ABC konta firmowego

Posiadanie dobrego konta bankowego dostosowanego do potrzeb firmy jest w zasięgu każdego przedsiębiorcy. Niewielkie koszty prowadzenia rachunku, łatwy dostęp do gotówki, karty kredytowe i debetowe - tym banki kuszą swoich klientów. Jak więc dobrze wybrać spośród wielu bankowych ofert?

Posiadanie firmowego konta jest nie tylko sporym ułatwieniem dla przedsiębiorcy, ale również obowiązkiem, który wynika wprost z przepisów prawa. Stanowi o tym art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. nr 155, poz. 1095 ze zm.). Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

* stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

Reklama

* gdy jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Warto zauważyć, że przedsiębiorca będący członkiem spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej może realizować ten obowiązek za pośrednictwem rachunku w kasie.

Przedsiębiorcy mogą przebierać w propozycjach bankowych. Jednak zanim firma zdecyduje się na wybór konkretnej oferty, powinna przeanalizować, czego oczekuje od banku i jakie produkty są jej niezbędne. To co będzie dobre dla niewielkiej firmy, która nie posiada dużych obrotów i najważniejsze dla niej są przelewy składek do ZUS i odprowadzanie podatku do urzędu skarbowego, nie musi być korzystne dla przedsiębiorstwa, wykonującego w miesiącu spore ilości różnych transakcji.

Jakie banki, jakie konta?

Na polskim rynku funkcjonują banki tradycyjne, tzn. takie, które posiadają sieć oddziałów w całym kraju. Ponadto są banki internetowe bez sieci oddziałów oraz banki tradycyjne oferujące bankowość internetową.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż z ofert banków internetowych mogą korzystać jedynie wybrane grupy przedsiębiorców. Są to osoby wykonujące wolne zawody, osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółki cywilne.

Banki oferują dwa rodzaje rachunków:

* rachunek rozliczeniowy bieżący służący do bieżącego rozliczania wpływów lub

* rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy.

Ten ostatni dostępny jest jedynie osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą.

Przedsiębiorcy chcący założyć konto firmowe oczekują przede wszystkim od banku niskich kosztów prowadzenia rachunku. Chodzi tu zarówno o opłaty za otwarcie rachunku, jak i za jego prowadzenie. Niektóre banki wprowadzają promocje polegające na niepobieraniu opłat za prowadzenie rachunku np. przez okres 12 lub 24 miesięcy. Co, oprócz tego, mogą zaoferować banki i na co warto zwrócić uwagę wybierając ofertę? Ważny jest przede wszystkim szybki i bezpieczny dostęp do sieci bankomatów i wpłatomatów. Ponadto, należy rozważyć jak kalkulują się opłaty za dokonywanie przelewów do innych banków, również te dokonywane drogą elektroniczną. Najczęściej przelewy wykonywane w ten sposób są bezpłatne. Niektóre banki oferują również darmowe przelewy do ZUS i urzędów skarbowych. Warto zwrócić uwagę na jakich warunkach bank oferuje lokaty i jakie jest ich oprocentowanie, a także czy posiada w swojej ofercie depozyty overnight. Te ostatnie to specyficzny rodzaj depozytów, które cechuje bardzo krótki okres zablokowania środków - zazwyczaj wynoszący jedną dobę z możliwością przedłużenia na kolejne dni. Dotyczą one z reguły dużych kwot pieniężnych. Konieczne jest również zwrócenie uwagi czy dane konto daje możliwość prowadzenia go zarówno w złotówkach, jak i innych walutach. Coraz częściej dla przedsiębiorców istotne jest to, czy mogą zarządzać swoim kontem przez telefon. Niektóre banki zapewniają również 24 h dostęp do rachunku za pomocą Internetu, WAP i SMS.

Karty płatnicze

Banki wraz z rachunkiem oferują przedsiębiorcom dodatkowe instrumenty płatnicze. Są to przede wszystkim karty płatnicze, które dzielą się na karty:

* debetowe - wydawane są do rachunku bankowego. Obciążają konto przedsiębiorcy kwotą transakcji już w momencie jej wykonywania. Kwota ta nie może przekroczyć stanu konta posiadacza karty;

* typu "charge" (tzw. obciążeniowe) - z odroczonym terminem płatności, to połączenie karty kredytowej i debetowej. Karty te otrzymują posiadacze rachunku bankowego. Bank udziela kredytu i co pewien okres (najczęściej co miesiąc) wystawia rozliczenie, którego równowartość pobierana jest z konta klienta;

* kredytowe - związane z przyznaniem przez bank limitu kredytowego. Bank udziela kredytu posiadaczowi karty (z reguły oprocentowanego). Bank okresowo przygotowuje rozliczenie przeprowadzonych transakcji.

Banki internetowe kontra banki tradycyjne

Porównując oferty banków internetowych z bankami tradycyjnymi można dojść do następujących wniosków. Przede wszystkim banki internetowe kuszą klientów niskimi kosztami obsługi i prowadzenia konta. Najczęściej opłaty za otwarcie rachunku w ogóle nie są pobierane. Przelewy wykonywane drogą elektroniczną są bezpłatne. Łatwy jest również dostęp do zarządzania firmowym rachunkiem, poprzez Internet, WAP, SMS. Wraz z takim rachunkiem można otrzymać karty płatnicze oraz kredyt, również na preferencyjnych warunkach.

Jak wynika z obserwacji rynku, tradycyjne banki starają się obniżać swoje ceny, choć mimo wszystko ich oferta jest droższa. Za to gama proponowanych produktów bardzo szeroka. Opłaty za prowadzenie rachunku oraz opłaty manipulacyjne są bardzo zróżnicowane, często zależą od wielkości i formy prawnej firmy. Inne przeznaczone są dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, inne dla małych i średnich przedsiębiorstw, zaś najbardziej konkurencyjne dla tych z dużymi obrotami pieniężnymi.

Jak dobrze wybrać?

Warto więc przeanalizować oferty banków i wybrać dla swojej firmy tę najkorzystniejszą. Przedsiębiorcy mogą wybierać w pakietach usług, a nawet negocjować specjalnie dobrane dla firmy usługi. Warto spotkać się z analitykiem bankowym, można również przejrzeć porównywarki ofert bankowych w Internecie. Takie podejście sprawi, że posiadanie konta nie będzie tylko ustawowym obowiązkiem firmy, ale również narzędziem służącym jej rozwojowi.

Marta Stefanowicz - Wasilewska

Dowiedz się więcej na temat: 'ABC' | bank | "ABC" | kont | opłaty | kredytowe | konta | konto | karty | przedsiębiorcy | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »