Umożliwienie płatności bezgotówkowych - czy wystarczy przelew na rachunek bankowy?
Jestem czynnym podatnikiem VAT. Świadczę usługi budowlane głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Ewidencjonuję je w kasie on-line. Czy spełnię ustawowy warunek umożliwienia płatności bezgotówkowych, jeżeli klienci będą mogli dokonywać przelewu na rachunek bankowy?
Tak. Obowiązek zapewnienia możliwości dokonywania zapłaty w każdym miejscu przy użyciu instrumentu płatniczego zostanie spełniony, jeżeli podatnik zapewni klientom możliwość dokonywania zapłaty w formie przelewu.
Z art. 19a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. - wynika obowiązek zapewnienia możliwości dokonywania zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, w szczególności w lokalu, poza lokalem przedsiębiorstwa lub w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego.
Dotyczy to przedsiębiorców, którzy mają obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Od 1 stycznia 2022 r. przedsiębiorcy stosujący kasy rejestrujące mają obowiązek zapewnienia płatności bezgotówkowych. Dotyczy to zarówno przedsiębiorców stosujących kasy online, wirtualne, jak i kasy z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii.
Z przepisów nie wynika, na czym ma polegać zapewnienie płatności bezgotówkowych. W uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej wprowadzającej omawiany obowiązek wskazano zaś, że:
"(...) Definicja instrumentu płatniczego w ujęciu ustawy o usługach płatniczych jest bardzo szeroka i obejmuje wszelkie urządzenia czy też procedury umożliwiające płatnikowi złożenie zlecenia płatniczego (nie dotyczy to innych form płatności niż bezgotówkowe), bez wskazywania, czy też rozróżniania konkretnych urządzeń, technologii itp. W zasadzie jedynym rozróżnieniem w tych przepisach jest wyszczególnienie karty płatniczej jako szczególnej kategorii instrumentów płatniczych. Takie szerokie ujęcie w ustawie o usługach płatniczych jest odzwierciedleniem unijnych przepisów i ma na celu zapewnienie neutralności technologicznej, tak aby uwzględniać coraz to bardziej zaawansowane urządzenia i aplikacje płatnicze, które z pewnością będą licznie pojawiały się w przyszłości. (...)"
W komunikacie z 26 lipca 2021 r. (zamieszczonym na stronie internetowej www.gov.pl) Ministerstwo Finansów (dalej: MF) wskazało, że chodzi o zapewnienie klientom możliwości dokonywania płatności drogą elektroniczną, tj. za pośrednictwem terminala, telefonu lub przelewu.
Podobnie wynika z odpowiedzi MF udzielonej 24 marca 2022 r. na interpelację poselską nr 30957, w której czytamy:
"(...) Wymóg przyjmowania płatności bezgotówkowych może być realizowany nie tylko z wykorzystaniem terminali płatniczych. Spełnienie obowiązku zapewnienia możliwości dokonywania zapłaty w każdym miejscu przy użyciu instrumentu płatniczego może nastąpić również np. poprzez przelew (podkreśl. red.). (...)"
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami