Fiskus odżegnuje się od podatku katastralnego

MF nie prowadzi prac, których skutkiem byłoby określenie zasad pobierania podatku od nieruchomości opartego na wartości nieruchomości - poinformował resort finansów w środę na Twitterze, dementując spekulacje medialne na ten temat.

"#MF nie prowadzi prac, których skutkiem byłoby określenie zasad pobierania podatku od nieruchomości opartego na wartości nieruchomości" - napisał resort.
W zeszłym tygodniu portal Prawo.pl przewidywał, że rząd pracuje nad nowymi podatkami, gdyż Ministerstwo Finansów prowadzi rekrutację ekspertów, którzy zaprojektują nowe daniny. Prawo.pl zauważyło, że Ministerstwo Finansów w jednym z portali społecznościowych opublikowało ogłoszenie, że poszukuje do pracy na stanowisku eksperta w wydziale podatków majątkowych i analiz prawnych.

"Do jego obowiązków ma m.in. należeć przygotowanie koncepcji rozwiązań prawnych w zakresie nowoprojektowanych danin, opracowanie projektów przepisów prawnych obejmujących nowe daniny i udział w procesie legislacyjnym. Z ogłoszenia wynika, że idealny projektant przyszłych podatków powinien m.in. mieć wykształcenie wyższe prawnicze, trzy lata doświadczenia w obszarze podatków, znać język angielski i przepisy krajowego prawa podatkowego" - napisał portal.

Reklama

Podatek katastralny

Jeden ze sposobów opodatkowania nieruchomości, w którym wysokość podatku jest uzależniona od wartości katastralnej nieruchomości. W literaturze podatek katastralny jest często określany łacińskim zwrotem ad valorem ("od wartości").

Zalety podatku katastralnego:

- zwiększenie dochodów jednostek samorządu terytorialnego

- uzależnienie dochodów jednostek samorządu terytorialnego od prowadzenia racjonalnej, podnoszącej wartości nieruchomości polityki przestrzennej

- w krajach i jednostkach administracyjnych gdzie został wprowadzony sprzyja uchwalaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

- prowadzi do uporządkowanej urbanizacji, wspiera racjonalny rozwój miast, zwiększa dostępność mieszkań i domów na rynku (jednostki samorządu terytorialnego zarabiają na zagospodarowanych i płacących wyższy podatek katastralny nieruchomościach)uporządkowanie kwestii własności nieruchomości (m.in. pozytywny wpływ na bezpieczeństwo obrotu nieruchomościami)ograniczenie tzw. szarej strefy podatków lokalnych

- może być uzasadniony społecznie (właściciele droższych nieruchomości płacą proporcjonalnie wyższy podatek)pozytywny wpływ na dystrybucję bogactwa w społeczeństwie (bardziej proporcjonalne rozłożenie ciężarów podatkowych)ograniczenie spekulacyjnego inwestowania w nieruchomości

- stanowi impuls do zagospodarowania niewykorzystywanych teraz nieruchomości

- uporządkowanie przestrzeni publicznej (podatek może zachęcać do rozbiórki budynków i budowli, których nie udało się zagospodarować, w tym obiektów niskiej jakości, szpecących krajobraz)zwiększa powszechną dostępność informacji na temat zasobów terenów, dostępną potencjalnym inwestorom, dzięki udostępnianiu przez władze lokalne, zwykle w formie elektronicznej, bazy danych i map dotyczących oszacowanej wartości, istniejącego i dopuszczalnego sposobu zagospodarowania poszczególnych działek, mediów dostępnych na działce etc.

- związana z wprowadzeniem podatku jawność i łatwa dostępność istotnych informacji o nieruchomościach ma pozytywny wpływ na zdolność do racjonalnego podejmowania decyzji tak przez inwestorów, jak i władze lokalne - zwiększa ruch inwestycyjny w nieruchomości

- podnosi świadomość właścicieli o istnieniu korelacji pomiędzy wartością ich nieruchomości, traktowanej jako istotna inwestycja, a sposobem wydawania zasobów miejskich, czy gminnych - sprzyja nadzorowi społecznemu nad działaniami samorządu lokalnego

- mieszkańcy gmin otrzymujących szerszy zakres usług komunalnych, (występujące w dużych miastach usługi komunikacji zbiorowej, dostęp do szkół i instytucji kulturalnych, rozwiniętej sieci dróg) płacą proporcjonalnie wyższy podatek za administrację i utrzymywanie tej infrastruktury, od mieszkańców gmin wiejskich, gdzie są one niedostępne w tym zakresie.

Wady podatku katastralnego:

- wzrost obciążeń podatkowych właścicieli nieruchomości, co z kolei może wywołać wzrost kosztów wynajmu i użytkowania nieruchomości

- jest kosztowny we wdrożeniu (uzupełnienie i uporządkowanie danych w ewidencji gruntów i budynków, księgach wieczystych, budowa zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach)jest droższy w administrowaniu (m.in. konieczność aktualizacji wartości nieruchomości)wysokość obciążeń podatkowych nie zależy od dochodów podatnika (co jest wadą np. w przypadku osoby posiadającej nieruchomości o dużej wartości, która uzyskuje niewysokie świadczenia emerytalne)może spowodować osłabienie skłonności właścicieli nieruchomości do ich remontowania lub modernizowania z obawy przed wzrostem ich wartości, która wiązałaby się ze zwiększeniem kwoty należnego podatku

- może pogłębić dysproporcje dochodowe pomiędzy gminami biednymi a bogatymi (różnice pomiędzy wartością podstawy opodatkowania w poszczególnych gminach)

Rozlicz pit online już teraz lub pobierz darmowy program

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: nieruchomości | podatek katastralny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »