Reklama

Ekogroszek nie jest produktem ekologicznym

Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi zaapelowała do do producentów i dystrybutorów węgla o zaprzestanie stosowania nazwy "ekogroszek". Produkt ten nie jest ekologiczny i używanie tej nazwy jest świadomym wprowadzaniem konsumentów w błąd.

Apel został również przekazany do instytucji zajmujących się zwalczaniem nieuczciwych praktyk rynkowych oraz ochroną praw konsumentów, w tym do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

ClientEarth przypomniało, że "ekogroszek" to przeznaczony dla gospodarstw domowych węgiel o niskiej gramaturze, którego popularność w ostatnich latach stale rośnie. Zgodnie z szacunkami organizacji w Polsce z tego paliwa może korzystać nawet 30 proc. gospodarstw domowych.

Ekolodzy dodają, że "ekogroszek" jest reklamowany przez wielu producentów i sprzedawców w sposób, który może sugerować, że jest to paliwo przyjazne dla środowiska. W efekcie kupujący mogą odnosić mylne wrażenie, że kupują produkt, który nie powoduje zanieczyszczenia powietrza.

Reklama

- Nasza Fundacja od lat wskazuje na szkodliwe dla Polek i Polaków skutki spalania węgla. Podczas gdy emisje dwutlenku węgla z elektrowni takich jak Bełchatów pogłębiają kryzys klimatyczny, to spalanie węgla w gospodarstwach domowych ma zgubne konsekwencje dla naszego zdrowia. Emisje pyłów zawieszonych i benzoapirenu, które powstają podczas spalania węgla w domowych piecach, powodują liczne choroby, a także - co potwierdził raport Europejskiej Agencji Środowiska z 2020 roku - przedwczesne zgony - tłumaczy radczyni prawna ClientErath Kamila Drzewicka.

Organizacja podkreśliła, że nie ma czegoś takiego jak "czysty węgiel", a nazywanie go ekologicznym jest nieuczciwe i wprowadza konsumentów w błąd.

"Liczymy na to, że producenci węgla niezwłocznie zaczną rzetelnie informować kupujących o tym, jaki produkt im sprzedają i jakie są konsekwencje jego stosowania. Fundacja wzywa producentów i sprzedawców do zaprzestania stosowania nazwy +ekogroszek+ oraz do usunięcia reklam i materiałów promocyjnych, które mogą wprowadzać odbiorców w błąd, w tym do wyeliminowania motywów roślinnych i przyrodniczych z opakowań, a także do usunięcia informacji, które sugerują, że +ekogroszek+ to produkt ekologiczny" - czytamy w apelu organizacji.

ClientErath wyjaśnia, że takie działania nazywane są "greenwashingiem", czyli praktykami które w nieuzasadniony sposób kreują ekologiczny wizerunek produktu lub firmy wprowadzając tym samym w błąd odbiorców.

 Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Organizacja przypomniała, że zgodnie z raportem Europejskiej Agencji Środowiska z powodu zanieczyszczenia powietrza pyłem PM2.5 w 2018 roku zmarło przedwcześnie w Polsce ponad 46 tys. osób.

Zdaniem Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE), głównym źródłem emisji pyłów zawieszonych PM10 i PM2.5 jest spalanie paliw stałych (węgla i drewna) w sektorze gospodarstw domowych. Pył PM2.5 przyczynia się do powstawania chorób układów krążenia i oddechowego.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »