Należy składać druk PIT-23
Podatnik, który sprzedaje mieszkanie nabyte do końca 2006 roku i korzysta ze zwolnienia z PIT w związku z przeznaczeniem w ciągu dwóch lat części pieniędzy ze sprzedaży na inne cele mieszkaniowe, powinien najpóźniej 14 dnia od momentu zbycia złożyć w urzędzie skarbowym oświadczenie o skorzystaniu z tej ulgi wraz z PIT-23.
Takie zasady wynikają z przepisów ustawy o PIT, które obowiązywały do 31 grudnia 2006 r., i które mają dziś zastosowanie do zbycia nieruchomości nabytych przed 1 stycznia 2007 r. Okazuje się , że urzędy skarbowe stworzyły swoje reguły w tym zakresie. Każą podatnikom składać oświadczenia na swoich drukach i nie przyjmują PIT-23. Takie informacje otrzymaliśmy od czytelnika rozliczającego się w Urzędzie Skarbowym Warszawa-Targówek. Eksperci nie mają wątpliwości, że takie działania fiskusa są bezprawne.
Pojawia się pytanie, co będzie mógł zrobić podatnik, gdy urząd, kontrolując jego rozliczenia tuż przed upływem przedawnienia zobowiązania podatkowego - pięciu lat od końca roku, w którym upłynął termin zapłaty podatku - stwierdzi, że podatnik źle rozliczył sprzedaż nieruchomości, bo nie złożył PIT-23. Nikt poza podatnikiem po upływie prawie sześciu lat nie będzie pamiętał, że urzędnik nie chciał przyjąć PIT-23. Nikt nie wystawia zaświadczenia podatnikowi, że ten deklarację do urzędu przyniósł, ale nie została ona przyjęta. Winny będzie podatnik, a fiskus będzie mógł odebrać mu ulgę wynikającą ze złożonego oświadczenia i nakazać zapłatę podatku wraz z odsetkami. Do tego mogą jeszcze dojść kary z kodeksu karnego skarbowego.
Ulga do wykorzystania
Nabycie nieruchomości przed 1 stycznia 2007 r., a zbywanych po tej dacie, jest opodatkowane 10-proc. PIT od przychodu. Rozliczenia podatku należy dokonać na PIT-23. Krzysztof Ścipień, starszy asystent podatkowy w BDO Numerica, przypomina, że podatnik może nie zapłacić tego podatku w sytuacji, gdy uzyskany przychód przeznaczy na cele mieszkaniowe w ciągu dwóch tak. Musi jednak złożyć oświadczenie w terminie 14 dni od dokonania sprzedaży. W przypadku gdy podatnik zadeklarowanej kwoty nie wyda, będzie zobowiązany następnego dnia po upływie dwóch lat złożyć PIT-23, jak i wpłacić kwotę należnego podatku. - Ustawodawca nie wymaga szczególnej formy oświadczenia, pod warunkiem że z jego treści będzie wynikać, że otrzymane pieniądze zostaną przeznaczone na cele mieszkaniowe. A zatem urzędy skarbowe nie mogą wymagać od podatników wypełniania oświadczeń według ustalonego wzoru - podkreśla Krzysztof Ścipień. Wynika z tego, że do skutecznego złożenia oświadczenia wystarcza zwykłe pismo.
Jak ustrzec się przed ew. skutkami nie przyjmowania deklaracji PIT-23? Czy urząd ma prawo nie przyjmować pism (druków) od podatników ? Jakie postępowanie rekomenduje Krajowa Informacja Podatkowa - jeśli przychód ze sprzedaży nieruchomości podlega opodatkowaniu ?
Ewa Matyszewska
Więcej: Gazeta Prawna 25.07.2008 (145) - str.9