5 rzeczy, które musisz wiedzieć zanim odbierzesz mieszkanie

Wielu nabywców przekonało się, że błędy popełnione podczas odbioru mieszkania mogą dawać się we znaki przez kilka kolejnych lat. Zanim przyjmiesz klucze do lokalu i podpiszesz protokół, upewnij się, że nie kupujesz kota w worku. Eksperci są zgodni - po dokonaniu odbioru mieszkania dochodzenie roszczeń może być trudniejsze. Aby oszczędzić sobie stresu w przyszłości, upewnij się, co tak naprawdę odbierasz od dewelopera!

Przed odbiorem - tego musi dopilnować deweloper

Jeszcze przed zaproszeniem na odbiór mieszkania deweloper zobowiązany jest powiadomić cię o zakończeniu budowy oraz o decyzji właściwego organu w zakresie pozwolenia na użytkowanie budynku wielomieszkaniowego. Taki dokument wydaje powiatowy inspektor nadzoru budowlanego. Pamiętaj też, że prawo zabrania dokonania przez dewelopera odbioru jednostronnego, tj. bez obecności nabywcy mieszkania lub jego przedstawiciela.

Odbiór mieszkania - masz prawo przyjść z fachowcem!

Oględziny mieszkania wymagają szczegółowej weryfikacji. Nabywca lokalu ma prawo zabrać ze sobą inspektora nadzoru budowlanego - taka osoba za odpłatą pomoże ci ocenić, na ile mieszkanie spełnia standardy budowlane i warunki podpisanej z deweloperem umowy.

Reklama

- Coraz więcej osób podchodzi do odbioru mieszkania bardzo profesjonalnie, asysta specjalisty nie jest niczym wyjątkowym - mówi Przemysław Stefanowski z PBG Erigo. - Dla rzetelnych deweloperów to dobra sytuacja, bo pozytywna opinia ze strony fachowego inspektora jest najlepszą rekomendacją dla nowych i potencjalnych klientów - dodaje Stefanowski. Ile kosztuje pomoc eksperta? Ceny kształtują się w granicach 200-300 zł, choć wiele zależy tu też od wielkości miasta w którym odbieramy lokal.

Na własną rękę - odbiór "na Zosię Samosię"

Jeśli decydujesz się na samodzielny odbiór, to twoim podstawowym zadaniem domowym jest przygotowanie listy rzeczy do sprawdzenia. Pamiętaj też o narzędziach: poziomicy, kątowniku i miarce. Co dalej? Mówiąc krótko: sprawdzasz, czy to, na co umówiłeś się z deweloperem jakiś czas temu, zostało urzeczywistnione, czy też nie. Weryfikacji poddać trzeba na pewno powierzchnię mieszkania i standard jego wykończenia. Koniecznie sprawdź, czy wszystkie instalacje są na swoim miejscu (dopływy, odpływy, gniazdka na prąd etc.). Jeśli zakupiłeś miejsce w garażu bądź komórkę lokatorską, poświęć parę chwil na oględziny tych miejsc.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Usterka, błędy i co dalej?

Czasem zdarza się, że podczas odbioru lokalu nabywca znajduje usterki bądź inne nieprawidłowości. Jeżeli współpraca z deweloperem układała się dotąd dobrze, najprawdopodobniej usunie on niedociągnięcia, przeprosi i będzie po sprawie. Nie warto jednak poprzestawać na samej obietnicy słownej!

Wszystkie usterki powinny zostać odnotowane w protokole odbioru mieszkania. Wówczas deweloper ma 14 dni na doręczenie nabywcy oświadczenia o uznaniu wad lub o odmowie ich uznania ze wskazaniem przyczyn. Natomiast w ciągu 30 dni od podpisania protokołu deweloper powinien usunąć uznane przez siebie wady.

Protokół podpisany, a tu nowa usterka...

Co w sytuacji, w której podpiszesz protokół i odbierzesz mieszkanie, a za kilka tygodni okaże się, że zawiera ono jakąś, wcześniej nieodkrytą, usterkę? Prawo jest po twojej stronie! Musisz wiedzieć, że do odpowiedzialności dewelopera za wady fizyczne i prawne lokalu mieszkalnego stosuje się nie tylko ustawę deweloperską, ale także przepisy Kodeksu cywilnego o rękojmi.

Dzięki temu, nabywca ma prawo dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi za wady mieszkania (budynku) przez okres 3 lat od jego wydania. W przypadku wad rzeczy ruchomych zamontowanych w lokalu czas ten skraca się do jednego roku. Możliwe jest też późniejsze dochodzenie roszczeń, ale tylko wówczas, jeśli deweloper zataił wady budynku.

źródło: PBG Erigo

Dowiedz się więcej na temat: mieszkanie | Mieszkanie+
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »