Jak pokazuje raport "Praca i przedsiębiorczość kobiet - potencjał do wykorzystania w Polsce", współczynnik aktywności zawodowej Polek jest nadal mniejszy od średniej europejskiej. W naszym kraju aż 4 na 10 kobiet w wieku produkcyjnym nie pracuje ani nie szuka pracy. Przeprowadzona symulacja pokazuje tymczasem, że gdyby w najbliższych latach udało się zwiększyć aktywność zawodową Polek w wieku 20-64 lata do poziomu krajów UE-15, polska gospodarka do 2025 r. zyskałaby 90-180 mld zł. Przełożyłoby się to na wzrost PKB o 1 proc.
Nie najlepiej wygląda też w Polsce sytuacja z przedsiębiorczością kobiet. - 40 proc. Polek deklaruje, że ma wiedzę i kompetencje do tego, żeby podjąć działalność przedsiębiorczą. Natomiast mamy trzeci najgorszy wynik, jeżeli chodzi o wiarę we własne możliwości i chęć ryzykowania. Dlatego trzeba włożyć bardzo dużo wysiłku, żeby zmotywować kobiety do podejmowania wyzwań w obszarze przedsiębiorczości - mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Anna Solarek, dyrektor ds. komunikacji i kontaktów zewnętrznych w Coca-Cola Poland Services.
Jak zwiększyć aktywność zawodową i przedsiębiorczość kobiet w Polsce? Na pewno potrzeba do tego zaangażowania biznesu, instytucji państwowych, a także organizacji pozarządowych. Konieczne są pewne zmiany systemowe. Należy między innymi podjąć działania, które umożliwią Polkom znacznie łatwiejsze godzenie pracy z macierzyństwem. Ponadto jeszcze większą rolę powinny odgrywać kampanie aktywizujące, w których przekazuje się kobietom wartościową wiedzę, uczy się je kompetencji wymaganych na rynku pracy, motywuje do działania, jak również buduje u nich wiarę w siebie.