Czy cyfrowa rewolucja doprowadzi do czterodniowego tygodnia pracy?

57 proc. europejskich pracowników wierzy, że dzięki nowoczesnym technologiom czterodniowy tydzień pracy już niedługo może stać się nowym standardem. Badanie przeprowadzono na zlecenie Ricoh w 2019 r. na grupie 4580 respondentów z Austrii, Belgii, Luksemburga, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Węgier, Włoch, Holandii, Norwegii, Polski, Portugalii, Rosji, Słowacji, RPA, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Turcji, Wielkiej Brytanii i Irlandii. W puli badawczej znaleźli się przedstawiciele pokoleń: Baby Boomers: 1946 - 1964, X: 1965 - 1980, Y: 1981 - 1995, Z: 1996 - dziś.

Czterodniowy tydzień pracy jest wprowadzany coraz chętniej i przez coraz większą liczbę firm. Co przemawia za tym rozwiązaniem?

Daje ono szansę na lepsze pogodzenie życia prywatnego i zawodowego. Szacuje się również, że w długofalowej perspektywie pozytywnie wpływa na efektywność w pracy. Liczba godzin spędzonych w pracy nie przekłada się bezpośrednio na jej wydajność, a kluczem do osiągnięcia coraz lepszych wskaźników będzie umiejętne wykorzystanie nowych technologii. Pracownicy chcą pracować wydajniej (72 proc.) i nie boją się zmian. Potrzebują jednak dostępu do odpowiednich narzędzi i wsparcia pracodawcy. Chcą rozwijać swoją wiedzę i zdobywać nowe kwalifikacje.

Reklama

W związku z tym nie dziwi fakt, że inwestycje w szkolenia i nowoczesne technologie w dużym stopniu budują pozytywny wizerunek firmy. Aż 69 proc. badanych wysoko ceni takie przedsiębiorstwa. Pracownicy chcą wykonywać swoje obowiązki na najwyższym poziomie i są największym sprzymierzeńcem firmy na drodze do zwiększenia efektywności. 63 proc. badanych uważa, że technologia powinna odegrać kluczową rolę w tym procesie. Za ważne instrumenty, które pozytywnie wpłyną na poziom i wydajność pracy, uznawane są automatyzacja (44 proc.) i sztuczna inteligencja (39 proc.).

Nie zauważono znacznych różnic pokoleniowych w podejściu do roli, jaką odgrywa i będzie odgrywać technologia w naszej pracy.

- Wyniki naszych badań są bardzo optymistyczne dla zarządzających firmami. Pracownicy deklarują bardzo duży entuzjazm i chęć rozwoju. Drogą do zwiększenia wydajności jest mądre wykorzystane możliwości oferowanych przez nowoczesne technologie, a nie zwiększanie liczby przepracowanych godzin. Ogromne znaczenie w tym procesie ma zwiększanie kompetencji technologicznych pracowników. Tylko od pracodawcy będzie zależało, czy wywiąże się ze swojej roli i będzie w stanie w pełni zagospodarować ten zapal do zdobywania nowej wiedzy - mówi David Mills, CEO w Ricoh Europe.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »