Metabiuro ważniejsze niż podwyżka i awans

Czego pragną pracownicy: Awansu, a może podwyżki? Bynajmniej. Aż 71 proc. respondentów w badaniu Ivanti, mając do wyboru awans, wzrost wynagrodzenia lub pracę w domu, jednoznacznie stawia na to ostatnie. Eksperci nie mają wątpliwości: Nie jest to chwilowa moda, a nowa rzeczywistość i 9 na 10 pracowników nie wróci do biura na pełen etat.

Spotyka się dwóch kolegów. Jeden pyta drugiego: - Cześć, co u ciebie? Jak tam w pracy? 

- A nie wiem, nie byłem w biurze od dwóch lat - odpowiada ten drugi. 

Ta scenka wydarzyła się naprawdę. Kiedyś biuro było synonimem pracy. Obecność w biurze oznaczała mniej więcej tyle: Pracujemy. - Rutyna większości z nas wyglądała tak: prysznic, śniadanie, korki, szukanie miejsca parkingowego, wszystko po to, by spędzić 8 godzin w firmowym open space. Dziś brzmi to jak opowieść z innych czasów, w których biuro nie było symbolem, a miejscem - uważa Dorota Danieluk, szefowa HR w firmie NTT.

Reklama

Potwierdzają to najnowsze badania Everywhere Workplace Report, zrealizowane przez firmę Ivanti. By lepiej zrozumieć nastawienie ludzi do pracy poza biurem oraz przeanalizować zalety i wady pracy zdalnej, do udziału w ankiecie zaproszono 4510 pracowników biurowych i 1609 specjalistów IT w Stanach Zjednoczonych, Europie i Australii. 

Dom ważniejszy niż awans

Owocowe czwartki, strefa relaksu, prestiżowe biuro w centrum miasta - jeszcze do niedawna tak wyglądała lista udogodnień, jakie oferował potencjalny pracodawca, by przekonać pracownika do wyboru jego oferty. Dzisiaj taka lista mogłaby bardziej zniechęcić, szczególnie jej ostatnia pozycja. Aż 71 proc. ankietowanych w badaniu Everywhere Workplace Report stwierdziło, że przedkłada możliwość pracy z dowolnego miejsca nad awans zawodowy lub podwyżkę wynagrodzenia. 

Zdaniem badanych, zalet pracy z domu jest wiele, a najważniejsze to: oszczędność pieniędzy (40 proc.), oszczędność czasu na dojazdach (48 proc.), lepsza równowaga między życiem zawodowym a prywatnym (43 proc.), elastyczny harmonogram pracy (43 proc.) - wynika z badania Ivanti. Co ciekawe, co drugi (51 proc.) pytany twierdzi, że praca zdalna nie wywarła na niego negatywnego wpływu.

- W sytuacji gdy COVID-19 wreszcie wydaje się w pewnym stopniu opanowany, firmy mierzą się z pytaniem, jak pracować. Tylko nieliczne firmy wracają do modelu 100-proc. pracy stacjonarnej. Reszta musi dostosować technologię i kulturę do tego, że pracownicy w biurze bywają, a nie są - uważa Dorota Danieluk i dodaje: - Praca to już nie miejsce. Ludzie mogą wyjechać gdziekolwiek i pracować dla kogokolwiek, co oznacza, że firmy muszą zmienić swoją taktykę utrzymywania pracowników. Czas wdrożyć technologie, które ułatwią wszystkim pracę. A to oznacza przede wszystkim rozwiązania chmurowe i wspierające komunikację aplikacje do wideokonferencji.

Metabiuro

Badanie Ivanti wykazało, że prawie 9 na 10 (87 proc.) respondentów nie chce pracować w biurze w pełnym wymiarze godzin. Blisko połowa (45 proc.) byłaby zadowolona ze scenariusza, w którym ich stopa nigdy więcej nie stanęłaby w biurze firmy, dla której pracują. 42 proc. stwierdziło, że preferuje model hybrydowy, w którym czas pracy dzieli się między dom a biuro. 

- Firmom, które miały nadzieję na powrót do poprzedniego stanu rzeczy, trzeba powiedzieć jasno: Takiego powrotu nie będzie - uważa Danieluk. - Z początku większość organizacji traktowała pandemię jak klęskę żywiołową, myśląc: Przetrwajmy kilka tygodni, a potem wszystko wróci do normy. Tak się jednak nie stało. Po pewnym czasie, kiedy zaczęło do nas docierać, że mamy do czynienia z długotrwałą sytuacją, organizacje, które zaangażowały się w transformację cyfrową i przyspieszyły swoje plany w obszarze digitalizacji HR-u, mogą czuć się wygrane. Firmy, które ociągały się z digitalizacją, przekonały się, że dalsze oczekiwanie może być fatalne w skutkach - tłumaczy ekspertka.

Organizacje znajdują coraz więcej innowacyjnych rozwiązań, które są unikatowe dla pracy zdalnej. Pracownicy zgadzają się, że zmniejszenie obciążenia wideokonferencjami powinno być priorytetem dla ich pracodawców. Co ciekawe, ponad połowa (51 proc.) respondentów chciałaby lub już spotyka się z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości (VR).

Eksperci z Ivanti podkreślają w swoim raporcie, że dzięki spotkaniom w metawersum pracownicy otrzymają możliwość dzielenia się wirtualnymi światami i doświadczeniami na różnych platformach programowych i sprzętowych. Raport Seeing is believing firmy badawczej PwC przewiduje, że do 2030 r. na całym świecie prawie 23,5 mln miejsc pracy będzie wykorzystywać rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość. Już można zobaczyć, jak ta nowa technologia kształtuje wspólną rzeczywistość dzięki projektom edukacyjnym lub komercyjnym. Jednym z nich jest Optima Classical Academy, szkoła czarterowa na Florydzie w USA - ogłosiła ona zamiar utworzenia pierwszej na świecie wirtualnej szkoły, która będzie przyjmować uczniów za darmo od sierpnia 2022 roku. Placówka edukacyjna wyposaży do 1300 uczniów w zestawy słuchawkowe Oculus, aby mogli oni uczestniczyć w wirtualnych lekcjach.

Grupa Polsat Plus i Fundacja Polsat razem dla dzieci z Ukrainy

INTERIA.PL/Informacja prasowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »