Weź strażnika

Podjęta pod koniec ubiegłego roku przez Ministerstwo Finansów akcja informacyjna ,,Weź paragon'' ma na celu uświadomienie wszystkim konsumentom jak ważną rolę - w kształtowaniu nie tylko budżetu państwa, ale i polskiej gospodarki - odgrywa paragon.

Podjęta pod koniec ubiegłego roku przez Ministerstwo Finansów akcja informacyjna ,,Weź paragon'' ma na celu uświadomienie wszystkim konsumentom jak ważną rolę - w kształtowaniu nie tylko budżetu państwa, ale i polskiej gospodarki - odgrywa paragon.

Na swojej witrynie internetowej resort finansów podkreślił, iż paragon odgrywa niezwykle istotną rolę nie tylko dla fiskusa, ale i dla każdej osoby dokonującej zakupu towaru czy usługi. Konsumenci postrzegają paragon głównie jako dokument dzięki któremu możliwe jest dochodzenie praw, jeżeli np. zakupiony towar lub usługa nie odpowiada jakości jaką deklarował producent lub posiada wady. Dodatkowo każdy klient biorący paragon - jak informuje resort - ma możliwość rachunkowej i rzeczowej kontroli dokonywanej transakcji czy porównań cen towarów na rynku.

Reklama

W swoim komunikacie Ministerstwo informuje również, iż paragon spełnia wiele innych funkcji, z których często konsumenci nie zdają sobie sprawy. Przede wszystkim określić należy go ,,strażnikiem'' uczciwej konkurencji. Sprzedawca nie wydając paragonu nieewidencjonuje części swoich przychodów i tym samym nie odprowadza do budżetu państwa podatku, naliczonego w cenie towaru i zapłaconego przez konsumentów. Celem podjętej przez resort akcji jest uświadomienie wszystkich konsumentów, że ich zachowania mogą mieć wpływ na zmniejszenie ,,szarej strefy'', co w przyszłości może doprowadzić do obniżenia stawek podatkowych. Akcja ta ma być propagowania, nie tylko poprzez organy skarbowe i ich przedstawicieli, ale również przez organizacje zrzeszające przedsiębiorców. Organizacje te, włączając się w akcję informacyjną ,,Weź paragon'', chcą dowieść, że etyka w prowadzeniu biznesu, szacunek dla klienta i dobro państwa, są dla nich wartościami niezwykle ważnymi. Dodatkowo wspierając akcję chcą zachęcić klientów do kupowania w sklepach, które zawsze wydają paragony. Przedstawiciele tych organizacji zgodnie uznali też, że przesłanie akcji, ma na celu obronę wspólnych interesów podatników.

W ostatnich kilku miesiącach Ministerstwo Finansów podejmuje coraz to nowe akcje skierowane do podatników, nawet tych przyszłych. Skutek takich akcji zapewne okaże się minimalny, a koszt ich przygotowania i organizacji - wysoki. Rozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się w kwestii paragonów wprowadzenie przepisu, który obowiązuje konsumentów do ich zbierania. W przeciwnym razie istnieje ryzyko postawienia zarzutu kradzieży towary, którego zakup nie jest w danym momencie udokumentowany stosownym paragonem.

Roedl&Partner
Dowiedz się więcej na temat: Ministerstwo Finansów | resort | Weźże
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »