Kolejne propozycje zmian do ustawy o VAT
Ministerstwo Finansów przedstawiło kolejny projekt ustawy o zmianie ustawy o VAT. Proponuje zwiększenie limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od VAT, a także sprecyzowanie delegacji dla ministra finansów do wydania rozporządzenia w zakresie zwolnień od kas fiskalnych. Projekt ten powstał w oparciu o założenia wprowadzenia zmian do ustawy o VAT, które w dniu 20 października 2009 r. przyjęła Rada Ministrów.
Nowy limit do zwolnienia
Ministerstwo Finansów wychodząc z założenia, że Polska w porównaniu do innych państw UE ma jeden z najniższych limitów obrotu uprawniających do korzystania ze zwolnienia od VAT, zaproponowało jego podwyższenie z 10.000 euro do 30.000 euro (z obecnej kwoty 50.000 zł do kwoty 150.000 zł). Z uwagi na sytuację budżetową limit byłby podwyższany stopniowo, tj.: na rok 2010 limit ten wyniósłby 100.000 zł, natomiast na rok 2011 osiągnąłby wartość docelową 150.000 zł.
Polska wystąpiła o zgodę w tej sprawie do Rady Unii Europejskiej. W dniu 20 października 2009 r. Rada Unii Europejskiej podjęła decyzję upoważniającą Polskę do stosowania wyższego limitu obrotu uprawniającego do zwolnienia z VAT.
Zmieniany przepis art. 113 ust. 1 ustawy o VAT będzie określał docelową kwotę 150.000 zł, jednak zgodnie z brzmieniem art. 4 ustawy nowelizującej wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. Określenie limitu obrotu na rok 2010 umieszczono w art. 2 ust. 1 ustawy. Wskazuje on, iż kwota, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, dla roku 2010 wynosi 100.000 zł.
Zwolnienia w zakresie kas rejestrujących
Projektowane zmiany mają na celu dostosowanie przepisów do wyroku TK z dnia 16 lipca 2009 r. (sygn. akt K 36/08), w którym Trybunał orzekł, że art. 111 ust. 7 pkt 3 w związku z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT jest niezgodny z Konstytucją. W ocenie Trybunału, delegacja dla ministra finansów zawarta w zakwestionowanym przepisie jest zbyt ogólna.
Resort zaproponował wprowadzenie do ustawy o VAT zmian dostosowujących przepis upoważniający ministra do wprowadzania zwolnień z obowiązku ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących poprzez zamieszczenie w nim szczegółowych wytycznych. Minister, wprowadzając zwolnienia od kas, będzie musiał wziąć pod uwagę m.in.:
- wielkość i proporcję sprzedaży zwolnionej od podatku u danej grupy podatników,
- stosowane zasady dokumentowania obrotów przez podatników,
- możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących,
- konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup kas rejestrujących,
- konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego,
- konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku,
- konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z niezaewidencjonowaniem obrotów przez podatników.
Niewprowadzenie tej zmiany przed 1 stycznia 2010 r. uniemożliwiłoby wydanie rozporządzenia, w którym można by było przedłużyć wygasające z dniem 1 stycznia 2010 r. obecnie obowiązujące w tym zakresie rozporządzenie.
Odliczanie VAT od zakupu paliwa - bez zmian
Warto także dodać, że Ministerstwo Finansów we wspomnianym wcześniej projekcie założeń nowelizacji ustawy o VAT proponowało również zmianę przepisów dotyczących zasad odliczeń VAT od paliwa nabywanego do samochodów.
Zaproponowane zmiany miały przede wszystkim na celu uwzględnienie wyroku ETS z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora sp. z o.o. Trybunał zakwestionował w nim dokonane po przystąpieniu Polski do UE rozszerzenie wcześniej stosowanych wyłączeń w zakresie możliwości odliczania podatku VAT naliczonego przy zakupie paliwa do samochodu wykorzystywanego do działalności gospodarczej. Jednocześnie Trybunał przyznał Polsce prawo do zachowania istniejących do dnia 30 kwietnia 2004 r. wyłączeń prawa do odliczenia w tym przedmiocie. W związku z tym Ministerstwo proponowało wprowadzenie zmian w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, co stanowiłoby implementację tego wyroku. Należy zwrócić uwagę, że obecnie wykonanie wymienionego wyroku wynika wyłącznie z interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 13 lutego 2009 r., nr PT3/812/4/15/CZE/09/185. W ocenie resortu konieczne zatem było wprowadzenie do ustawy o VAT przepisu, zgodnie z którym wyłączenie możliwości odliczenia podatku naliczonego dotyczyłoby paliwa do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności do 500 kg.
Jednocześnie jednak ministerstwo zaproponowało ograniczenia w odliczaniu VAT dotyczące pojazdów, których konstrukcja pozwala na wykorzystywanie ich również dla celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością (służących także do celów prywatnych). Chodziło o wprowadzenie na okres od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. regulacji wyłączającej prawo do odliczania VAT od zakupu paliwa do napędu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg i o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Jednak w dniu 20 października 2009 r. Rada Ministrów negatywnie wypowiedziała się na temat wprowadzenia trzyletniego wyłączenia prawa do odliczenia VAT naliczonego od zakupu paliwa do napędu samochodów z kratką. W związku z tą decyzją rządu sprawę przekazano do ponownego przeanalizowania.
autor: Małgorzata Smolnik
Gazeta Podatkowa Nr 607 z dnia 2009-11-02