Inwestycje infrastrukturalne poprawią kondycję finansową firm budowlanych
W najbliższych latach w Polsce zostanie zrealizowanych wiele znaczących inwestycji infrastrukturalnych. Branża budowlana może liczyć na duże ożywienie spowodowane prognozowanym wzrostem gospodarczym oraz koniecznością budowy nowej i modernizacją przestarzałej infrastruktury kolejowej, transportowej i energetycznej - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte.
Rok 2012 nie należał do najbardziej udanych na rynku budowlanym. Łączne przychody największych spółek spadły w tym okresie o prawie 17 procent w porównaniu do tych z 2011 roku. - Ta zła sytuacja wynikała w głównej mierze z wykonania nierentownych kontraktów drogowych. Pogarszająca się sytuacja finansowa, wszechobecne zatory płatnicze oraz brak elastyczności inwestorów publicznych w negocjacjach z generalnymi wykonawcami zaowocowały falą upadłości, która zagroziła największym graczom notowanym na warszawskim parkiecie - przypomina Maciej Krasoń, partner w Dziale Audytu Deloitte.
Trudny dla branży okres znalazł swoje odzwierciedlenie również w osiągniętym przez spółki wyniku operacyjnym. Dla 15 największych firm jego średnia ważona wartość spadła z poziomu zysku operacyjnego wynoszącego 77,5 mln zł w 2011 roku do straty operacyjnej w wysokości 308 mln zł w roku kolejnym. Istotny wpływ na tę sytuację miały przede wszystkim straty poniesione przez grupę PBG i grupę Polimex-Mostostal.
W raporcie "Polskie spółki budowlane - kluczowi gracze, perspektywy rozwoju", autorzy z Deloitte prezentują ranking, na czele którego stoki grupa Budimex. Jej przychody w 2012 roku przekroczyły 6 mld zł i jako jedyna z pierwszej piątki w porównaniu z 2011 rokiem zanotowała wzrost przychodów o 10,2 procent i zdecydowanie wyprzedziła swoich najważniejszych konkurentów.
Na drugim miejscu znajduje się Strabag z przychodami na poziomie 4,9 mld zł. Grupa ta zanotowała z kolei jeden z najwyższych do wielkości spadków przychodów wśród spółek z pierwszej piętnastki, wynoszący 41,5 procent. Trzecie miejsce zajmuje Skanska, której do lidera zabrakło 1,8 mld zł. spadek przychodów w 2012 roku wyniósł prawie 8,6 procent.
Po wynikach spółek z sektora budowlanego za trzy kwartały 2013 roku, notowanych na giełdzie widać, że ostatnich 12 miesięcy nie przyniosło znaczącej poprawy. Patryk Darowski, menedżer w Dziale Doradztwa Finansowego Deloitte mówi, że kluczowe czynniki determinujące rozwój tego sektora stanowią wzrost gospodarczy, konieczność modernizacji przestarzałej infrastruktury, dostępność środków z budżetu UE oraz dostępność finansowania ze źródeł publicznych i prywatnych.
W perspektywie finansowej 2014-2020 Polska ma otrzymać w ramach Polityki Spójności 82,5 mld euro, w tym 27,5 mld euro do rozdysponowania na Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Będzie to stanowiło istotne źródło finansowania planowanych inwestycji infrastrukturalnych. Powstał także program Inwestycje Polskie, który ma na celu wspieranie inwestycji o długim horyzoncie czasowym ze środków Banku Gospodarstwa Krajowego i specjalnie do tego celu utworzonej spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe.
- Największe pod względem wartości inwestycje planowane są w sektorach budownictwa drogowego, kolejowego, energetycznego oraz ochrony środowiska. Na inwestycje w budownictwie drogowym w latach 2014-2020 tylko w oparciu o załączniki 5 i 6 do programu budowy dróg krajowych zostanie przeznaczone około 40 mld zł, co stwarza dobre perspektywy dla spółek zajmujących się budową dróg - podkreśla Jarosław Dąbrowski, dyrektor w Dziale Doradztwa Finansowego Deloitte.
Jeżeli chodzi o infrastrukturę energetyczną, eksperci Deloitte zwracają uwagę na to, że duża jej cześć jest przestarzała, więc powstaje konieczność jej wymiany i modernizacji. Na lata 2013-2030 planowana jest budowa 27 GW nowych mocy wytwórczych (z czego 13 GW w latach 2013-2020). Wartość podpisanych kontraktów na budowę większych jednostek nowych mocy wytwórczych przekroczyła już 24,7 mld zł, co odpowiada około 4 GW mocy wytwórczych.
W zakresie budownictwa kolejowego, w latach 2013-2015 wartość planowanych inwestycji ma wynieść około 25 mld zł. Środki te zostaną w znacznej części przeznaczone na poprawę stanu technicznego linii kolejowych oraz na przystosowanie ich do obsługi szybkich połączeń. W sumie PKP PLK planuje pozyskać w latach 2014-2020 na cele inwestycyjne kwotę około 36 mld zł.
Jarosław Dąbrowski uważa, że perspektywy dla branży budowlanej w Polsce wyglądają obiecująco. - Planowane są nowe, kluczowe dla rozwoju polskiej gospodarki inwestycji i zagwarantowane znaczne środki z UE. Warto jednak zastanowić się, w jaki sposób efektywnie kształtować warunki współpracy w szczególności między wykonawcami a inwestorami publicznymi, którzy odpowiadają za znaczącą część wszystkich inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, aby nowa perspektywa finansowa 2014-2020 nie okazała się ponownie okresem wyzwań - zaznacza.
- Dodatkowym impulsem rozwoju sektora budownictwa w Polsce może stać się natomiast rozważane coraz częściej przez samorządy i władze centralne, realizowanie inwestycji w ramach formuły partnerstwa publiczno-prywatnego - podsumowuje Jarosław Dąbrowski.
- - - - -
Na polskim rynku budowlanym obserwuje się jego coraz większą koncentrację w pięciu głównych regionach Polski, w których wytwarzane jest 55 procent produkcji budowlanej. Samo województwo mazowieckie odpowiada za ponad 18 procent rynku. Kolejne 37 procent należy do województwa śląskiego, wielkopolskiego, małopolskiego i dolnośląskiego - informuje firma doradcza PMR.
Analitycy PMR przeanalizowali bazę ponad 1000 planowanych inwestycji. Wnioskować można, że w najbliższych latach nie nastąpi zmiana trendu skupienia się inwestycji w piątce regionów kraju, a wręcz ta tendencja może przybrać na sile.
Najbliższe lata w branży budowlanej ponownie zostaną zdominowane przez inwestycje infrastrukturalne, w których Polska wciąż ma spore zaległości. W przypadku wszystkich województw, poprawa stanu dróg i szlaków kolejowych zajmuje czołowe miejsce na liście projektów inwestycyjnych.
Większość nadchodzących inwestycji będzie skupiona na lepszym skomunikowaniu największych miast - Warszawy (drogi S2 i S7), Krakowa (S7), Wrocławia (S5), Gdańska (S7, ewentualnie S6), Poznania (S5), oraz Lublina (S17). Plan zakłada przede wszystkich połączenie głównych metropolii, z pominięciem tras regionalnych.
Największego placu budowy należy się spodziewać na Mazowszu. Do dużych przedsięwzięć należeć będzie kontynuacja prac przy budowie obwodnicy Warszawy, tras wylotowych, kontynuacja budowy II linii metra oraz modernizacja linii kolejowej Rail Baltica, która łączy stolicę i Białystok. Znaczne środki finansowe trafią na połączenie kolejowe stolicy, Radomia i Łodzi i będzie to łącznie ponad 3 mld zł.
Pozostałe regiony nie będą posiadały aż tak rozbudowanych nakładów na infrastrukturę transportową, jednak nie obejdzie się bez dużych zadań. Przykładem jest Łódź, gdzie trwają aktualnie prace nad budową tunelu i dworca Łódź Fabryczna. Przygotowywane są również plany jego dalszej rozbudowy.
Z południowej części kraju dobrze radzą sobie trzy ośrodki miejski i jest to Wrocław, Katowice i Kraków. Coraz częściej do tej grupy dopisywany jest również Rzeszów, głównie dzięki planowanemu na 2014 rok zakończeniu prac przy budowie autostrady A4.
Północna część kraju skupi swoje wysiłki na infrastrukturze portowej. Jak podaje PMR, w przyszłej perspektywie unijnej budownictwo hydrotechniczne uzyska znacznie większe dofinansowanie. Największą inwestycja jest terminal LNG w Świnoujściu. W Gdańsku kluczową inwestycją będzie budowa morskiego terminala kontenerowego DCT-2. Poprawione będą również nabrzeża portowe w poszczególnych ośrodkach morskich.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze