Przeciętny nabywca chce wydać na mieszkanie 327 tys. zł

Co trzecia osoba szukająca własnego "M" planuje wydać na ten cel od 200 do 300 tys. zł - wynika z danych Home Broker. Największy budżet na zakup deklarują osoby szukające "czterech kątów" w Sopocie i Warszawie, a najmniejszy w Katowicach i Łodzi.

Cena to jeden z najważniejszych parametrów dla kupujących mieszkania. Już przy pierwszym kontakcie z pośrednikiem potrafi ją określić 94 proc. kupujących - wynika z danych Home Broker dla 9 dużych miast. Większy odsetek jest zdecydowany jedynie w kwestii poszukiwanej liczby pokoi (niecałe 95 proc.). Znając grubość swojego portfela i wielkość poszukiwanego mieszkania, właściciele znacznie rzadziej są zdecydowani, gdzie nieruchomość ma się znajdować. 62,7 proc. potencjalnych nabywców przy pierwszym kontakcie jest w stanie wskazać obszar poszukiwań.

Badanie przeprowadzono na próbie prawie 28 tys. klientów szukających lokum w Trójmieście, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu. Dane dotyczą preferencji wskazywanych podczas telefonicznego kontaktu z Home Broker, jeszcze przed spotkaniem z doradcą.

Reklama

Potrzeby nie zawsze są stałe

Warto jednak pamiętać, że często dopiero po bezpośrednim kontakcie z doradcami następuje weryfikacja potrzeb i możliwości nabywcy. Zamierzenia zderzają się bowiem z rynkowymi realiami (np. cenami mieszkań i indywidualną zdolnością kredytową). Nierzadko też nabywcy decydują się na zakup innej niż pierwotnie zakładali nieruchomości, aby skorzystać z budżetowego dofinansowania kredytów w działającym do końca roku programie "Rodzina na Swoim".

Najwięcej do wydania w Sopocie

Zgodnie z danymi Home Broker, nabywcy, którzy znają swoje możliwości finansowe oraz sytuację na rynku, chcieli w ostatnich 12 miesiącach wydać na mieszkanie średnio 327 tys. zł. Co ciekawe, zestawienie deklarowanego budżetu otwiera Sopot z wynikiem na poziomie 445 tys. zł. Warszawa zajęła drugą lokatę z wynikiem 408 tys. zł.

Na podium swoje miejsce znalazłby też Kraków, przy czym wynik na poziomie 299 tys. zł jest zbliżony do budżetów deklarowanych w Gdyni (297 tys. zł) i Wrocławiu (290 tys. zł). Najmniejszy budżet na zakup mieszkania deklarują natomiast nabywcy szukający własnego "M" w Łodzi i Katowicach. Na ten cel nabywcy chcą tam wydać odpowiednio 206 i 213 tys. zł.

Co trzeci nabywca chce kupić mieszkanie 200-300 tys. zł

W Łodzi i Katowicach też ponad połowa potencjalnych nabywców chce wydać na mieszkanie między 100 a niecałych 200 tys. zł. Na tle innych badanych miast relatywnie sporo kupujących chce też kupić lokal za niecałe 100 tys. zł. Takich kupujących w Katowicach było w ostatnim roku 4,3 proc., a w Łodzi 6,2 proc.

W takich miastach jak Poznań, Gdańsk, Wrocław, Gdynia i Kraków najliczniejszą grupą nabywców są ci, którzy na mieszkanie chcą wydać od 200 do niecałych 300 tys. zł. Odsetek takich osób w wymienionych miastach wynosił od 38 do prawie 46 proc. wszystkich zarejestrowanych w ostatnich 12 miesiącach. W Warszawie najliczniejsza grupa kupujących (prawie 30 proc.) chce wydać na mieszkanie od 300 do niecałych 400 tys. zł. W Sopocie natomiast ponad 29 proc. nabywców na swoje nowe "M" chce wydać przynajmniej pół miliona złotych.

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

W 9 badanych miastach co trzeci nabywca chce wydać od 200 do niecałych 300 tys. zł, a co czwarty dysponuje budżetem o 100 tys. zł większym. Z drugiej strony najmniej liczna grupa osób chce zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe wydając niecałe 100 tys. zł. Zgodnie z danymi Home Broker, w ostatnich 12 miesiącach deklarowało taki budżet tylko 1,1 proc. nabywców.

Bartosz Turek, Robert Latuszek

Home Broker
Dowiedz się więcej na temat: Home Broker | nabywca | wydma | Mieszkanie+ | mieszkanie | nieruchomości
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »