Obowiązek instalacji punktów ładowania
24 grudnia 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o elektromobilności, która wprowadziła obowiązek projektowania oraz budowy budynków mieszkalnych i niemieszkalnych w sposób umożliwiający zainstalowanie punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Analitycy KPMG podpowiadają, kto musi założyć punkt ładowana?
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Obowiązek może wystąpić w przypadku nowoprojektowanych oraz istniejących budynków niemieszkalnych m.in. sklepów, centrów handlowych, hoteli, magazynów czy budynków biurowych.
Nowelizacja implementuje do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 30 maja 2018 r., zmieniającej dyrektywę 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków oraz dyrektywę 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej, która przewiduje obowiązek wyposażania stanowisk postojowych przynależnych do nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych we wstępną infrastrukturę kanałową (przewody i kable elektryczne), a w odniesieniu do budynków niemieszkalnych - również w punkty ładowania.
Zgodnie z przepisami nowelizacji właściciele lub zarządcy budynków niemieszkalnych, z którymi związane jest co najmniej 20 miejsc postojowych zostali zobowiązani zainstalować do 1 stycznia 2025 r. co najmniej jeden punkt ładowania oraz infrastrukturę kanałową, aby umożliwić w dalszej perspektywie zainstalowanie kolejnych punktów ładowania - co najmniej jeden na pięć stanowisk postojowych.
W wyniku nowelizacji budynki niemieszkalne, z którymi związanych jest więcej niż 10 stanowisk postojowych muszą być projektowane i budowane z uwzględnieniem co najmniej jednego punktu ładowania oraz infrastruktury kanałowej umożliwiającej docelowo zainstalowanie co najmniej jednego punktu ładowania na pięć stanowisk postojowych.
W określonych przypadkach wymagania te mają zastosowanie również dla budynków poddawanych przebudowie albo remontowi. Co ważne, powyższe obowiązki wynikające z nowelizacji nie znajdują zastosowania wobec budynków niemieszkalnych będących własnością małych i średnich przedsiębiorców.
Wsparcie na budowę infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych - nawet do 45 proc. wartości inwestycji
Wysokość dotacji w ramach programu dotyczącego wsparcia infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych wynosi, w zależności od rodzaju infrastruktury:
- w przypadku stacji ładowania ogólnodostępnych o mocy nie mniejszej niż 50 kW i nie większej niż 150 kW —30 proc. (lub 45 proc. w gminach poniżej 100 tys. mieszkańców lub gdy na terenie gminy zostało zarejestrowanych mniej niż 60 tys. pojazdów samochodowych lub gdy przypada mniej niż 400 pojazdów samochodowych na 1 tys. mieszkańców), a w przypadku stacji ładowania ogólnodostępnych o mocy od 150 kW — 50 proc.;
- w przypadku stacji ładowania innych niż ogólnodostępne — 25 proc.
W wyniku nowelizacji przepisów przedsiębiorcy będący właścicielami budynków niemieszkalnych, z którymi związane jest więcej niż 10 miejsc postojowych mogą być zobowiązani do instalacji punktów ładowania oraz przygotowania niezbędnej infrastruktury, która umożliwia instalację punktów ładowania.
W praktyce obowiązek ten może zatem dotyczyć między innymi właścicieli sklepów, centrów handlowych, hoteli, magazynów czy budynków biurowych. W przypadku nowych lub remontowanych budynków niemieszkalnych obowiązek może wystąpić począwszy od 2022 r. Dla istniejących budynków niemieszkalnych z więcej niż 20 miejscami postojowymi, ich właściciele zobowiązani są do instalacji punktów ładowania nie później niż do 1 stycznia 2025 r.
Zwolnienie z obowiązków dotyczy małych i średnich przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy już teraz powinni dokonać analizy w zakresie powstania po ich stronie ww. obowiązku i następnie podjąć kroki w celu uzyskania dotacji na ten cel. Należy pamiętać, że wnioski o dofinansowanie są przyjmowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jedynie do 31 marca 2022 r. lub do wyczerpania alokacji środków. Trwający obecnie nabór wniosków o dotacje pozwala zatem w znacznym stopniu (nawet o 45 proc.) obniżyć koszty realizacji inwestycji, do której zobowiązani zostali przedsiębiorcy - mówi Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego w zespole doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
W dwa tygodnie zakończył się nabór na dofinasowanie do ogólnodostępnych stacji ładowania o mocy co najmniej 150 kW - poinformowało pod koniec stycznia Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Budżet programu wynosił 315 mln zł."Tak szybkie wyczerpanie budżetu na dotacje do stacji ultraszybkich dowodzi przede wszystkim tego, że program był oczekiwany przez branżę, a dzięki procesowi konsultacji, jego kształt w dużym stopniu odpowiada oczekiwaniom rynku "- ocenił cytowany w informacji dyrektor PSPA Maciej Mazur. Obecnie kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce mają do dyspozycji zaledwie 50 stacji ładowania o mocy co najmniej 150 kW.
Aby zainstalować ładowarkę wystarczy jest zgoda zarządu wspólnoty lub spółdzielni. Konieczna jest ekspertyza czy w budynku istnieją odpowiednie techniczne możliwości. Nie konieczna jest uchwała wszystkich właścicieli lokali. Sposób ich wykorzystania może być odpłatny lub określony np. regulaminie.