Reklama

Architektura umysłów - lepsza niż cięcie kosztów

Recept na odniesienie przez firmę sukcesu jest tyle samo, co menedżerów. Coraz bardziej powszechna staje się jednak opinia, że o powodzeniu korporacji decyduje posiadanie systemu wartości podzielanego przez jej pracowników oraz wyróżniającej kultury organizacyjnej, bazującej na kompetencjach.

Nie wszystkie duże przedsiębiorstwa w to wierzą. Jak wynika z pierwszego w Polsce badania na temat zarządzania zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje, zrealizowanego na zlecenie IBE, tylko niecałe 50 proc. polskich firm wdrożyło strategię zarządzania zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje . Pracodawcy nie inwestują w rozwój pracowniczy, mimo że postrzegają to jako działanie słuszne. Jak to możliwe, że dobrowolnie rezygnuje się z głównego czynnika warunkującego siłę rynkową?

Pozorne oszczędzanie

Reklama

W czasach globalizacji stawiano przede wszystkim na budowanie korzyści skali i obniżanie kosztów - nie jest zaś sekretem, że inwestowanie w rozwój pracowników to działanie kapitałochłonne. Może się ono jednak stać koniecznością - to robotników, a nie zdolnych inżynierów, przybywa w zastraszającym tempie. Dodatkowo, otoczenie biznesowe staje się coraz bardziej niestabilne - w takich warunkach biurokratyczne procedury się nie sprawdzają. Potrzeba samodzielnych pracowników, którzy będą zdolni reagować elastycznie na zmiany.

By stworzyć silną kulturę organizacyjną, menedżerowie powinni bezbłędnie oszacować potencjał i kompetencje pracowników oraz zaplanować ścieżki kariery. To najlepsza metoda, by zatrzymać młodych zdolnych w firmie. Takie działanie rozpocząć tym łatwiej, że rynek HR oferuje cały arsenał narzędzi wspierających pracownika już od samego początku jego aktywności zawodowej.

Kompetencje najważniejsze

Testy kompetencji i predyspozycji zawodowych, oparte o dogłębną analizę cech osobowościowych, pozwalają na zrekrutowanie osób o najwyższym potencjalne. W narzędziach tych można przebierać do woli: testy 360 stopni, MPA czy HAS dają szansę na obiektywną ocenę kandydata do pracy oraz jak najlepsze zaplanowanie jego ścieżki zawodowej. Ciągłe udoskonalanie tych metod, nie tylko pod względem naukowym, lecz także funkcjonalnym (testy on-line), czyni je coraz bardziej użytecznymi. - Ważne, by już na etapie rekrutacji badać kompetencje kandydatów. Pozwoli to wybrać odpowiednią osobę na dane stanowisko. Dobrze dobrany pracownik, to podstawa do budowania wykwalifikowanej i kompetentnej kadry - mówi dr Marek Bańczyk, Dyrektor ds. Badań manBase SA, dostawcy innowacyjnych usług rekrutacyjnych opartych na testach psychometrycznych on-line.

Po zrekrutowaniu pracownika i wytyczeniu jego drogi zawodowej wystarczy go wspierać w realizacji celu. Coaching i mentoring to narzędzia, bez których ciężko młodej, niedoświadczonej osobie zachować kurs na karierę.

Korporację w dzisiejszych czasach ciężko jest jednak zbudować od fundamentów - każda ma określony zasób siły roboczej i przynajmniej szczątkową kulturę organizacyjną. Wiek i doświadczenie pracowników nie są wcale przeszkodą w ich ciągłym rozwoju. Na ocenę kompetencji i przesunięcie pracownika do obszaru, gdzie się sprawdzi lepiej, nigdy nie jest za późno.

Anna Łukasiewicz

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »