Reklama

Horała: Wyzwania to nowela o CPK i wybór doradcy strategicznego

- Nowelizacja ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, przyjęcie Programu Wieloletniego dla CPK, wybór doradcy strategicznego dla projektu i przygotowanie master planu nowego lotniska centralnego - to najważniejsze wyzwania, o których mówi nowy pełnomocnik ds. CPK Marcin Horała.

Pod koniec listopada br. Horała zastąpił Mikołaja Wilda na stanowisku pełnomocnika rządu ds. CPK.

Reklama

- Zastaję projekt CPK w bardzo dobrym stanie. Trzeba go kontynuować, podejmować kolejne kroki, które były zaplanowane i które są w różnych stadiach realizacji. Aby to się działo wymaga on większego wsparcia politycznego, co zapowiedział premier Mateusz Morawiecki powierzając mi tę funkcję - powiedział Horała.

Jak mówił, w najbliższych miesiącach zamierza zająć się legislacją projektu. - Nowelizacja ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, przyjęcie Programu Wieloletniego CPK, a także postęp inwestycji zgodnie z harmonogramem, czyli wybór doradcy strategicznego i wykonawcy master planu - to najważniejsze zadania, na których chcę się skoncentrować w najbliższych miesiącach - zapowiada Horała.

Ustawa O CPK weszła w życie w 2018 r. Na jej podstawie została powołana spółka celowa ds. CPK w celu realizacji inwestycji; zapisano w niej potrzebę opracowania programu wieloletniego dot. m.in. węzła przesiadkowego obejmującego Port Lotniczy Solidarność, inwestycje towarzyszące, ich charakterystykę, rozmieszczenie, terminy realizacji oraz zakładane łączne nakłady ze środków publicznych na ich realizację.

- Wszystko wskazuje na to, że w pierwszej połowie przyszłego roku - zostanie znowelizowana ustawa o CPK, a także ma być uchwalony Program Wieloletni CPK - powiedział.

Jak mówił Horała, istotny dla projektu jest wybór doradcy strategicznego, który będzie wspierał spółkę celową w planowaniu, realizacji i budowie CPK. "Wybór doradcy strategicznego ma nastąpić w przyszłym roku. Zakładamy, że będzie nim jeden ze światowych liderów branży lotniczej, jedno z największych i najlepiej zorganizowanych portów lotniczych świata. Zainteresowani są m.in. Singapurczycy, którzy zarządzają Lotniskiem Changi. W gronie potencjalnych doradców są również inne lotniska z Dalekiego Wschodu. Na początku roku wezmę np. udział w rządowej wizycie premiera w Japonii, podczas której jednym z głównych punktów agendy będą przygotowania do budowy CPK. Również europejskie podmioty wyrażają zainteresowanie naszą inwestycją i są przez nas brane pod uwagę" - powiedział Horała.

Jak mówił, w wyborze doradcy nie będzie się kierował tylko ceną. "Przede wszystkim zależy nam na wykorzystaniu doświadczenia potencjalnego partnera, jego zdolności do dostarczenia nam produktu zgodnego z naszymi oczekiwaniami. Reszta jest kwestią negocjacji, a później już postępowania formalnego" - dodał pełnomocnik.

Oprócz wyboru doradcy strategicznego, spółka wybierze wykonawcę, który ma opracować master plan dla CPK. "To są odrębne, niezależne od siebie postępowania. Doradca strategiczny będzie pracował według wytycznych zawartych w master planie, dbając o to, żeby zostały one wdrożone w życie. Zakładamy, że doradca może mieć też wpływ na to, jak master plan będzie ostatecznie wyglądał" - wyjaśnił Horała. Jak powiedział, master plan ma wskazać m.in. koncepcję rozwoju portu lotniczego w perspektywie 20 lat (na podstawie szczegółowych prognoz ruchu lotniczego) i tzw. "etapowanie budowy". Zaznaczył, że ma on nie tylko określić parametry, przepustowość i lokalizację infrastruktury CPK, ale też być odpowiedzią na potrzeby przyszłych użytkowników lotniska.

Zlecenie przygotowania master planu CPK powinno nastąpić w połowie przyszłego roku. "Tym samym wkraczamy w kluczowy etap przygotowań, który będzie wymagał wzmożonej współpracy, m.in. z gestorami mediów, regulatorami i zarządcami infrastruktury. Sam master plan ma być gotowy w 2021 r., chociaż jego niektóre elementy składowe będziemy odbierali wcześniej" - zapowiedział.

Jak dodał, master plan określi też konkretną lokalizację CPK, ma pokazać gdzie stanie terminal pasażerski, pod jakim kątem zostaną zbudowane równoległe drogi startowe, na jakich terenach powstanie Airport City itd.

- W przyszłym roku chcielibyśmy ruszyć z wykupami gruntów. To jest jednak kwestia master planu, nowelizacji specustawy - zastrzegł.

Pytany, czy rząd nadal podtrzymuje datę uruchomienia CPK w 2027 roku, powiedział, że "to wariant optymistyczny".

- To dla nas data obowiązująca, chociaż doradcy zewnętrzni zaznaczają, że jej dotrzymanie będzie trudne i jest inwestycyjnym wyzwaniem. Koniec 2027 r. jest scenariuszem, który zakłada, że wszystko pójdzie dobrze, a proces inwestycyjny zostanie znacząco przyspieszony, jeżeli chodzi m.in. o procedury środowiskowe - wskazał.

Pytany, gdzie może spodziewać się "min" dla tego projektu, Horała odpowiada: - Wolę o nich nie mówić w szczegółach, ale jest kilka elementów krytycznych, chociażby dotyczące przebiegu zamówień, a także kwestii uzgodnień środowiskowych - tłumaczył.

Dodał, że jeśli chodzi o kolejową część projektu, priorytetowe ma być - jeszcze przed uruchomieniem CPK - 140 km linii kolejowej dużych prędkości między Łodzią a Warszawą. Dzięki temu podróż z nowego lotniska do stolicy pociągiem zajmie 15 minut.

- PKP PLK to oczywisty partner dla CPK. Dokonany już został podział obowiązków, według którego CPK buduje nowe linie kolejowe, a PLK modernizuje istniejące trasy, które są częścią Programu Kolejowego CPK. Ta współpraca musi efektywnie przebiegać. Trzeba patrzeć w harmonogram różnych inwestycji i reagować, kiedy pojawi się ryzyko opóźnień. Chciałbym, żeby modernizacja istniejących linii kolejowych była realizowana szybciej niż do tej pory - powiedział.

Pełnomocnik nie obawia się o finansowanie CPK. "Projekt w części lotniskowej wykazuje dobrą stopę zwrotu. I tak duża, wspierana przez państwo inwestycja infrastrukturalna, moim zdaniem, to bardzo łakomy kąsek dla różnych instytucji finansowych" - powiedział.

Spółka CPK planuje lotnisko na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki - między Warszawą i Łodzią. To obszar w większości rolniczy, w dużym stopniu niezabudowany.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. CPK ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego i połączenia, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »