Pomniejsz podatek
Zgodnie z obowiązującymi przepisami zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku 2004 podatnicy obowiązani są złożyć we właściwym urzędzie skarbowym w terminie do dnia 30 kwietnia 2005 r. (w tym roku wyjątkowo do 2 maja).
W tym terminie należy również wpłacić różnicę pomiędzy podatkiem należnym od dochodu wynikającego z zeznania a sumą należnych za dany rok zaliczek, w tym również sumą zaliczek pobranych przez płatników.
Osobiście lub pocztą
Zeznanie roczne oraz ewentualną różnicę podatku dochodowego można osobiście dostarczyć do właściwego urzędu skarbowego lub też wysłać listem (najlepiej poleconym), a należną kwotę do zapłaty przekazać na konto urzędu. Podatnicy nie posiadający numeru identyfikacji podatkowej NIP, wraz z zeznaniem obowiązani są złożyć również wniosek o nadanie tego numeru. Składając zeznanie należy pamiętać, że musi być ono bezwzględnie podpisane we wskazanych w formularzu miejscach. Brak podpisu jest jednym z najpopularniejszych błędów popełnianych przez podatników.
Jeszcze podliczamy
Większość ulg zlikwidowana została z dniem 1 stycznia 2004 r. Dotyczy to również ulgi remontowo-modernizacyjnej, z której można jeszcze nadal korzystać. Ulga remontowo-modernizacja ma charakter trzyletni, a 2003 rok był pierwszym z kolejnego trzyletniego okresu. W konsekwencji podatnikom przysługuje prawo nabyte do odliczeń wydatków z tego tytułu ponoszonych w latach 2003-2005. Oznacza to, iż mamy jeszcze rok czasu na remonty mieszkań.
Niezbędne faktury
Należy pamiętać, że prawo do dokonywania odliczeń ma wyłącznie ten podatnik, który posiada tytuł prawny do remontowanego domu lub lokalu mieszkalnego. Tytułem takim może być np. akt własności, umowa najmu, czy też akt administracyjny w postaci decyzji o przydziale lokalu mieszkalnego. Wszystkie poniesione wydatki muszą być udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatnika VAT nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodami odprawy celnej. Faktur tych podatnicy nie muszą dołączać do zeznania, lecz należy je przechowywać przez okres pięciu lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku.
Obowiązują limity
Limit odliczeń przysługujący w latach 2003-2005 z tytułu remontu i modernizacji budynku mieszkalnego lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wynosi 5 670,00 zł, co odpowiada wydatkowi w wysokości 29 842,10 zł, natomiast z tytułu remontu i modernizacji lokali mieszkalnych - 4 725,00 zł, co z kolei odpowiada wydatkowi w wysokości 24 868,42 zł.
Wysokość tych limitów podwyższa się o kwotę 945 zł, jeżeli podatnik dokonując remontu lub modernizacji budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego poniósł wydatki na remont i modernizację instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych. Minimalna kwota wydatków uprawniająca do dokonania odliczenia to 567,00 zł. Należy pamiętać, że odliczeniu w roku podatkowym podlegają jedynie wydatki poniesione w danym roku. Oznacza to, że konieczne wydatki musieliśmy ponieść jeszcze w 2004 roku. Kwota przysługujących odliczeń od podatku, z tytułu poniesienia wydatków mieszkaniowych, która nie znajdzie pokrycia w podatku za 2004 rok, będzie podlegała odliczeniu w ostatnim roku obowiązywania ulgi, tj. w 2005 roku.
Darowizny nie- i limitowane
Podobnie jak w latach ubiegłych podatnicy mogą obniżyć dochód do opodatkowania o wydatki poniesione w ramach dokonanej darowizny na cele kultu religijnego, na kościelną działalność charytatywną oraz na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873). Maksymalna kwota uprawniająca do odliczenia nie może przekroczyć łącznie 350 zł.
Podatnicy mogą również skorzystać z darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą. Ulga ta jest dla rozliczających się z fiskusem bardzo korzystna, ponieważ jest nielimitowana. Warunkiem jest jednak odpowiednie udokumentowanie samej darowizny i sposobu jej wykorzystania.
Pożytek publiczny
W 2004 roku wprowadzono rozwiązanie, dzięki któremu każdy podatnik, który w okresie po zakończeniu roku podatkowego (czyli od 1 stycznia roku następnego) do dnia, w którym składa roczne zeznanie podatkowe za rok poprzedni dokonał wpłaty na konto wybranej (wybranych) organizacji pożytku publicznego, może odpisać sobie wpłaconą kwotę od kwoty podatku należnego, do wysokości 1 proc. tego podatku. Dokonana wpłata musi zostać udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego.
Zapominalscy ukarani
Nie wszyscy podatnicy zdają sobie sprawę z tego, iż niezłożenie deklaracji podatkowej, złożenie jej w terminie późniejszym czy też błędy w deklaracji - nawet te nieumyślne - podlegają karze grzywny. Jest to przestępstwo skarbowe uregulowane w Kodeksie karnym skarbowym. Ustawa ta przewiduje również karę pozbawienia wolności za nieskładnie deklaracji.
Konsekwencją nieuiszczenia w terminie należnej kwoty podatku jest powstanie zaległości podatkowej, od której naliczane są odsetki. Pamiętać należy również, iż podatnicy odpowiadają całym swoim majątkiem za podatki wynikające ze zobowiązań podatkowych.
Czynny żal
Podatnicy, którzy zdają sobie sprawę z popełnionego błędu mogą dokonać korekty deklaracji. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Ponadto podatnicy powinni złożyć również zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego, czyli tzw. "czynny żal" oraz dokonać zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami. Złożenie tego zawiadomienia umożliwi podatnikom uniknięcie wszelkich negatywnych konsekwencji przewidzianych w Kodeksie karnym skarbowym. Nie będzie im zatem grozić ani więzienie, ani też kara grzywny.
Złożenie "czynnego żalu" tyczy się również podatników, którzy nie złożyli zeznania w terminie. One również powinny zawiadomić organy podatkowe o popełnieniu czynu zabronionego oraz dokonać ewentualnej wpłaty zaległości wraz z odsetkami.