Polacy zmuszeni szukać dodatkowej pracy. Koszty życia dociskają coraz mocniej
Wzrost kosztów życia daje nam się we znaki, dlatego coraz częściej planujemy dorobić w dodatkowej pracy - chce tego 22 proc. Polaków. To dobra wiadomość dla 52 proc. polskich firm, bo właśnie tyle z nich potrzebuje pracowników dorywczych. W tej kwestii wyróżniają się przede wszystkim trzy branże - logistyka, produkcja i handel.
- 22 proc. Polaków chce podjąć dodatkową pracę.
- Przeważają osoby młode (33 proc. w wieku 25-34 lata).
- Głównym powodem są rosnące koszty życia.
- Pracowników dorywczych poszukuje 52 proc. firm.
- Najwięcej pracy czeka w logistyce i produkcji, nieco mniej - w handlu.
Wskaźnik Pracy Dorywczej na I kw. br. przygotowany przez firmę Tikrow wskazuje, że coraz więcej Polaków rozważa podjęcie dodatkowego zajęcia. Zamierza go szukać 22 proc. osób, o 4 pkt proc. więcej niż w IV kw. 2023 r. 57 proc. Polaków nie ma takich zamiarów, a 20 proc. jeszcze nie wie. Do dorabiania skłaniają głównie rosnące koszty życia. 49 proc. Polaków traktuje pracę natychmiastową jako okazję do zaspokojenia dodatkowych potrzeb, jak np. wakacje czy drobny remont.
Wśród najmłodszych Polaków pracę dorywczą zamierza podjąć aż co trzeci (31 proc. osób w wieku 18-24 lata i 33 proc. osób w wieku 25-34 lata). Dodatkowego źródła finansów chce szukać także więcej emerytów (11 proc. wobec 8 proc. w IV kw. 2023).
Praca czeka, bo przedsiębiorstwa nadal planują wspierać się pracą dorywczą (52 proc. wobec 53 proc. w IV kw. 2023). Firmy zaczynają na stałe wpisywać dodatkowych pracowników w strategie zatrudnienia, stawiając coraz częściej na model hybrydowy i to niezależnie od pory roku, piku produkcyjnego lub sprzedażowego. Najczęściej pracowników dorywczych będą poszukiwały firmy logistyczne (61 proc.). Dodatkowe zajęcie Polacy znajdą też w zakładach produkcyjnych (51 proc.) i w handlu (44 proc.).
Pracowników dorywczych nie planuje zatrudniać już tylko 27 proc. firm (wcześniej 33 proc.) Początek roku wiąże się z większą niepewnością i nieprzewidywalnością, dlatego więcej firm ma problem z oceną sytuacji i odpowiedziało "nie wiem" (22 proc. wobec. 14 proc. w IV kw. 2023). W sumie pracownikami dorywczymi planuje wspierać się 52 proc. przedsiębiorstw (-1 pkt proc. w ujęciu kwartalnym), z czego 18 proc. prognozuje większe zapotrzebowanie na pracowników dorywczych niż w poprzednim kwartale, 19 proc. podobne, a 15 proc. mniejsze.
- Utrzymuje się zainteresowanie firm pracownikami dorywczymi, co oznacza, że przedsiębiorcy doceniają zalety hybrydowego zatrudnienia czyli łączenia stałych pracowników z dorywczymi oraz budowania elastycznych grafików pracy. Ten model to coraz częściej standard w przedsiębiorstwach logistycznych, produkcyjnych i handlowych. Wśród Polaków natomiast widać zwiększone zainteresowanie pracą dorywczą, co motywowane jest nie tyle dodatkowymi wydatkami jak w poprzednim kwartale, ale przede wszystkimi rosnącymi kosztami życia - mówi Krzysztof Trębski, członek zarządu Tikrow.
W pierwszych miesiącach roku najwięcej dodatkowej pracy czeka na Polaków w logistyce. Potrzebę dodatkowego zatrudnienia deklaruje 61 proc. firm takich firm (tylko o 5 pkt proc. mniej niż w IV kw. 2023, kiedy sektor skupiał się na obsłudze klientów w okresie Black Week i Świąt). W produkcji co druga firma planuje zatrudnienie pracowników w modelu "na dniówki" (51 proc., o 8 pkt proc. mniej w ujęciu rocznym). Niewielki wzrost zainteresowania pracą dorywczą odnotowano natomiast w sektorze handlu. Dodatkowych rąk do pracy szukać będzie 44 proc. sklepów i marketów (o 1 pkt proc. więcej w ujęciu kwartalnym).
- Efektywne zarządzanie wymaga skupienia się na kluczowych wskaźnikach, takich jak produktywność, kontrola kosztów personalnych związanych z zatrudnieniem oraz analiza wynagrodzeń i zwrotu z inwestycji w kapitał ludzki. Świat biznesu pędzi coraz szybciej, dostosowując się do oczekiwań konsumentów, zwiększając konkurencyjność i dążąc do optymalizacji zysków. Dział HR ma za zadanie wspierać biznes w najbardziej efektywnym zarządzaniu zasobami ludzkimi, które są najważniejszymi aktywem organizacji - mówi Marta Śliwińska, senior employer branding manager w Biedronce.
Wojciech Szeląg