Trzeci pas na autostradowej obwodnicy Poznania - Mamy GO!

Od 20 grudnia 2019 roku kierowcy jadący autostradową obwodnicą Poznania mają do dyspozycji po trzy pasy ruchu w obu kierunkach. Autostrada Wielkopolska dotrzymała złożonej na początku tego roku obietnicy i po 277 dniach intensywnych prac, pół roku wcześniej niż pierwotnie zakładano, podróżni dostają świąteczny prezent.

Rozbudowa obwodnicy Poznania to pierwsza tego typu tak skomplikowana inwestycja w Polsce, realizowana na autostradzie "pod ruchem". Każdego dnia z autostradowej obwodnicy korzysta średnio 70 tysięcy kierowców. Prace na odcinku 16 km, pomiędzy węzłami Poznań Zachód - Poznań Krzesiny musiały być prowadzone z zachowaniem możliwości poruszania się dwoma pasami w obu kierunkach.

Koszt całej inwestycji to 202 mln złotych. W całości sfinansowany został przez Autostradę Wielkopolską. Do rozbudowy obwodnicy Poznania ani złotówki nie dołożyli podatnicy, ani też budżet państwa.Prace objęły nie tylko poszerzenie jezdni o trzeci pas ruchu, ale również modernizację nawierzchni i infrastruktury na całym odcinku. Przeprowadzenie tej inwestycji wymagało od wszystkich biorących w niej udział dużego doświadczenia oraz mobilizacji w krótkim czasie ogromnych zasobów sprzętowych i ludzkich. W rozbudowę zaangażowanych było 200 osób, pracujących na trzy zmiany.

Reklama

Inwestycja jest niezwykle ważna dla wielu milionów kierowców nie tylko aglomeracji poznańskiej, ale też osób podróżujących w ruchu tranzytowym, bo autostrada A2 jest głównym międzynarodowym ciągiem komunikacyjnym łączącym wschodnią i zachodnią Polskę.

- Jesteśmy dumni, że mieszkańcy stolicy Wielkopolski oraz kierowcy tranzytowi będą mogli bezpieczniej i szybciej podróżować trzema pasami obwodnicy w każdym kierunku. Poznań staje się jednym z niewielu miast w Polsce, które ma tak nowoczesną i bezpłatną obwodnicę - mówi Sebastian Joachimiak członek zarządu Autostrady Wielkopolskiej SA. - Śmiało mogę dziś stwierdzić, że prywatny koncesjonariusz po raz drugi udowodnił, że może budować w Polsce autostrady szybko, sprawnie, bez opóźnień i jest w stanie udostępnić przejazd kierowcom przed zakładanym terminem. Po raz pierwszy taka sytuacja miała miejsce 1 grudnia 2011 roku, gdy pół roku przed planowanym zakończeniem inwestycji kierowcy mogli korzystać z nowo wybudowanego odcinka autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl - dodaje.

Przejezdność trzypasmowej autostradowej obwodnicy Poznania nie oznacza jednak końca inwestycji. Wiosną przyszłego roku będą realizowane pozostałe prace wykończeniowe, które nie będą jednak powodowały już utrudnień w ruchu. Rozbudowane zostaną m.in. istniejące i dobudowane nowe ekrany akustyczne tam, gdzie wymagają tego przepisy związane z zabezpieczeniem przed hałasem generowanym przez ruch. Tym samym powierzchnia ekranów, które staną wzdłuż zmodernizowanej obwodnicy wzrośnie blisko 3-krotnie i wyniesie ponad 28 tys. m2. W przyszłym roku zostanie również uruchomiony system zarządzania ruchem, który za sprawą dziesięciu tablic zmiennej treści będzie na bieżąco informował kierowców o sytuacji na drodze.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »