Reklama

Sprzedaż przez podmioty pośredniczące a opłata motywacyjna

Podatnicy podejmują różnorodne przedsięwzięcia w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów czy usług. Tego rodzaju działania mogą przybierać różnorodne formy np. bonusów, rabatów, premii, nagród czy opłat motywacyjnych. W przypadku bezpośredniego realizowania zakupów pomiędzy kontrahentami tego rodzaju rabat (bonus) wpływa bezpośrednio na cenę (przychód), może też przybierać postać przyznawanej premii pieniężnej i jest co do zasady realizowany poprzez korektę przychodu u przyznającego tego rodzaju wynagrodzenie.

Gdy współpraca jest realizowana poprzez dokonywanie zakupu u innego kontrahenta - pośrednika (np. hurtowni) częstym narzędziem polityki sprzedażowej firm stają się opłaty motywacyjne. Opłata motywacyjna - jak sama jej nazwa wskazuje - ma dla kontrahenta co do zasady charakter pobudzający do działania, zachęcenia do nawiązania współpracy (dokonywania zakupów, osiągnięcia odpowiedniego poziomu obrotów z tytułu zakupu towarów i usług). Opłaty tego rodzaju nie korygują wcześniej rozpoznanego przychodu z tytułu sprzedaży - przychód ze sprzedaży nie jest bowiem generowany pomiędzy przekazującym a otrzymującym opłatę i mogą stanowić koszt uzyskania przychodów Spółki.

Reklama

Wydatki ponoszone na realizację opłat motywacyjnych należy w tym zakresie poddać ocenie w świetle regulacji art. 15 ustawy o PDOP (odpowiednio 22 ustawy o PDOF) w tym zwłaszcza wskazania związku pomiędzy poniesionym wydatkiem a możliwością uzyskania dzięki temu przychodów. W przypadku realizacji poziomu sprzedaży przez podmioty pośredniczące można wskazać na istnienie związku pomiędzy wydatkiem a przychodami, które Spółka może osiągać pośrednio, poprzez sprzedaż swoich towarów na rzecz podmiotu pośredniczącego (hurtowni). Racjonalne uzasadnienie może również stanowić zawarcie w tym zakresie postanowień umownych, które potwierdzą, że poniesiona opłata motywacyjna z jednej strony stanowi warunek współpracy a z drugiej - stanowi zachętę dla składania przez kontrahenta kolejnych zamówień. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, że zamówienia te nie są składane bezpośrednio do podatnika lecz poprzez podmiot pośredniczący.

Zgodnie z obecnym podejściem prezentowanym przez organy podatkowe wszelkiego rodzaju bonusy, rabaty czy premie pieniężne co do zasady powinny być rozliczane jako korygujące wcześniej rozpoznany przychód. Uwzględniając jednak, że opłata motywacyjna może być realizowana u kontrahenta, który nie realizuje zakupów bezpośrednio u podatnika ich podatkowe rozliczenie u podatnika udzielającego powinna być realizowane poprzez ujęcie wydatku jako koszt uzyskania przychodów.

Tomasz Musialski , konsultant podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich, ECDDP Sp. z o.o.

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »