Reklama

Popyt na biura drastycznie spada. Będzie wiele zmian

Firmy z niektórych branż zgłaszają nawet o 30-40 proc. niższe zapotrzebowanie na powierzchnię biurową, zmieniać się będą też same biura, w stronę bardziej dostosowanych do hybrydowego modelu pracy - wynika z analizy firmy doradczej Brookfield Partners.

W analizie wskazano, że popyt na biura zależy od sektora, w którym działa firma. Na przykład branża IT i pokrewne, choć zajmują obecnie w biurowcach sporo miejsca, mogą w dużym stopniu pracować zdalnie. Z kolei branże kreatywne lub wymagające pracy zespołowej nadal będą potrzebowały powierzchni w biurowcach, choć nie tak dużo jak dotychczas - oceniono.

- Firmy nie zakładają już, że wszyscy pracownicy będą w tym samym czasie w biurze. Obserwujemy transakcje, w których najemcy redukują zapotrzebowanie na powierzchnię nawet o 30-40 proc. Jeśli preferencje zatrudnionych się nie zmienią, a przy tym nie spadnie ich produktywność, będzie mieć to duży wpływ na rynek powierzchni biurowych w kolejnych latach - podkreślił partner w Brookfield Partners Jakub Sarzyński.

Reklama

Oprócz zmniejszenia zapotrzebowania na powierzchnię biurową pandemia zmieniła też sposób korzystania z biur. Zdaniem Oskara Kasińskinskiego z HR Design Group - Property & Construction Recruitment, w najbliższych latach biura będą ewoluować w stronę powierzchni dostosowanych do hybrydowego modelu pracy. - Ten proces będzie wymagał wielu analiz i zmian. Firmy będą szukać przestrzeni nieco mniejszych, z mniejszą liczbą biurek, niż zatrudniają pracowników, ale bardziej dostosowanych do charakteru i rodzaju wykonywanej przez nich pracy - ocenił Kasiński.

- Zapotrzebowanie na powierzchnię biurową zależy tak naprawdę od uwarunkowań rynku pracy. Dzisiaj to pracownik chce decydować, kiedy i czy pracuje w biurze - podsumował Sarzyński.

W analizie zaznaczono, że popularyzacja pracy zdalnej niesie za sobą szereg konsekwencji: coraz bardziej potrzebna jest przestrzeń do interaktywnej grupowej pracy, co trudno realizować online; wraca zapotrzebowanie na open space, ponieważ przy niskim wypełnieniu biura pracownicy mają poczucie większego komfortu i bezpieczeństwa; po trzecie, to wszystko można robić na dużo mniejszej powierzchni.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »