Ścieżka dla Mazowsza - granty na innowacje
Aż 600 mln zł czeka na przedsiębiorców w konkursie "Ścieżka dla Mazowsza" Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Warunkiem zgłoszenia jest opracowanie innowacyjnego projektu i zaplanowanie jego realizacji na terenie województwa mazowieckiego. Na wnioski NCBR czeka do 23 września.
Mazowsze w skali Polski jest regionem najbardziej konkurencyjnym. Według danych Urzędu Statystycznego w Warszawie, w lutym 2018 zarejestrowanych w regionie było ponad 800 tysięcy przedsiębiorstw, z dużym zróżnicowaniem branżowym. Wiodącymi sektorami jest tu chociażby produkcja środków transportu, przemysł elektroniczny, paliwowy, chemiczny, maszynowy czy rolno-spożywczy. Region charakteryzuje się także wysokim tempem rozwoju i największymi nakładami na działalność B+R w skali kraju. Widać to chociażby po danych Narodowego Centrum Badań i Rozwoju - Mazowieckie jest w czołówce Polski pod względem wykorzystania środków, którymi dysponuje Centrum. Tylko w ubiegłym roku realizowano tu niemal 800 projektów badawczo-rozwojowych na łączną kwotę przekraczającą 2 miliardy złotych. Prowadzą je jednostki naukowe i przedsiębiorstwa, które dzięki wsparciu NCBR tworzą nowatorskie produkty, rozwiązania i usługi, a co za tym idzie budują swoją przewagę konkurencyjną na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Aby wesprzeć region w dalszym rozwoju, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło w ramach dysponowanych środków krajowych konkurs "Ścieżka dla Mazowsza", który ma na celu dofinansowanie innowacyjnych projektów, realizowanych na terenie województwa. Trzeba się jednak spieszyć, bo termin składania wniosków upływa 23 września.
O wsparcie projektów B+R w "Ścieżce dla Mazowsza" będą mogły się ubiegać przedsiębiorstwa, konsorcja przedsiębiorstw oraz konsorcja przedsiębiorstw z udziałem jednostki naukowej, przy czym liderem konsorcjum może być wyłącznie przedsiębiorstwo, które wskaże miejsce realizacji projektu na terenie województwa mazowieckiego. "Ścieżka dla Mazowsza" jest więc w swoich głównych założeniach zbliżona do flagowego konkursu NCBR "Szybka Ścieżka", jednak ocenie będzie podlegać w niej mniej kryteriów, co jest udogodnieniem wprowadzonym przez Centrum. Konkurs charakteryzuje również brak zakresu tematycznego - jedynym ograniczeniem są tu Krajowe Inteligentne Specjalizacje.
Budżet konkursu wynosi 600 milionów złotych. Minimalna wartość projektu w przypadku wnioskowania pojedynczego przedsiębiorcy to 5 mln zł. Gdy wniosek zostanie złożony przez konsorcjum przedsiębiorstw lub konsorcjum przemysłowo-naukowe - 7 mln zł. Maksymalna kwota wydatków kwalifikowalnych nie może przekroczyć 100 mln zł. Na co można przeznaczyć środki z Szybkiej Ścieżki dla Mazowsza? Na badania przemysłowe oraz prace rozwojowe, rozwój technologii do tej pory nie skomercjalizowanej, a także uzyskanie ochrony prawa własności przemysłowej oraz realizację ochrony własności przemysłowej.
Konkurs "Ścieżka dla Mazowsza" jest odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorców realizujących projekty na terenie województwa mazowieckiego. Mimo absorbcji funduszy z perspektywy 2014-2020 (środki na tzw. kopertę mazowiecką zostały rozdysponowane już pod koniec 2017 roku), przedsiębiorcy z Mazowsza nadal mają innowacyjne pomysły, których przygotowanie warto wesprzeć. NCBR od ponad dekady wspiera innowacyjność w Polsce i reaguje na zgłaszane potrzeby swoich Interesariuszy. Wygospodarowanie dla Mazowsza dodatkowej puli pieniężnej (pochodzącej z oszczędności w ramach środków krajowych), jest odpowiedzią na tę potrzebę.
APS ENERGIA to mazowiecki prymus technologiczny. Firma wystartowała 24 lata temu montując niezależne systemy zasilające i inne elementy niezbędne w energetyce. Dziś o jej pozycji świadczy nie tylko efektowna, nowa siedziba, ale i fakt, że sama produkuje układy scalone, a nie sprowadza tych kluczowych elementów z Dalekiego Wschodu.
Dzięki grantowi z konkursu NCBR "Szybka Ścieżka" APS Energia zadebiutowała w branży kolejowej i stworzyła nowoczesną przetwornicę do taboru kolejowego napędzanego elektrycznie. Urządzenie przetwarza prąd z sieci i zasila nim różne elementy pociągu - od silnika lokomotywy przez oświetlenie wagonów do gniazdek, z których korzystają pasażerowie. Jego głównym odbiorcą jest PKP Intercity. Innowacyjna część z APS Energii jeździ też w taborze niemieckim, w wagonach z bydgoskiej PESY. W sumie w ruchu funkcjonuje już ponad 60 sztuk.
- Nasza przetwornica na zlecenie PKP Intercity przechodzi teraz 18-miesięczny test w ruchu - wyjaśnia Michał Maszkiewicz, dyrektor finansowy APS Energia. - Jeździ po całej Europie, bo jest w stanie płynnie pracować na różnych napięciach, w wielu systemach trakcyjnych. - Jeśli zostanie zamontowana w wersji wielosystemowej, gdy pociąg przejedzie przez granicę, ani lokomotywa, ani ładowarka telefonu pasażera nie odczują skoku napięcia związanego z włączeniem do innej sieci trakcyjnej - dodaje Magdalena Storożyńska manager APS Energia. I tłumaczy, że w krajach UE koleje nadal działają w różnych napięciach. Ze względu na uwarunkowania historyczne i techniczne trudno uzgodnić jedno napięcie w całej Wspólnocie.
Firma na bazie swojego projektu będzie też oferować prostsze, jednosystemowe konwertery, ale i one będą urządzeniami obliczonymi na ponad 20 lat użytkowania, oszczędnymi i cichymi. Niektóre modele mogą też oddawać do sieci część prądu, np. odzyskanego w czasie hamowania.
Powstanie nowego urządzenia APS Energii pozwoli Polsce uzyskać międzynarodowe certyfikaty bezpieczeństwa ruchu kolejowego IRIS wymagające odpowiedniej liczby dostawców kluczowych podzespołów.
- W branży firm technologicznych jest w tej chwili założenie, że kto nie korzysta ze środków NCBR, ten po prostu zmniejsza swoją konkurencyjność - podkreślają przedstawiciele APS Energii.
Więcej informacji nt. konkursu "Ścieżka dla Mazowsza" znajduje się na stronie: www.ncbr.gov.pl.