ABC rozmowy kwalifikacyjnej

Rozmowa kwalifikacyjna może zaważyć na twojej karierze zawodowej, warto się do niej solidnie przygotować.

Skoro zostałeś zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną, oznacza to że twoje dokumenty aplikacyjne zainteresowały pracodawcę i chciałby cię bliżej poznać w trakcie bezpośredniego spotkania.

Koniecznie zabierz ze sobą: list motywacyjny i życiorys, które wysłałeś do firmy, dyplomy ukończenia studiów, kursów oraz indeks, jeśli chcesz pokazać swoje dobre wyniki w nauce.

Przygotowując się do rozmowy, przejrzyj swój życiorys pod kątem opowiedzenia w kilku zdaniach o każdym z jego elementów (wykształcenie, doświadczenie zawodowe, zainteresowania).

Zapewne tradycyjnie na początku padnie: "proszę powiedzieć coś o sobie". Przygotuj więc krótką prezentację własnej osoby. Potencjalny pracodawca może też spytać, co wiesz o firmie. Sprawdź zatem, czy firma ma swoją stronę internetową i przeczytaj uważnie czym się zajmuje, z kim współpracuje, gdzie ma filie, kto jest prezesem itp.

Reklama

Rozmowa kwalifikacyjna to spotkanie biznesowe i taki ubiór będzie cię obowiązywać. Panowie powinni założyć garnitur, koszulę i krawat, natomiast panie powinny pamiętać, by nie zakładać za krótkich spódniczek i nie przesadzać z makijażem i biżuterią.

Na spotkanie przyjdź punktualnie. By uniknąć niespodzianek związanych z brakiem miejsc parkingowych lub nie zabłądzić, możesz dzień wcześniej pojechać i sprawdzić, gdzie mieści się siedziba firmy, jak się do niej dostać (jaki autobus tam dojeżdża).

Przed spotkaniem wyłącz telefon komórkowy!

W trakcie rozmowy pracodawca będzie chciał cię lepiej poznać i sprawdzić twoje umiejętności, które podałeś w CV (np. znajomość języków obcych, programów komputerowych).

Możesz także zostać poproszony o rozwiązanie testów psychologicznych. Pamiętaj, żeby na pytania odpowiadać szczerze. W testach znajdują się bowiem często pytania sprawdzające.

Szukasz pracy? Przejrzyj oferty w serwisie Praca INTERIA.PL

O co ty możesz spytać pracodawcę?

Dobrze jest widziane, jeśli przygotujesz sensowne pytania i zadasz je w trakcie rozmowy. Możesz zapytać o godziny pracy, pracę w soboty, o to, czy są przewidziane szkolenia dla pracowników, jak często będziesz musiał jeździć na delegacje, komu będziesz podlegać, czy firma ma jakiś pakiet socjalny dla pracowników (karnety na basen, do kina), etc.

Jakich błędów unikać?

Błędy formalne:

  • stawianie się na rozmowę w towarzystwie osób postronnych (kolegi, koleżanki),
  • nieprzestrzeganie standardów biznesowych (nieodpowiedni ubiór),
  • niepunktualność (stawienie się na rozmowę za późno lub za wcześnie),
  • "zapomnienie" podstawowych informacji (z kim jestem umówiony/-a, o jakie stanowisko się ubiegam),
  • odwołanie spotkania w ostatniej chwili lub rezygnacja bez uprzedniego powiadomienia.

Błędy merytoryczne:

  • pobieżne przygotowanie do rozmowy (bez przypomnienia sobie wykonywanych obowiązków, wiedzy merytorycznej),
  • drastyczne zawyżanie swoich kwalifikacji zawodowych (np. znajomość języka obcego),
  • "rozszerzanie" zakresu swoich obowiązków w poprzednich miejscach pracy (firmy mogą sprawdzić referencje),
  • podawanie zmyślonych zainteresowań,
  • nieumiejętność motywowania własnych wypowiedzi (dlaczego ubiegam się o tę pracę?).

Magdalena Frycz

Polecamy: program PIT 2010

Kariera
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »