Odpis podatkowy na wybrany Kościół będzie wynosił 0,5 proc

Dalsze postępowanie z projektem ustawy w sprawie Funduszu Kościelnego zależy od analizy uwag zgłoszonych w konsultacjach społecznych i uzgodnieniach międzyresortowych - oświadczyło w piątek Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

"W MAC trwa analiza uwag do projektu ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz niektórych innych ustaw, zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych" - napisał rzecznik prasowy tego resortu Artur Koziołek.

Poinformował, że wszystkie opinie są udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej, a stanowisko MAC zostanie przedstawione po zakończeniu analizy.

"W zależności od wyników analizy zostanie podjęta decyzja o przeprowadzeniu ewentualnych dodatkowych spotkań z przedstawicielami Kościołów i innych związków wyznaniowych oraz międzyresortowej konferencji uzgodnieniowej" - zapowiedział rzecznik.

Reklama

"Dalsze postępowanie z projektem ustawy jest zatem uzależnione od wspomnianej analizy i ewentualnych ustaleń podjętych w trakcie spotkania i konferencji uzgodnieniowej" - dodał Koziołek.

Zaznaczył, że - jak zapowiedział w czwartek sekretarz Konferencji Episkopatu Polski bp Wojciech Polak - przed wniesieniem do Sejmu uzgodnionego projektu ustawy MAC wspólnie z Kościołami i innymi związkami wyznaniowymi przygotuje projekt umowy między Radą Ministrów a właściwymi przedstawicielami organizacji religijnych.

Koziołek przytoczył opinie ministra Michała Boniego. "Jest rzeczą naturalną, iż w trakcie konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych projektów ustaw pojawiają się różne opinie na temat zaproponowanych w nich rozwiązań" - ocenił Boni.

Konsultacje społeczne i uzgodnienia międzyresortowe ( ) przyczyniają się do tworzenia lepszych projektów. Taka jest ich funkcja i dlatego jesteśmy wdzięczni za wszelkie uwagi" - podkreślił szef MAC.

Boni za nowoczesne uznał rozwiązania zastępujące dotychczasowy Fundusz Kościelny dobrowolnym odpisem podatkowym na rzecz Kościołów i związków wyznaniowych. "Istotnie Fundusz Kościelny powstał w 1950 r. i był związany z przejęciem nieruchomości należących do Kościołów i innych związków wyznaniowych. Nowe rozwiązanie nie jest jednak formą rekompensaty za utracone nieruchomości. Jest narzędziem dającym podatnikom podatku dochodowego od osób fizycznych możliwość decydowania o przekazaniu pieniędzy na wybrany przez nich Kościół lub związek wyznaniowy. Wola podatników o przekazaniu odpisu 0,5 procent nie może być postrzegana w kategoriach rekompensaty za nieruchomości utracone przez Kościoły i związki wyznaniowe" - zaznaczył Boni.

Pod koniec lipca MAC skierowało do konsultacji społecznych projekt ustawy wprowadzającej dobrowolny odpis podatkowy na rzecz Kościołów i związków wyznaniowych. Zgodnie z projektem proponowane rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia kolejnego roku, po zdjęciu przez Komisję Europejską z Polski procedury nadmiernego deficytu budżetowego. Początkowo resort zapowiadał, że jeśli mimo konsultacji nie dojdzie do uzgodnienia stanowisk między rządem a którymś z Kościołów lub związków wyznaniowych, projekt trafi do parlamentu bez zawarcia stosownej umowy.

W uwagach do projektu przesłanych do MAC sekretariat KEP napisał, że projekt ustawy "należy uznać za nieuzgodniony". "Ponieważ nie dokonano rozliczenia Funduszu Kościelnego, a propozycja wprowadzenia w życie projektowanych rozwiązań nie została jeszcze poprzedzona zwarciem umowy państwowo-kościelnej między rządem RP a Konferencją Episkopatu Polski - uważamy, że nie powinno się kierować projektu do dalszych prac w parlamencie" - napisali biskupi.

W czwartek bp Polak mówił o "istotnych rozbieżnościach"; jeden ze spornych punktów dotyczył wysokości środków przekazywanych z budżetu państwa na Fundusz Kościelny. Episkopat uważa, że wprowadzenie nowych rozwiązań powinno być poprzedzone szczegółowym rozliczeniem Funduszu Kościelnego.

Zdaniem biskupów pozwoliłoby to m.in. na ustalenie, z jakimi związkami wyznaniowymi państwo powinno zawrzeć umowy w sprawie wprowadzenia odpisu podatkowego.

Biskupi sprzeciwiają się m.in. propozycji zobowiązania alumnów seminariów duchownych do samodzielnego opłacania składek zdrowotnych, uważając, że byłoby to rozwiązanie, rażąco odbiegające od unormowań dotyczących innych studentów.

W ocenie strony kościelnej powinien też zostać wydłużony trzyletni okres przejściowy, w którym państwo ma wyrównywać Kościołom i związkom wyznaniowym różnicę pomiędzy kwotą uzyskaną z odpisu a wysokością dotacji z budżetu państwa przewidzianą na Fundusz Kościelny. Metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz powiedział PAP, że jeśli rząd nie uwzględni uwag episkopatu, będą konieczne kolejne negocjacje.

Kompromis osiągnięty między rządem a Konferencją Episkopatu Polski zakłada, że dobrowolny odpis podatkowy, m.in. na Kościół katolicki, będzie wynosił 0,5 proc. (początkowo rząd proponował 0,3 proc.). Ustalenia te zaakceptowała KEP, jednak część mniejszych Kościołów i związków wyznaniowych wyraża zastrzeżenia do rządowej propozycji i domaga się umów z rządem. Odpisowi podatkowemu stanowczo sprzeciwia się Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny.

Zgodnie z rządową propozycją o przekazaniu odpisu 0,5 proc. na wybrany Kościół lub związek wyznaniowy decydować mają obywatele w rocznym rozliczeniu podatkowym (PIT). Rozwiązania te mają być w głównej mierze oparte na regulacjach dotyczących jednoprocentowego odpisu podatkowego na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Po zastąpieniu Funduszu Kościelnego odpisem podatkowym Kościoły i związki wyznaniowe samodzielnie będą płaciły składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne duchownych. Płacenie składek ubezpieczeniowych przez wszystkie osoby zatrudnione w formie stosunku pracy (np. przez księży katechetów) będzie się odbywało w taki sam sposób jak obecnie.

Obecnie z Funduszu Kościelnego pokrywane są ubezpieczenia duchownych, którzy nie mają umów o pracę, m.in. misjonarzy i zakonników zakonów kontemplacyjnych. Fundusz Kościelny działa na mocy ustawy z 1950 roku o przejęciu przez państwo dóbr martwej ręki, poręczeniu proboszczom posiadania gospodarstw rolnych. Powstał jako rekompensata za bezprawne zagarnięcie przez państwo dóbr kościelnych na rzecz Skarbu Państwa.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »