Torby z nadrukiem-reklamą
Wydawanie klientom toreb jednorazowych z nadrukiem logo firmy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Taką interpretację przedstawiła na swojej witrynie internetowej Izba Skarbowa w Poznaniu. Izba wskazała na przepis art. 2 ust. pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.). Przepis ten stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega świadczenie usług oraz przekazanie lub zużycie towarów na potrzeby reprezentacji albo reklamy.
Zdaniem Izby reklama w potocznym znaczeniu oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach za pomocą plakatów, napisów, jak również ogłoszeń w prasie, radiu oraz telewizji. Zatem za reklamę uznać należy wszelkie działania, których celem jest kształtowanie popytu poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, ich cechach i przeznaczeniu.
Dlatego, z uwagi na powyższe, torby z nadrukiem stanowiącym nazwę firmy wydawane klientom są równocześnie reklamą sieci handlowej prowadzoną w sposób publiczny. W związku z tym czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki w wysokości 22%.
W przypadku, gdy podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu takich toreb, to w myśl cytowanego przepisu jest on zobowiązany w momencie przekazania tych towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy do dokonania ich opodatkowania. Podatnik obowiązany jest również do wystawienia faktury wewnętrznej zgodnie z treścią przepisu art. 32 ust. 4 powoływanej ustawy w miesiącu powstania obowiązku podatkowego.