Reklama

Osoby w wieku od 18-41 lat poproszą o podwyżkę

Osoby w wieku od 18-41 lat planują najwięcej zmian w pracy. Poproszą o wyższą pensję lub lepsze stanowisko wynika z raportu PwC. Co czwarty przedstawiciel pokolenia “Z" i co piąty Millennials będzie poszukiwał nowego miejsca pracy, a jednocześnie 21 proc. ankietowanych obawia się niewystarczających szkoleń w ich kompetencje cyfrowe - wynika z polskiej edycji badania Global Workforce Hopes & Fears Survey 2022. Z badania wynika ponadto, że 35 proc. ankietowanych Polaków chce pracować wyłącznie lub przede wszystkim z domu, globalnie takie odpowiedzi wskazało aż 49 proc. respondentów.

Uwaga na pokolenia Z i Millenialsów

Niemal połowa przebadanych przedstawicieli pokolenia Z (44 proc.) oraz Millenialsów (46 proc.) poprosi o podwyżkę w trakcie najbliższych dwunastu miesięcy, a 35 proc. respondentów obu grup zwróci się do pracodawcy z prośbą o awans a oczekiwania płacowe są zbliżone w Polsce i na świecie.

Dodatkowo 35 proc. ankietowanych Polaków chce pracować wyłącznie lub przede wszystkim z domu, globalnie takie odpowiedzi wskazało więcej respondentów, bo aż 49 proc..

Z polskiej edycji badania Global Workforce Hopes & Fears przeprowadzanego przez PwC na grupie 1041 respondentów (globalnie było ich 51,1 tys.) wynika, że w najbliższym roku o podwyżkę poprosi: 44 proc. przebadanych przedstawicieli generacji Z (osoby w wieku 18-25 lat), 46 proc. millenialsów (26-41 lat), 31 proc. przedstawicieli generacji X (42-57 lat) i 22 proc. boomersów (osoby w wieku 58-76 lat).

Reklama

Kto poprosi o podwyżkę?

“Z jednej strony pracownicy oczekują godziwych wynagrodzeń, większej kontroli nad tym jak pracują oraz poczucia, że ich praca ma realne znaczenie. Z drugiej strony pracodawcy powinni robić więcej, żeby poprawiać umiejętności pracowników oraz zapewnić takie środowisko pracy, w którym różnorodność kapitału pracowniczego będzie przynosiła zespołom korzyści, a nie prowadziła do konfliktów. Jednocześnie rolą pracodawców nie powinno być wskazywanie pracownikom co i jak mają myśleć, ale danie im możliwości do zabierania głosu, dokonywania wyborów (sprawczość) oraz zapewnienie bezpiecznego środowiska w pracy. Innymi słowy, konieczne jest wyposażenie kadry menadżerskiej w narzędzia pozwalające im budować takie zespoły, które będa w stanie sprostać dzisiejszym i przyszłym wyzwaniom. Zdolność do szybkiego rozpoznania sytuacji nawet najmniejszych zespołów jest już kluczowa dla utrzymania i rozwoju biznesu" - mówi Michał Grzybowski, partner PwC Polska i lider zespołu People & Organization.

 Jaka przyszłość pracowników ?

Ankietowani zostali zapytani o ich oczekiwania na kolejne 12 miesięcy. Pokolenia “Z" oraz Milenialsów, zdecydowanie bardziej niż “X" oraz “Boomersi", będzie oczekiwało awansu i/lub podwyżki. 1 na 10 Boomersów wskazał, że zapewne odejdzie z obecnej firmy i opuści rynek pracy.  Ponad połowa pokolenia “Z" chętnie poleci swoją obecną firmę znajomym i rodzinie. Jednak  niemal co czwarty przedstawiciel pokolenia “Z" i co piąty Millennials będzie poszukiwał nowego miejsca pracy.

Na świecie średnio 35 proc. ankietowanych pracowników planuje poprosić o podwyżkę w ciągu najbliższych 12 miesięcy a co piąty planuje zmienić pracodawcę (19 proc.). Z kolei w Polsce o podwyżkę będzie się ubiegać 38 proc. przebadanych pracowników a co szósty ankietowany prawdopodobnie poszuka nowego miejsca pracy (16 proc.).

Technologie

Przejście na zdalny tryb pracy wymusiło zmiany technologiczne w firmach, co podważyło dotychczasowe status quo. Stworzyło to nowe  szanse i możliwości, ale również wywołało zaniepokojenie i obawy. Respondenci zostali poproszeni o wskazanie, jakie mają największe wątpliwości związane z wpływem technologii na ich pracę w perspektywie 3 lat. W Polsce największe obawy związane są z niewystarczającym szkoleniem pracowników i rozwoju ich kompetencji cyfrowych (21 proc.), jak również brakiem inwestycji w innowacyjne technologie (20 proc.). W perspektywie globalnej, do wymienionych kwestii dochodzi ograniczona możliwość współpracy z osobami o bardziej zaawansowanych kompetencjach technologicznych. Jeśli rozpatrzymy polskie wyniki w rozbiciu na branże, obawy są zbieżne we wszystkich obszarach poza sektorem finansowym. Tam główną obawą jest zastąpienie pracy ludzkiej rozwiązaniami technologicznymi. Warto również wskazać, iż sektory publiczny oraz ochrony zdrowia, w największym stopniu wskazały na braki innowacyjnej technologii. Może wynikać to z konieczności nagłego przestawienia trybu pracy w tych sektorach na zdalny w dobie pandemii i w konsekwencji wysokiego obciążenia pracą w nieprzewidzianych warunkach.

 Praca hybrydowa

Ankietowani wskazują, iż obecnie wypracowane podejście do pracy hybrydowej jest w dużej mierze zbieżne z ich preferencjami na kolejny rok. Najczęściej wskazywanym obecnym rozwiązaniem okazało się równe rozdzielenie dni pracy zdalnej oraz pracy w biurze. W przyszłości polscy pracownicy oczekują przynajmniej częściowego powrotu do przestrzeni firmowych. Pod tym kątem preferencje nieco odbiegają od wyników ogólnych, w których akcent przesunięty jest w kierunku pracy zdalnej - 35 proc. ankietowanych Polaków chce pracować wyłącznie lub przede wszystkim z domu, globalnie takie odpowiedzi wskazało 49 proc. respondentów. Interesującym aspektem wdrażania pracy hybrydowej w Polsce jest to, że 43 proc. respondentów uważa, iż ich obowiązki mogą być wykonywane w sposób zdalny (tabela 2), lecz mimo to 16 proc. z nich pracuje w pełni z biura.

Lojalność

W obecnych czasach zwiększonego ruchu na rynku pracy, niezwykle istotne jest należyte adresowanie potrzeb pracowników i budowanie ich przywiązania do firmy. Aby móc wyjść naprzeciw oczekiwaniom, ankietowani zostali poproszeni o wskazanie, na ile poszczególne czynniki są dla nich ważne w miejscu pracy. Otrzymywanie wynagrodzenia odzwierciedlającego pracę jest dla respondentów  najważniejsze. Co jednak ciekawe, kolejne miejsca na podium zajęły dużo mniej materialne kategorie, tj. poczucie spełniania się w pracy (“I find my job fulfilling") oraz swoboda wyrażania się (“I can truly be myself at work").

Biorąc pod uwagę podział ankietowanych ze względu na wiek, przede wszystkim należy zaznaczyć, że potrzeba należytego wynagradzania oraz poczucie spełnienia są niezwykle istotne dla wszystkich pokoleń.

Dla pokolenia “Z" (18-25) ważna jest możliwość swobodnej ekspresji w miejscu pracy. Millennialsi (26-41) bardziej niż inni cenią sobie możliwość decydowania, skąd będą pracować - nie tylko z biura lub z domu, ale i innych lokalizacji, korzystając m.in. z “workation". Pokolenie “Boomersów" (58-76) w największym stopniu stawiają na uznanie ich umiejętności i doświadczenia. Dla nich najbardziej liczy się branie przez przełożonych ich zdania podczas podejmowania decyzji, jak również sposobność do wykraczania poza oczekiwania związane ze stanowiskiem.

Pokolenie “X" (42-57) jest najbardziej zróżnicowane ze wszystkich, przez co żadna z badanych kategorii nie skupia ich odpowiedzi w istotnym stopniu. Rozpatrując odpowiedzi w podziale na płcie, kobiety zdecydowanie niżej niż mężczyźni oceniają uwzględnianie ich opinii przez przełożonych (35 proc. kobiety do 41 proc. mężczyzn), oraz o 9 p.p. bardziej istotne w miejscu pracy (69 proc. K do 60 proc. M).

Świadczy to dość jednoznacznie, że w po spełnieniu kluczowych potrzeb pracowników, ważne jest budowanie inkluzywnej kultury organizacyjnej, zapewniającej podmiotowość i zrozumienie unikalnych potrzeb i predyspozycji każdego z nich.

źródło raport PwC

Dane o badaniu w ramach badania “Global Workforce Hopes and Fears Survey 2022" wśród respondentów z Polski ukazują interesujący obraz post-pandemicznej rzeczywistości. PwC przebadało 52 195 osób pracujących lub aktywnych na globalnym rynku pracy.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Informacja prasowa

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »