Milion abonentów i konsolidacja

Cyfrowy Polsat chce zdobyć okrągły milion abonentów. Zapowiada, że wyprzedzi Cyfrę Plus, co nie przeszkadza mu myśleć o połączeniu z konkurentem.

 Cyfrowy Polsat chce zdobyć okrągły milion abonentów. Zapowiada, że wyprzedzi Cyfrę Plus, co nie przeszkadza mu myśleć o połączeniu z konkurentem.

Wystartowali w 1999 r. jako ostatnia platforma cyfrowa na rynku, ale powoli gonią konkurencję. Cyfrowy Polsat, bo o nim mowa, ma już 500 tys. abonentów. Jego główny i jedyny rywal - Cyfra Plus - 700 tys. "Jeżeli utrzymamy obecne tempo wzrostu, to realne jest osiągnięcie miliona abonentów w ciągu 3-4 lat" - deklaruje Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu. I to jest główny cel platformy cyfrowej należącej do grupy Zygmunta Solorza-Żaka. "Mimo iż rynek jest już stosunkowo mocno nasycony, istnieje jeszcze spory potencjał wzrostu, zwłaszcza w naszej grupie docelowej ? średnio zarabiających Polaków" - mówi Dominik Libicki.

Reklama

Nieopłacalny internet

Konkurencyjna Cyfra Plus myśli raczej o dywersyfikacji przychodów, na przykład poprzez dodanie do usług szerokopasmowego internetu w systemie ADSL. Także operatorzy kablowi nastawiają się na zwiększanie przychodów z jednego abonenta. "Z naszych wyliczeń wynika, że w przeciwieństwie do sieci kablowych wprowadzenie do naszej oferty szerokopasmowego dostępu do internetu czy telefonii przez satelitę jest jeszcze nieopłacalne. Dlatego na tym etapie rozwoju technologicznego jesteśmy skazani na usługi związane z telewizją" - mówi Dominik Libicki.

Razem czy osobno?

Jakkolwiek zaciekle Cyfrowy Polsat będzie chciał walczyć z konkurencją, w dalszej perspektywie spodziewa się, że się z nią połączy. "Na rynku jest miejsce tylko dla jednej dobrze prosperującej platformy cyfrowej i pewnie w przyszłości można się spodziewać połączenia obu podmiotów" - mówi Dominik Libicki.

Prowadzenie platformy cyfrowej oznacza konieczność dużych inwestycji, na przykład dofinansowywania dekoderów udostępnianych abonentom. Ale poza tym efekty synergii mogą być spore: firmy mają wysokie koszty stałe, na przykład opłaty za satelitarny transponder. "Ewentualne połączenie platform dałoby oszczędności rzędu kilkudziesięciu procent" - mówi prezes Cyfrowego Polsatu. "Ale na razie nie są prowadzone żadne rozmowy" - zaznacza. Na przeszkodzie stoi spór o PTC, operatora sieci Era. Cyfra Plus jest pośrednio kontrolowana przez francuski koncern Vivendi Universal, który od kilku lat bije się z Elektrimem o kontrolę nad największym polskim operatorem telefonii komórkowej. A udziałowcem Elektrimu jest Zygmunt Solorz-Żak, właściciel Telewizji Polsat i większościowy udziałowiec Cyfrowego Polsatu. Ze strony Cyfry Plus nie udało nam się uzyskać komentarza.

Pierwszy raz nad kreską

Analitycy oceniają zapowiedź fuzji jako chęć zasygnalizowania, że Cyfrowy Polsat jest na sprzedaż - zwłaszcza, że do tej pory firma był pod kreską. Z danych Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) wynika, że na koniec 2003 r. firma miała ujemne kapitały własne wysokości 109 mln zł, a skumulowana strata z lat poprzednich wyniosła 109,3 mln zł. Ale w tym roku po raz pierwszy firma powinna osiągnąć zysk netto. "Zysk, który powinien wynieść około 10 mln zł, będzie wynikał z dynamicznego wzrostu przychodów" - mówi Dominik Libicki.

Ubiegłoroczne przychody zamknęły się kwotą 163 mln zł. Ile będzie w tym roku? Dominik Libicki nie chce składać jednoznacznych deklaracji. "Najważniejszy jest ostatni kwartał, wtedy generujemy 60 proc. całorocznej sprzedaży" - mówi szef Cyfrowego Polsatu. Z danych w KRS-ie wynika, że chce w tym roku mieć 209,5 mln zł przychodów z opłat abonamentowych.

Magdalena Wierzchowska

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: firma | Polsat | konsolidacja | Plus | cyfra | Cyfrowy Polsat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »