Motywowanie pracowników. Czas na zmiany

Jak wynika z badania Adecco „Global Talent Competitiveness Index” mimo w dalszym ciągu wysokiego poziomu bezrobocia, pracodawcy sygnalizują trudności ze znalezieniem odpowiednich pracowników.

Z drugiej strony jak wskazują sami pracodawcy coraz częściej zmagają się z wyzwaniem w postaci utrzymania wartościowych pracowników, oferując im coraz to nowsze rozwiązania w zakresie benefitów pozapłacowych.  

Do niedawna rozbudowane benefity zazwyczaj proponowane były specjalistom i pracownikom o poszukiwanych konkretnych umiejętnościach oraz kadrze zarządzającej. Dyrektorzy i managerowie mogli liczyć na najbardziej rozbudowane programy, które obejmują nie tylko pracownika, ale też jego rodzinę. Często otrzymują znacznie szersze pakiety ubezpieczeniowe niż pracownicy na niższych stanowiskach. W wypadku pakietów opieki zdrowotnej, oferta dla managera może być wzbogacona o usługi dentysty lub dietetyka. Z drugiej strony firmy coraz częściej sięgają po benefity dla pracowników niższego szczebla, na przykład szeregowych opiekunów klienta, sprzedawców czy pracowników produkcji.   

Reklama

Dynamiczny rozwój świadczeń pozapłacowych 

- Z benefitów ogromnie skorzystać mogą wszelkiego rodzaju contact center. Choć na takich stanowiskach jest ogromna rotacja, to skuteczny sprzedawca, który zajmie się obsługą klienta jest bardzo cenny dla firmy. Dlatego takim pracownikom też oferowane są benefity, na przykład pakiety fitness, opieka medyczna, dopłaty za posiłki w miejscu pracy czy też darmowy transport do/z pracy - podkreśla Anna Wicha, Dyrektor Generalny Adecco Poland.  

Benefity mogą być także narzędziem lojalnościowym dla pracowników, którzy mogliby odejść z pracy z powodów innych, niż zawodowe. Według raportu EBTS przygotowanego przez MetLife dla 21 proc. Polaków benefity pozapłacowe są istotnym powodem pozostania w firmie a 39 proc. odchodzących uważa, że lepszy pakiet skłoniłby ich do pozostania na stanowisku.   

Pożądanym benefitem pracowniczym są elastyczne godziny pracy oraz możliwość wykonywania swoich obowiązków w domu. Jest to szczególnie pożądane dla rodziców oraz specjalistów, takich jak programiści, którzy preferują jednak tzw. pracę zdalną i często wykonują ją bardziej wydajnie wieczorami lub w nocy, kiedy na przykład mają najlepsze pomysły. Generalnie dla tej grupy zawodowej biurowe godziny nie wpisują się w preferowany tryb pracy. - mówi Anna Wicha. 

Przeniesienie pracownika z pełnego etatu na elastyczny czas pracy lub pracę zdalną pozwoli często zachować go w pracy, zamiast tracić na stałe lub na kilka miesięcy. Doskonałym przykładem są rodzice małych dzieci. Zrozumiałe, że chcą spędzić z nimi jak najwięcej czasu, ale jednocześnie nie chcą rezygnować z kariery. Praca z domu lub w niepełnym wymiarze czasu jest dla nich świetnym rozwiązaniem.  

- Z naszych analiz wynika, że benefity pracownicze będą odgrywały coraz większą rolę w pozyskiwaniu wartościowych pracowników. Obecnie można śmiało powiedzieć, że firmy ścigają się na coraz bardziej innowacyjne propozycje związane z pozapłacowym motywowaniem pracowników. Coraz częściej oferowane są chociażby atrakcyjne pakiety relokacyjne, które pozwalają łatwiej pozyskać pracownika oddalonego geograficznie. Myślę, że to dopiero początek i wraz z dalszym rozwojem systemów kafeteryjnych, gdzie to pracownik wybiera dla siebie benefity z oferty firmy, oferta dla pracowników będzie tylko coraz bardziej rozbudowana. - podsumowuje Anna Wicha.  

Wojna o talenty - pieniądze to nie  wszystko

Według wspomnianego powyżej badania EBTS 85 proc. pracowników w Polsce jest zainteresowanych ubezpieczeniem na życie, 76 proc. chciałoby być objętych ubezpieczeniem zdrowotnym, a 63 proc. wyraża zainteresowanie dedykowanym planem emerytalnym i inwestycyjnym zakładając, że wszystkie te benefity będzie współfinansował pracodawca. Zainteresowaniem cieszą się także programy związane z ogólnym dobrym samopoczuciem pracowników, przede wszystkim karty do klubów fitness i regularne badania zdrowotne.

Raport wskazuje, że rosnącym zainteresowaniem cieszy się także doradztwo związane z zachowaniem równowagi między pracą a życiem.   - Pieniądze w dalszym ciągu są decydującym czynnikiem przy wybieraniu stosunku pracy. Jednak dzisiaj to nie wszystko. Samo wynagrodzenie, poza nielicznymi wyjątkami, to słaby motywator w długiej perspektywie czasu. W efekcie rola podwyżki lub wysokiego wynagrodzenia jako motywatora słabnie. Benefity są świetnym sposobem, by pracodawca dał swoim pracownikom coś ekstra a ich rola w perspektywie kilku kolejnych lat będzie nadal odgrywała istotną rolę. - podsumowuje Anna Wicha.

Adecco jest światowym liderem wśród firm świadczących kompleksowe usługi z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim oraz doradztwa personalnego.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »