Czworonożny przyjaciel w miejscu pracy redukuje stres i pomaga podnieść produktywność

Obecność zwierząt w miejscu pracy ma więcej plusów niż minusów. Czworonogi redukują stres, pomagają robić zdrowe przerwy w wykonywanych obowiązkach. Pozwolenie na psa lub kota w miejscu pracy wiąże się jednak z pewnymi obowiązkami i kosztami dla firmy i właściciela.

Stres w miejscu pracy powoduje duże problemy. Menedżer, który ignoruje to ryzyko lub postrzega je jako motywator do intensywnej pracy, może się przeliczyć. To kończy się zaniedbaniem pracownika i w końcu jego odejściem. Jak tego uniknąć?

Na pewno warto zapobiegać. Ważna jest rozmowa, współdziałanie zarówno pracodawcy, jak i pracowników, a niedawne badania pokazują, że ciekawym pomysłem na niwelowanie stresu w miejscu pracy mogą być zwierzęta.

Jak przekonują badacze z Uniwersytetu Południowej Kalifornii, obecność zwierząt w miejscu pracy wpływa korzystnie na motywację, zmniejsza absencje pracowników i poprawia równowagę między życiem prywatnym a zawodowym.

Reklama

"Zwierzęta przypominają pracującym o niezbędnych dla zdrowia przerwach" - czytamy w artykule zamieszczonym na stronach portalu appliedpsychologydegree.usc.edu. "Krótki spacer, zabawa, chwilowe oderwanie od obowiązków pozwala na potrzebny relaks".

Amerykańscy naukowcy wymieniają firmy, które zdecydowały się wprowadzić zwierzęta do swoich biur. Znajdziemy wśród nich Etsy, serwis internetowy o zasięgu międzynarodowym, umożliwiający dokonywanie sprzedaży i zakupów, czy Inverse-Square - firmę oferującą oprogramowanie mobilne.

W obu przypadkach obecność zwierząt podnosiła motywację pracujących i sprzyjała komunikacji. Czworonogi uspokajały, zmniejszały ciśnienie krwi i podnosiły produktywność.

Polacy lubią zwierzęta

Zwierzęta w miejscu pracy coraz częściej pojawiają się także w Polsce. Jak wynika z raportu TNS przeprowadzonego w 2017 r., ponad połowa Polaków posiada w domu psa, kota lub inne stworzenie, które zajmuje ich czas i dostarcza pozytywnych emocji oraz przeżyć.

Nic dziwnego zatem, że w krajowych serwisach z ofertami pracy przybywa ogłoszeń zawierających informację, że pracodawca zapewnia miejsce pracy przyjazne zwierzętom. Coraz więcej organizacji wykorzystuje nastawienie do pupili pracowników jako element budujący wizerunek firmy.

Według badania "Zawodowy styl życia" przeprowadzonego przez Pracuj.pl, 56 proc. pracowników w Polsce dopuszcza obecność pupili w firmie, a co trzeci uznaje ją za dodatkową motywację do udziału w rekrutacji.

Uczestnicy badania Pracuj.pl dostrzegli zarówno zalety, jak i wady obecności zwierząt w miejscu pracy. Respondenci niemal tak samo często podkreślali okazję do wprowadzenia przyjaznej i miłej atmosfery oraz redukcji stresu w zespole, jak i obszar do występowania potencjalnych konfliktów czy wprowadzania dyskomfortu dla współpracowników.

Zgodnie z uzyskanymi wynikami otwartością w tym obszarze częściej wykazują się młode firmy, związane często z pracą kreatywną, niż sformalizowane organizacje z wieloletnim doświadczeniem.

Rozważając decyzję o wpuszczeniu zwierząt do firmy, należy pamiętać o doświadczeniach i odczuciach wszystkich stron - zarówno zatrudnionych, ale także samych pupili.

- Alergie, traumatyczne przeżycia z przeszłości czy zwyczajna niechęć do zwierząt mogą negatywnie wpływać na samopoczucie niektórych pracowników - przypomina Grzegorz Święch z Grupy Nowe Motywacje.

Sugeruje on, że warto wytyczyć oddzielne miejsca pracy dla chcących współpracować ze zwierzętami, warto ograniczyć liczbę dni, w których czworonogi mogą być obecne w biurze lub też pozwolić na ich przebywanie tylko na smyczy lub w odpowiednim przeznaczonym do tego miejscu.

Autor: GP

Więcej informacji na www.pulshr.pl



Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »