Polacy zmuszeni szukać dodatkowej pracy. Koszty życia dociskają coraz mocniej

Wzrost kosztów życia daje nam się we znaki, dlatego coraz częściej planujemy dorobić w dodatkowej pracy - chce tego 22 proc. Polaków. To dobra wiadomość dla 52 proc. polskich firm, bo właśnie tyle z nich potrzebuje pracowników dorywczych. W tej kwestii wyróżniają się przede wszystkim trzy branże - logistyka, produkcja i handel.

  •   22 proc. Polaków chce podjąć dodatkową pracę.
  •   Przeważają osoby młode (33 proc. w wieku 25-34 lata).
  •   Głównym powodem są rosnące koszty życia.
  •   Pracowników dorywczych poszukuje 52 proc. firm.
  •   Najwięcej pracy czeka w logistyce i produkcji, nieco mniej - w handlu. 

Koszty życia każą szukać dodatkowego zarobku

Wskaźnik Pracy Dorywczej na I kw. br. przygotowany przez firmę Tikrow wskazuje, że coraz więcej Polaków rozważa podjęcie dodatkowego zajęcia. Zamierza go szukać 22 proc. osób, o 4 pkt proc. więcej niż w IV kw. 2023 r. 57 proc. Polaków nie ma takich zamiarów, a 20 proc. jeszcze nie wie. Do dorabiania skłaniają głównie rosnące koszty życia. 49 proc. Polaków traktuje pracę natychmiastową jako okazję do zaspokojenia dodatkowych potrzeb, jak np. wakacje czy drobny remont.

Reklama

O dodatkowym źródle dochodów myślą zwłaszcza najmłodsi

Wśród najmłodszych Polaków pracę dorywczą zamierza podjąć aż co trzeci (31 proc. osób w wieku 18-24 lata i 33 proc. osób w wieku 25-34 lata). Dodatkowego źródła finansów chce szukać także więcej emerytów (11 proc. wobec 8 proc. w IV kw. 2023).

Praca dorywcza staje się normą

Praca czeka, bo przedsiębiorstwa nadal planują wspierać się pracą dorywczą (52 proc. wobec 53 proc. w IV kw. 2023). Firmy zaczynają na stałe wpisywać dodatkowych pracowników w strategie zatrudnienia, stawiając coraz częściej na model hybrydowy i to niezależnie od pory roku, piku produkcyjnego lub sprzedażowego. Najczęściej pracowników dorywczych będą poszukiwały firmy logistyczne (61 proc.). Dodatkowe zajęcie Polacy znajdą też w zakładach produkcyjnych (51 proc.) i w handlu (44 proc.).

Pracowników dorywczych nie planuje zatrudniać już tylko 27 proc. firm (wcześniej 33 proc.) Początek roku wiąże się z większą niepewnością i nieprzewidywalnością, dlatego więcej firm ma problem z oceną sytuacji i odpowiedziało "nie wiem" (22 proc. wobec. 14 proc. w IV kw. 2023). W sumie pracownikami dorywczymi planuje wspierać się 52 proc. przedsiębiorstw (-1 pkt proc. w ujęciu kwartalnym), z czego 18 proc. prognozuje większe zapotrzebowanie na pracowników dorywczych niż w poprzednim kwartale, 19 proc. podobne, a 15 proc. mniejsze.

- Utrzymuje się zainteresowanie firm pracownikami dorywczymi, co oznacza, że przedsiębiorcy doceniają zalety hybrydowego zatrudnienia czyli łączenia stałych pracowników z dorywczymi oraz budowania elastycznych grafików pracy. Ten model to coraz częściej standard w przedsiębiorstwach logistycznych, produkcyjnych i handlowych. Wśród Polaków natomiast widać zwiększone zainteresowanie pracą dorywczą, co motywowane jest nie tyle dodatkowymi wydatkami jak w poprzednim kwartale, ale przede wszystkimi rosnącymi kosztami życia - mówi Krzysztof Trębski, członek zarządu Tikrow.

Najwięcej pracy czeka w logistyce

W pierwszych miesiącach roku najwięcej dodatkowej pracy czeka na Polaków w logistyce. Potrzebę dodatkowego zatrudnienia deklaruje 61 proc. firm takich firm (tylko o 5 pkt proc. mniej niż w IV kw. 2023, kiedy sektor skupiał się na obsłudze klientów w okresie Black Week i Świąt). W produkcji co druga firma planuje zatrudnienie pracowników w modelu "na dniówki" (51 proc., o 8 pkt proc. mniej w ujęciu rocznym). Niewielki wzrost zainteresowania pracą dorywczą odnotowano natomiast w sektorze handlu. Dodatkowych rąk do pracy szukać będzie 44 proc. sklepów i marketów (o 1 pkt proc. więcej w ujęciu kwartalnym).

- Efektywne zarządzanie wymaga skupienia się na kluczowych wskaźnikach, takich jak produktywność, kontrola kosztów personalnych związanych z zatrudnieniem oraz analiza wynagrodzeń i zwrotu z inwestycji w kapitał ludzki. Świat biznesu pędzi coraz szybciej, dostosowując się do oczekiwań konsumentów, zwiększając konkurencyjność i dążąc do optymalizacji zysków. Dział HR ma za zadanie wspierać biznes w najbardziej efektywnym zarządzaniu zasobami ludzkimi, które są najważniejszymi aktywem organizacji - mówi Marta Śliwińska, senior employer branding manager w Biedronce

Wojciech Szeląg

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: praca | praca dorywcza
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »