mateusza" i w trzech poprzednich podsumowaniach konsekwentnie pięło się w górę - w poprzednim zestawieniu Sandomierz wykazał wzrost publikacji o 108 proc. - w tym podsumowaniu pikuje w dół. Liczba wzmianek o mieście w kontekście serialu zmniejszyła się o 659 publikacji, spychając Sandomierz na sam skraj Top 10. Co ciekawe świętokrzyskie miasto zamieniło się pozycją z Warszawą, o której informacje w odniesieniu do "Klanu" znacząco wzrosły i uplasowały ją tym samym na drugim miejscu w raporcie.
AVE Warszawa!
Najwyższy ekwiwalent reklamowy publikacji przypadł Warszawie w odniesieniu do serialu "M jak miłość" (ponad 25 mln zł), jest on jednak mniejszy niż w poprzednim półroczu. Wtedy w kontekście tej telenoweli wyniósł ponad 35 mln zł. Drugą pozycję w zestawieniu zajęła także stolica w odniesieniu do "Barw Szczęścia". Tu wartość AVE to prawie 20 mln zł. Natomiast wystąpienie miasta w "Na wspólnej" przyniosło Warszawie promocję wartą ponad 17 mln - to o około 3 miliony mniej niż w poprzednim półroczu. W analizowanym okresie cityplacement w produkcjach telewizyjnych dostarczył Warszawie łącznie ok 123 mln zł ekwiwalentu reklamowego.
Największe dotarcie wygenerowały publikacje dotyczące Warszawy w serialu "M jak Miłość". Analitycy "PRESS-SERVICE Monitoring Mediów" wycenili je na ponad 800 mln potencjalnych kontaktów odbiorców z informacjami. W porównaniu z poprzednim półroczem Warszawa wypada słabiej kontekście serialu "Na Wspólnej". We wcześniejszym zestawieniu produkcja ta plasowała ją na pierwszym miejscu z wartością ok. 1 mld potencjalnych kontaktów z odbiorcami.
Na drugim miejscu jest Leśna Góra w serialu " Na dobre i na złe" - ponad 600 mln potencjalnych kontaktów. Trzecie miejsce zajęła Grabina w odniesieniu do "M jak Miłość" ze wskaźnikiem dotarcia o wartości ok. 300 mln. kontaktów.
Pełna wersja raportu "Miasta w serialach"
Metodologia badania
W badaniu uwzględniono wybrane polskie seriale emitowane przez Polsat, TVN, TVP1 i TVP2 w okresie od lipca do grudnia 2016 roku, których akcja dzieje się współcześnie: Artyści, Barwy Szczęścia, Druga Szansa, Klan, M jak Miłość, Na dobre i na złe, Na noże, Na sygnale, Na Wspólnej, Ojciec Mateusz, O mnie się nie martw, Pierwsza Miłość, Przyjaciółki, Rodzinka.pl, Singielka.
Metoda: ilościowa analiza danych
Materiał badawczy: publikacje z monitoringu 1100 tytułów prasowych, 5 mln serwisów i portali internetowych, w tym najpopularniejsze serwisy społecznościowe oraz około 100 stacji RTV z wyłączeniem ramówek programów RTV
Zakres czasowy: lipiec - grudzień 2016 rok
Zasięg mediów: ogólnopolskie i regionalne
Analizowane słowa kluczowe: nazwy miejscowości we wszystkich odmianach