Reorganizacja Służby Celnej
Ministerstwo Finansów tłumaczy powody zmian w polskiej Służbie Celnej.
Zmiany, które miały miejsce w ostatnim czasie w Służbie Celnej były zdaniem resortu nieuniknione. Są one niezbędne w celu zapewnienia właściwej realizacji zadań nałożonych na Służbę Celną ustawą z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych (Dz. U. Nr 137, poz. 1302). W szczególności chodzi tu o zadania dotyczące podatku akcyzowego oraz podatku VAT od importu towarów.
Niezamierzonym (miejmy nadzieję) efektem wprowadzonych zmian jest przede wszystkim chaos. Przedsiębiorcy zajmujący się eksportem i importem obawiają się, że w związku z reorganizacją administracji celnej, zmuszeni będą załatwiać wszystkie formalności celne w odległych dla siebie urzędach.
Ministerstwo tłumaczy jednak, iż dla realizacji nowych zadań nałożonych na służbę celną niezbędne stało się dostosowanie właściwości miejscowej izb celnych do podziału administracyjnego kraju, a tym samym do właściwości miejscowej innychorganów, w tym przede wszystkim skarbowych.
Zmiany organizacyjne - zdaniem resortu - uwzględniają również perspektywę akcesji Polski do UE i związany z tym problem zniesienia granic celnych.