Polacy wydali miliard w internecie!

40 proc. polskich gospodarstw domowych ma komputer osobisty. Jest to o 4 proc. więcej niż przed rokiem - wynika z opublikowanych w czwartek badań Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) na temat wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w 2005 r.

GUS poinformował, że odsetek gospodarstw domowych posiadających komputer jest znacznie wyższy w mieście (49 proc.) niż na wsi (30 proc.). Wyposażenie gospodarstwa w komputer zależy także od dochodów rodziny. 86 proc. gospodarstw o dochodach ponad 7200 zł miesięcznie netto miało komputer (GUS nie liczył w tym przypadku laptopów - PAP). Wśród zarabiających poniżej 1440 zł miesięcznie netto ten odsetek wynosi 21 proc.

Według badań GUS, techniczne możliwości dostępu do internetu miało 30 proc. badanych gospodarstw, co oznacza wzrost o 4 proc. w skali roku. W dużych miastach dostęp do internetu miało 40 proc. gospodarstw, a na wsi 19 proc. Główne powody, które powstrzymywały badanych przed korzystaniem z internetu, to brak potrzeby (39 proc.) i zbyt wysoki koszt sprzętu (36 proc.). W 33 proc. przeszkodą był brak dostępu (33 proc.).

Reklama

Według badania, w 2005 roku Polacy wydali na zakupy w internecie ponad 1 mld złotych. W 2004 roku poziom wydatków kształtował się na poziomie 360 mln zł.

Z danych GUS wynika, że zdecydowana większość przedsiębiorstw korzysta z komputerów i internetu. Według badania, 93 proc. przedsiębiorstw jest wyposażonych w komputery, a 87 proc. w dostęp do internetu.

Ponad 50 proc. gospodarstw mających techniczne możliwości dostępu do internetu wykorzystuje w tym celu łącza szerokopasmowe (transfer danych z prędkością 128 kb/s i więcej). Jest to znaczący wzrost w porównaniu z 2004 rokiem, gdy taki dostęp miało 32 proc. gospodarstw.

GUS zwraca uwagę na nadal małe rozpowszechnienie łączy szerokopasmowych na wsi, ale zauważa wyraźną tendencję wzrostową w tym zakresie. W tym roku internet szerokopasmowy miało co czwarte gospodarstwo na wsi, podczas gdy w 2004 roku tylko 9 proc.

W 2005 roku wyrównała się liczba przedsiębiorstw korzystających z szerokopasmowego i wąskopasmowego dostępu do internetu (po ponad 43 proc. ogółu przedsiębiorstw).

Z badania GUS wynika, że najczęstsze problemy związane z bezpieczeństwem, z którymi mają do czynienia indywidualni użytkownicy internetu, to spam (12 proc.) oraz wirusy komputerowe (12 proc.).

Natomiast problemy z utrzymaniem bezpieczeństwa sieci lub danych zgłosiło w badaniu 23 proc. przedsiębiorstw korzystających z internetu, w tym 42 proc. dużych firm. Najczęstszym problemem są ataki wirusów komputerowych (taki problem zgłosiło 41 proc. dużych przedsiębiorstw).

Użytkownicy chronią się przed zagrożeniami wynikającymi z korzystania z internetu, instalując oprogramowanie antywirusowe (18 proc. Polaków). Z różnych form ochrony sieci firmowej i danych korzystało 79 proc. wszystkich przedsiębiorstw, w tym blisko 100 proc. dużych, 95 proc. średnich i 75 proc. małych firm.

W celach edukacyjnych internet wykorzystywało 23 proc. zbadanych przedsiębiorstw, w tym najczęściej firmy informatyczne, medialne oraz zajmujące się obsługą nieruchomości.

Jak podał GUS, 53 proc. Polaków potrafi uruchomić program komputerowy za pomocą kliknięcia myszki, 40 proc. potrafi kopiować pliki, 34 proc. - fragmenty dokumentów, a 27 proc. wysyłać e-maile wraz z załącznikami. 16 proc. potrafi stworzyć własną stronę internetową.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: WSI | miliard | komputer | wydma | GUS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »