Ministerstwo Finansów intensyfikuje prace nad cyfryzacją rozliczeń podatkowych. Do końca 2018 roku większość będzie można składać online

W kolejnych trzech latach stopniowo będzie postępować elektronizacja rozliczeń - podatku PIT, CIT i VAT. Te, które można już rozliczać online, m.in. podatek od czynności cywilno-prawnych czy od spadków i darowizn, będą z kolei przenoszone na wyższy poziom technologiczny. W 2018 roku elektronicznie będzie można rozliczyć większość deklaracji.

- Proces cyfryzacji usług nie ma końca, bo coraz to nowe usługi są udostępniane i każda z nich musi być przeniesiona do świata cyfrowego, do komunikacji elektronicznej. Główny element tego procesu w obszarze podatków będzie zrealizowany do końca 2018 roku - zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Kapica, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. - Teraz trwa elektronizacja rozliczeń z zakresu podatków od czynności cywilno-prawnych, podatku od spadków i darowizn i podatku w zakresie karty podatkowej, w następnym roku - podatku PIT, w 2017 roku - podatku CIT, a w 2018 roku - podatku VAT.

Reklama

Resort przedstawił ostatnio projekt CVP, czyli katalog usług cyfrowych przygotowany dla podatników dotyczący centralizacji obsługi podatków CIT i VAT. Ma on ułatwić im wypełnianie obowiązków podatkowych, zmniejszyć uciążliwość kontroli i zwiększyć efektywność ściągalności podatków.

- To jest tak naprawdę cyfryzacja usług, które są realizowane w resorcie finansów. To nie jest wymyślanie koła, tylko coś, co przenosimy ze świata realnego do komunikacji cyfrowej. Takim przykładem cyfryzacji usług jest składanie deklaracji. Każdy z nas może tę deklaracje złożyć w formie papierowej, a równocześnie możemy komunikować się z urzędem skarbowym w formie elektronicznej. To samo dotyczy obsługi w zakresie celnej bądź akcyzowej - wyjaśnia Jacek Kapica.

W dwóch ostatnich przypadkach rozliczenia elektroniczne będą przenoszone na wyższy poziom technologiczny, który będzie też zgodny z wymaganiami stawianymi przez UE.

W ramach projektu będą również rozwijane takie usługi, jak elektroniczny wgląd w akta spraw i rozliczeń podatkowych czy automatyczne udzielanie informacji o braku zaległości w podatkach dla procedury zamówień publicznych.

Według stanu na koniec maja ponad połowa wszystkich dokumentów w tym roku wpłynęła do urzędów w wersji elektronicznej. Z tej drogi chętnie korzystają płatnicy - 96 proc. ich deklaracji wpływa przez internet. W tym roku elektronicznie wpłynęło blisko 5,2 mln zeznań PIT-37.

Źródło informacji

Newseria Biznes
Dowiedz się więcej na temat: składanie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »