Dbałość o estetykę w kosztach podatkowych
Firma to nie tylko nazwa, ludzie, nieruchomości, maszyny, prawa i zobowiązania oraz księgi i dokumenty. To również atmosfera, w jakiej załatwiane są interesy i wykonywana jest praca.
Wśród czynników ją kształtujących jest estetyczne otoczenie. Stąd przedsiębiorcy zaczynają przywiązywać coraz większą uwagę do wystroju firmy. Które z poniesionych na ten cel wydatków mogą zaliczyć do kosztów podatkowych?
Aranżacja wnętrz
Wśród detali wystroju wpływających na poprawę klimatu w firmie znajduje się odpowiednie oświetlenie, dywany, akwaria, lustra, dekoracyjne tkaniny, czy elementy sztuki użytkowej. Zainwestowanie w wystrój firmy wymaga niemałych nakładów. Przedsiębiorcy mają jednak wątpliwości, czy organy podatkowe nie uznają wydatków ponoszonych na zakup lub wykonanie oraz pielęgnację i konserwację elementów tego wystroju za niestanowiące kosztów podatkowych wydatki reprezentacyjne, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdof i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop.
Ustawy podatkowe nie definiują pojęcia reprezentacji. Dlatego dla ustalenia jego zakresu należy posiłkować się definicją słownikową, zgodnie z którą "reprezentacja" to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Reprezentacja skierowana jest na zewnątrz firmy i z założenia ma na celu wywołanie jak najlepszego wrażenia na obecnych i potencjalnych kontrahentach.
Niewątpliwie należy przyznać, że estetyczne, dobrze zaaranżowane wnętrze wpływa na odbiór firmy przez kontrahentów. Nie zawsze jednak podjęte w tym zakresie działania mają reprezentacyjny charakter. Przedsiębiorcy podkreślają, że w dobie dużej konkurencyjności, dla firm chcących utrzymać pozycję na rynku i równocześnie zdobywać nowych klientów, omawiane wydatki nie są niczym wyjątkowym. Są one zwyczajowo ponoszone przez podmioty gospodarcze, stanowią wręcz wymóg rynku odpowiadający oczekiwaniom klientów oraz wpływają na ogólną estetykę pomieszczeń. Ponadto niejednokrotnie mają na celu poprawę warunków pracy. Stąd jeśli elementy aranżacji wnętrz nie są wyjątkowo wytworne i ekskluzywne podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych firmy.
Dekoracje świąteczne
Z okazji różnego rodzaju świąt, zwłaszcza Bożego Narodzenia i Wielkanocy, udekorowane są nie tylko ulice i domy. Okazjonalny wystrój pojawia się również w biurach, restauracjach, sklepach, hotelach czy pubach.
Pomimo że świąteczny wystrój z pewnością wpływa na sposób w jaki firma postrzegana jest przez otoczenie, trudno przypisać mu charakterystyczne dla reprezentacji cechy wystawności i okazałości. Takie działania stały się bowiem pewnym standardem mającym na celu przede wszystkim stworzenie przyjaznej atmosfery w pracy poprzez nawiązanie do tradycji i kultury obyczajowej. Dlatego nie ma przeszkód, aby przedsiębiorca zaliczał w ciężar kosztów podatkowych wydatki związane ze świątecznym udekorowaniem firmy. Możliwość tę potwierdzają organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 29 czerwca 2009 r., nr IPPB3/423-253/09-2/KK.
Zieleń w firmie
Nieodłącznym elementem firmowego wystroju stały się również kwiaty - i to zarówno doniczkowe, jak i bukiety z kwiatów ciętych. Możliwość zaliczenia wydatków na ich nabycie do kosztów podatkowych uzależniona jest od celu, jakiemu mają one służyć w firmie.
Jeżeli zakupione na potrzeby wystroju firmy rośliny doniczkowe oraz kwiaty cięte nie odbiegają od standardów przyjętych w danej branży lub na danym rynku, wówczas można przyjąć, że wydatki poniesione na ich nabycie mają na celu dbanie o schludny i estetyczny wygląd firmowych pomieszczeń i stanowią koszty podatkowe. Do kosztów tych w takim przypadku można również zaliczyć wydatki na ich pielęgnację. Natomiast gdy wskazane nakłady ze względu na swoją okazałość, ekskluzywność czy wytworność odbiegają od zwyczajowo przyjętych w branży lub okolicy, wówczas wydatki te jako reprezentacyjne nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Takie rozstrzygnięcia zawierają również interpretacje indywidualne, w tym Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 listopada 2007 r., nr ITPB3/423-46/07/AT oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 kwietnia 2008 r., nr IBPB3/423-65/08/NG.
Podobnie odbywa się kwalifikowanie do kosztów podatkowych wydatków na zagospodarowanie terenów zielonych wokół firmowych budynków. Wydatki na założenie trawników, nasadzenia drzew i krzewów, ich nawożenie i pielęgnację wiążą się z dbałością o posesję, która na podstawie odrębnych przepisów administracyjnych jest obowiązkiem każdego właściciela posesji. Stąd o ile wydatki te nie będą odbiegać od ogólnie przyjętych zwyczajów, będą podlegały zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
Należy ponadto wskazać, że wydatki na zieleń wokół firmy podlegają zaliczeniu do kosztów w dacie ich poniesienia. Nie będą one miały wpływu na wartość początkową budynków będących w firmie środkami trwałymi. W odniesieniu do już istniejących nie mogą bowiem zostać uznane za poniesione na ich ulepszenie, natomiast w dopiero budowanych nie będą miały wpływu na koszt ich wytworzenia. Taki pogląd znajdziemy również w interpretacjach organów podatkowych, m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 sierpnia 2008 r., nr IPPB1/415-724/08-4/JK oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 grudnia 2008 r., nr ILPB1/415-751/08-4/AK.
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),
ustawa z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).
autor: Agata Cieśla
Gazeta Podatkowa Nr 604 z dnia 2009-10-22