Energia dla biznesu na trudne czasy - taryfa energetyczna dla firmy
W obecnym czasie wiele firm zmaga się z problemami finansowymi, analizuje swoje budżety i stara się ograniczyć wydatki. Dużą część bieżących kosztów w przedsiębiorstwie stanowią rachunki za energię elektryczną. Czy ich wysokość można zoptymalizować? Jak wybrać właściwą ofertę prądu by nie tylko oszczędzić, ale i uprościć sprawy związane z obsługą rozliczeń?
Firmy przenoszą się na pracę w trybie zdalnym, ograniczają obecność pracowników w biurach, co powoduje, że zmianie mogą ulegać potrzeby biznesowe. Energii elektrycznej zużywa się często mniej lub w inny sposób. Jeśli w ostatnim czasie doszło do zmiany modelu pracy w przedsiębiorstwie, warto zastanowić się nad zmianą taryfy energetycznej. Jakie są możliwości?
Z reguły sprzedawcy prądu oferują 3 główne typy taryf, w których stawka za kilowatogodzinę różni się w zależności od czasu poboru energii. Jest więc standardowa i najpopularniejsza taryfa dla przedsiębiorców C11 - jednostrefowa, w której cena jest stała przez całą dobę. Sprawdza się w sytuacji, kiedy zużycie prądu w firmie jest w miarę równomierne w ciągu dnia i tygodnia. Może się jednak zdarzyć taki model zużycia, kiedy korzysta się z energii w firmie głównie w określonych godzinach albo przede wszystkim nocą. Wtedy dużo bardziej korzystny okaże się wybór jednej z taryf dwustrefowych (C12a lub C12b). W takim rozwiązaniu za pobór energii w godzinach pozaszczytowych płaci się znacznie mniej niż za zużycie w okresach szczytowych. Stawki różnią się o ponad 30%, więc oszczędności mogą być znaczne. Dobrze jest przeanalizować godziny pracy w firmie, szczególnie jeśli w ostatnim czasie uległy one zmianie.
Sama taryfa to jednak nie wszystko. Sprzedawcy energii przygotowują dla przedsiębiorców oferty, które umożliwiają również korzystanie z dodatkowych wartości zapisanych w umowie. Te wartości to upusty i rabaty. Są one zwykle dopasowane do konkretnego typu biznesu, np. dla nowych przedsiębiorstw przeznaczone są oferty z obniżkami opłat w pierwszych miesiącach po podpisaniu umowy. Rabaty w umowach energetycznych mogą sięgać nawet 10% wartości stawki za kilowatogodzinę przez cały okres trwania rozliczeń. Dodatkowe upusty są często związane np. z zamianą tradycyjnej, papierowej faktury na jej formę elektroniczną. Zaś ten aspekt jest nie tylko opłacalny i wartościowy z punktu widzenia ekologii. E-faktura jest też bardzo wygodna dla przedsiębiorcy - co prowadzi do kolejnych elementów istotnych dla firmy w kwestii wyboru oferty energii - obsługi przez internet.
W czasie kiedy załatwianie spraw osobiście w salonie stacjonarnym jest utrudnione, na znaczeniu zyskują możliwości obsługi zdalnej. To dlatego warto wybrać nie tylko dobrą ofertę energii, ale i zwrócić uwagę na samego sprzedawcę prądu i to, jak odnosi się do spraw związanych z dokonywaniem płatności czy udostępnianiem swoim klientom możliwości kontaktu. Im więcej takich opcji jest dostępnych online, tym łatwiej przyjdzie przedsiębiorcy załatwianie bieżących spraw związanych z obsługą rozliczeń. Nigdy nie wiadomo kiedy nasuną się wątpliwości czy wystąpią problemy związane z usługą - z pewnością jednak każdemu właścicielowi czy zarządzającemu będzie zależało, aby wyjaśnić i rozwiązać je jak najszybciej. Infolinia, email, czat na stronie internetowej - to odbiorca (czyli przedsiębiorca) powinien móc dokonać wyboru ścieżki i sposobu, w jakim chce załatwić sprawę swojej firmy.
W kontekście zdalnej obsługi nie można zapomnieć o bieżących rozliczeniach. Warto sprawdzać jakie opcje płatności udostępniają sprzedawcy prądu w wybranych ofertach. Czy są możliwe e-płatności? Czy można monitorować zużycie albo mieć dostęp do historii rachunków? Wiele firm energetycznych posiada dedykowane portale obsługowe, które znacznie ułatwiają dokonywanie bieżących rozliczeń, płacenie faktur i analizowanie modelu korzystania z energii w przedsiębiorstwie. Poprzez takie internetowe serwisy coraz częściej można również załatwić wiele spraw związanych z umową energetyczną. Warto z takich udogodnień korzystać, tym bardziej wtedy, kiedy składanie wniosków czy zapytań w tradycyjny sposób jest utrudnione.
Wybierając ofertę energii dla firmy należy zwracać uwagę na wiele różnych aspektów, które niekoniecznie zawsze będą dotyczyć bezpośrednio ceny. Oszczędności, elastyczność, wygoda i szybkość - te cechy powinny charakteryzować dobrą umowę energetyczną oraz związane z nią kwestie obsługowe. Sprawy prądu nie powinny zajmować w firmie więcej czasu niż to konieczne. Zaś rachunki nie muszą być obciążeniem dla budżetu. Szukając oszczędności w trudnym dla wielu biznesów czasie, warto przeanalizować możliwości i znaleźć optymalną ofertę energii, która pozwoli obniżyć bieżące wydatki.